شناسهٔ خبر: 67651032 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

برای بهانه تراشی زود است

هنوز دولت پزشکیان تشکیل نشده برخی چهره‌های سیاسی به دنبال آن هستند تا با سیاه نمایی ۳ سال طی شده از دولت سیزدهم باب بهانه جویی را گشوده و از فشار اجتماعی که تحقق مطالبات مردم را از رئیس جمهور منتخب توقع دارد بکاهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر؛  هنوز دولت پزشکیان تشکیل نشده برخی چهره‌های سیاسی  رادیکال به دنبال آن هستند تا با سیاه نمایی 3 سال طی شده از دولت سیزدهم باب بهانه جویی را گشوده و از فشار اجتماعی که تحقق مطالبات مردم را از رئیس جمهور منتخب توقع  دارد بکاهد. حال آنکه اولاً کاندیداهای ریاست جمهوری با علم به واقعیت‌های موجود وارد انتخابات شده و باید خود را برای مواجهه با چالش‌ها آماده کنند و ثانیاً بنا بر آنچه که حتی برخی چهره‌های اصلاح طلب پیش از انتخابات به آن معتقد بودند دولت رئیسی تا حد زیادی موفق عمل کرده است.

 

اصلاح طلبان درحال مقدمه سازی برای انفعال

در مطالب منتشر شده چند روز اخیر توسط رسانه‌ها و چهره‌های مطرح اصلاح طلبان حجم عظیمی از انتقادات نسبت به دولت سیزدهم مطرح شده که از آن اینگونه نتیجه گرفته شده است نباید سطح توقعات از دولت پزشکیان (بخوانید عملکرد خودشان) را بالا برد.

 

محمدعلی ابطحی فعال اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه مطالبات غیرواقعی و حداکثری از دولت آینده کشور را با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌کند؛ نوشت: «باید باور کنیم که رقبا به‌صورت منسجم در حال فعالیت هستند. از رقبای پزشکیان هم باید دعوت کرد که با دولت همکاری کنند.»

 

احمد زیدآبادی از دیگر فعالان اصلاح‌طلب هم تاکید کرده است: «کوه مشکلاتی که بر سر راه دولت مسعودپزشکیان قد علم کرده است بر هیچ فرد آگاهی پوشیده نیست.»

 

عباس عبدی هم وعده‌های دولت رئیسی برای حل این مشکلات را شکست‌خورده دانسته است و نوشت: «تورم به جای نصف و تک‌رقمی شدن افزایش یافته، حتی رکورد 80 ساله تورم شکسته شده است. اکنون افق روشنی برای رشد اقتصادی پایدار وجود ندارد، ساخت مسکن و تولید شغل با وعده‌های داده‌شده فاصله بسیاری دارد، همچنانکه چشم‌اندازی از رفع تحریم‌ها وجود ندارد. مجموعه این موارد موجب ناترازی‌های شدیدی در انرژی، بودجه دولت، محیط‌زیست و... شده که برای کشور و آینده آن خطرناک است.»

 

محمود صادقی، عضو هیأت رئیسه جبهه اصلاحات نیز پس از آنکه گفت سطح انتظارات از ریاست جمهوری باید متعارف باشد و از حدود اختیارات وی فراتر نرود گفت: «به نظرم یک هوشیاری که آقای پزشکیان در بیان وعده‌های خودش داشت این بود که وعده‌ زیاد نداد و گفت کارشناسان را برای برنامه‌ریزی به کار می‌گیرد.»

 

یکی از وب‌سایت‌های اصلاح‌طلب هم چالش‌های پیش روی پزشکیان در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را بررسی کرده و راه‌حل تمام چالش‌های موجود در کشور اعم از مشکلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در گرو تندروهای جریان مقابل دانسته شده.

 

روزنامه دیگری در این باره نوشت: «فشارهای اقتصادی به‌وجودآمده ناشی از ناکارآمدی تصمیمات اقتصادی دولت در کنار مشکلات ناشی از خروج آمریکا از برجام و افزایش قابل‌توجه ارزش کالاها، خدمات و ارزاق عمومی موجبات ایجاد انتظارات فزاینده بهبود وضعیت اقتصادی در آحاد جامعه بالاخص پس از تاکید بر لزوم بازگشت به میز مذاکرات از سوی ساکن بعدی خیابان پاستور در مناظرات انتخاباتی فراهم آورده است.»

 

این قبیل اظهارات که یادآور مقصرسازی‌های روحانی از دولت‌های قبل و سلب مسئولیت از خود است این بار توسط بدنه اصلاح طلبی مدعی حمایت از آقای پزشکیان به کار گرفته شده است.

