شناسهٔ خبر: 67651003 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

هراس غرب از موشک‌های ایرانی

فعالیت‌های موشکی کشورمان، تضمینی در برابر وقاحت و مداخله‌گرایی غرب بوده و از این رو، مذاکره درخصوص این فعالیت‌ها خط قرمز امنیتی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر: خبرگزاری رویترز در گزارشی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای «پلنت لبز» (Planet Labs)، از ساخت‌وسازهای جدید در ایران خبر داده است. بر اساس این گزارش،‌ دو کارشناس آمریکایی تاکید می‌کنند چنین ساخت‌وسازهایی حاکی از توسعه‌ فعالیت دو تاسیسات کلیدی ساخت موشک بالیستیک جمهوری اسلامی ایران و افزایش تولید موشک است.

 

به عبارت بهتر، رویترز به نگرانی مقامات غربی در خصوص توسعه فعالیت‌های موشکی کشورمان اشاره کرده و خواستار توقف و محدودسازی آن شده است. کارشناسان می‌گویند که زرادخانه موشکی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر بزرگ‌ترین زرادخانه در منطقه غرب آسیا بوده و حاوی سه هزار موشک است.

 

واقعیت امر این است که توسعه فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران، کاملا قانونی (وفق قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد) و به لحاظ راهبردی نیز با توجه به تشدید تهدیدات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای علیه کشورمان منطقی است. به عبارت بهتر، این فعالیت‌ها هم جنبه حقوقی و هم عقلانی و منطقی دارد و شانتاژ رسانه‌ها و سیاستمداران آمریکایی و اروپایی در این خصوص، کمترین اصالت و ارزشی برای ایران ندارد.

 

فعالیت‌های موشکی کشورمان، تضمینی در برابر وقاحت و مداخله‌گرایی غرب بوده و از این رو، مذاکره درخصوص این فعالیت‌ها خط قرمز امنیتی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. در جریان برگزاری مذاکرات هسته‌ای میان ایران و اعضای 1+5 بین سال‌های 1392 تا 1394، جان کری وزیر امور خارجه سابق آمریکا نیز خواستار گنجاندن موضوع توان موشکی ایران در برجام بود.

 

حتی کار به جایی رسید که مذاکرات مسقط در سال 1393 به دلیل اصرار طرف آمریکایی بر سر این موضوع با شکست مواجه شد. «ریچارد نفیو» عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا  که از وی به‌عنوان معمار تحریم‌های ایران نیز یاد می‌شود، اخیرا تاکید کرده است که واشنگتن در آن دوران پس از اینکه نسبت به شکست مذاکرات (در صورت اصرار بر سر گنجاندن موضوع توان موشکی ایران در برجام) اطمینان پیدا کرد، ناچار شد از مواضع خود در این خصوص عقب‌نشینی کند.

 

با این حال وی پیشنهاد داده است که در برهه فعلی می‌توان بر سر موضوعاتی مانند توان و برد و حتی تعداد موشک‌های ایران وارد مذاکره شد! از این رو میان دموکرات‌ها و جمهوری خواهان آمریکا بر سر تقابل موشکی با ایران کمترین اختلاف نظری وجود ندارد.

 

صورت‌بندی «تقابل موشکی غرب با ایران» بر خلاف آنچه تصور می‌شود، چندان دشوار نیست.حتی در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا نیز واشگتن  و تروییکای اروپایی جهت مقابله با توان دفاعی و موشکی ایران وارد معامله شدند این روند در دوران ریاست جمهوری بایدن نیز ادامه پیدا کرده است. با این حال اصرار تحسین برانگیز مقامات کشورمان بر روی استمرار فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران، جایی برای تنفس حداقلی غرب در مواجهه با این فعالیت‌ها باقی نگذاشته است.

 

بدیهی است که تقویت قدرت بازدارندگی ایران در مقابل تهدیدات بالقوه و بالفعل منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای علیه کشورمان، در گروی ارتقای توانمندی موشکی ما خواهد بود. بدون شک هرگونه افزایش تولیدات موشکی یا پهپادی تهران برای واشنگتن و تروییکای اروپایی نگران‌کننده است زیرا تهدیدات آنها در برابر کشورمان را بی‌اثر خواهد ساخت./ تسنیم

نظر شما