شناسهٔ خبر: 67650713 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

اظهاران اردوغان درباره ازسرگیری روابط با سوریه

رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید که فرایند ازسرگیری روابط با سوریه تا این لحظه مثبت بوده و آنکارا امیدوار است به‌زودی گام‌های ملموسی در این زمینه بردارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین،‌ «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه این سخنان را در جمع گروهی از خبرنگاران هنگام بازگشت از اجلاس سران ناتو در آمریکا بیان کرده است.

براساس گزارش جمعه شب خبرگزاری «آناتولی»، اردوغان در این باره گفت که «هاکان فیدان» وزیر خارجه این کشور از طریق گفت‌وگو با همتایان خود در حال مشخص کردن یک نقشه‌راه برای ازسرگیری روابط با سوریه است.حدود چند هفته‌ای است که ترکیه تحرکات جدیدی را برای ازسرگیری روابط با سوریه آغاز کرده است.

«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه نیز اخیرا در دیدار با نماینده رئیس‌جمهور روسیه گفت که دمشق از ازسرگیری روابط با ترکیه به‌شرط احترام به تمامیت ارضی خود حمایت می‌کند.رئیس‌جمهور ترکیه که در هواپیما با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، افزود: «ما اعتقاد داریم که صلح عادلانه در سوریه امکان‌پذیر است. از هر فرصتی برای بیان اینکه تمامیت ارضی سوریه به نفع ما نیز هست، استفاده می‌کنیم.»اردوغان ادامه داد: «برقراری صلح عادلانه در سوریه بیشتر به نفع ترکیه است و مهم‌ترین گام در فرایند برقراری صلح آغاز مرحله‌ای جدید با سوریه است.»او همچنین خبر داد: «تحولات در این خصوص تا این لحظه مثبت بوده و ما امیدواریم به‌زودی گام‌های ملموسی برداریم.»

«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق، دیشب، خبر داد که توافقی مقدماتی با سوریه و ترکیه برای برگزاری یک نشست با حضور مقامات دو کشور در بغداد حاصل شده است.

اردوغان در ادامه صحبت‌هایش گفت: «آمریکا و ایران باید از تحولات خرسند باشند و از این فرایند که به درد و رنج مردم سوریه پایان می‌دهد، حمایت کنند.»رئیس‌جمهور ترکیه همچنین مدعی شد که این کشور «از چند سال گذشته تاکنون در تلاش برای خاموش کردن آتش در کشور همسایه خود (سوریه) است و مهم‌ترین چیزی که ما مشتاقانه منتظر آن هستیم این است که کسی از این فضا که به سوریه امکان ساخت آینده‌ای جدید و متحد را خواهد داد، ناراحت نشود.»رجب طیب اردوغان در پایان گفت: «سازمان‌های تروریستی حتما تمام تلاش خود را برای مسموم‌سازی این مسیر خواهند کرد و برای تحریک‌کردن و استفاده از حیله برنامه‌ریزی خواهند نمود؛ اما ما همه این‌ها را خوب می‌دانیم و آماده مقابله با آن هستیم. ما خواستار صلح در سوریه هستیم و از تمام کسانی که از صلح حمایت می‌کنند انتظار داریم که از این فراخوان تاریخی ما حمایت کنند.»

نظر شما