 

محسنات دولت سیزدهم را منکر نشوید

فارغ از همه انتقاداتی که ممکن است به دولت‌های مختلف وارد باشد اما دست آوردهای آن‌ها را نیز نباید نادیده گرفت و این مورد برای دولت رئیسی به قدری بوده است که حتی زبان اصلاح طلبان را نیز به تمجید بگشاید.

 

سعید لیلاز تحلیلگر اقتصادی در مصاحبه‌ای که خرداد ماه سال جاری انجام داده دولت سیزدهم را اینگونه توصیف می‌کند: «دولت آقای رئیسی در طول هزار روز فعالیتش، هم موفق‌تر از آن چیزی بود که گروه‌های سیاسی مخالف اعلام می‌کردند و هم موفق‌تر از تصور عمومی بود که در ظاهر امر به نمایش می‌رسید. دولت آقای رئیسی دولت موفقی بود و در 3 سال گذشته 4 رشد اقتصادی بالای 5 درصد داشت. این رشد اقتصادی هم از سطح متوسط کل خاورمیانه بیشتر بود و هم بالاتر از سطح کل جهان. این رشد از کشورهایی مانند امارات و عربستان هم به مراتب بیشتر بود.»

 

مشی دولت داری شهید رئیسی که مردمی بودن شاکله اصلی آن بود نیز تاکنون مورد تمجید همه طیف‌های سیاسی از جمله خود اصلاح طلبان قرار گرفته است.

 

به طور مثال الیاس حضرتی نماینده اصلاح طلب ادوار مجلس پس از آنکه شهید رئیسی در سفری از پیش اعلام نشده به مناطق سیل زده اندیکا رفت در یادداشتی به تمجدید از سید ابراهیم رئیسی پرداخته و می‌نویسد: «در مصیبت‌هایی این چنینی برای مردم نقاط مختلف کشور رییسان‌ جمهوری کمتر به مناطق گرفتار سفر کرده‌اند و در بیشترین حالت معاون خود یا وزیران را به این سفرها فرستاده‌اند. سفر آقای رئیسی نشان داد که وی هیچگاه قصد تهران‌نشینی ندارد و سراسر کشور را عرصه کار و فعالیت خود می‌داند.»

 

با وجود اینکه اقدامات شهید رئیسی پس از یک دهه ناکارآمدی اقتصادی تمجید خود اصلاح طلبان را نیز برانگیخته بود اکنون برخی چهره‌های این طیف با هدف کاستن از حجم مطالبات به حق مردم ناکارآمدی های دهه نود را نادیده گرفته و تمام مشکلات کشور را به نام دولت سیزدهم می‌زنند.

 

درحالی که علی رغم مشکلات اقتصادی عدیده‌ای که دولت رئیسی از دهه نود به ارث برده بود این دولت با اقداماتی همچون کاهش نرخ تورم به 40 درصد توانست تا حدی در جامعه امید آفرینی کند.

 

دولت پزشکیان در مقایسه با دولت سیزدهم که عامل توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای مختلف بود اکنون اگر با مشکلات اقتصادی کمتری رو به رو نباشد حتماً با مشکلات بیشتری رو به رو نیست. پزشکیان اکنون باید از فرصتی که برای اداره کشور در اختیارش قرار گرفته حداکثر استفاده را برای امید آفرینی برده و مشکلات مردم را کاهش دهد.

 

مردم را ناامید نکنید

افکار عمومی همیشه به انتخابات به عنوان فرصتی برای تغییر نگریسته و اصلاح امور را از این طریق دنبال می‌کنند. نامزدهای انتخاباتی نیز با علم به همین موضوع مهمترین چالش‌های اقتصادی را ذکر کرده و برنامه‌های خود برای بهبود آن را می‌گویند تا بتوانند رای مردم را جلب کنند.

 

آقای پزشکیان نیز مطابق همین مشی وعده بهبود معیشت مردم  را داده است. حال اما هنوز دولت شروع نشده اصلاح طلبان رادیکال این وعده‌های کاندیدای انتخاباتی را فراموش کرده و در تلاش برای بهانه‌جویی پیشینی، آنهم نه برای آقای پزشکیان، بلکه برای اقدامات احتمالی خود هستند. این درحالی است که مردم با امید به حل مشکلات ایشان را انتخاب کرده و اکنون گزاره‌‌های منفی صرفاً آنها را ناامید کرده و این تلقی را بوجود می آورد که مشکلاتشان ابزار سوء استفاده سیاسی قرار گرفته است./ تسنیم

نظر شما