شناسهٔ خبر: 67649648 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

بادامچیان:

شورای نگهبان دنبال پاسخ به تهمت‌ها نیست/این شورا سِر نگه دار است

ایسنا

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه شورای نگهبان دنبال پاسخ به تهمت ها نیست، گفت: این شورا در انتخابات ریاست جمهوری به گونه ای عمل کرد که صدای اعتراض هیچ جناحی درنیامد و همه گروه ها در انتخابات نامزد داشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، اسدالله بادامچیان درباره عملکرد شورای نگهبان در انتخابات‌ها، اظهار کرد: در کشورهایی که انتخابات آزاد برگزار می کنند، یک شورا یا نهاد برای بررسی صلاحیت نامزدها وجود دارد. در ایران هم نهاد شورای نگهبان با حضور ۶ فقیه منصوب از سوی ولی امر و ۶ حقوقدان با پیشنهاد قوه قضاییه و رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است. این ۱۲ نفر مادام العمر هم نبوده و به تدریج تغییر می کنند و ترکیب ثابت بلندمدتی در این شورا وجود ندارد.

وی ادامه داد: شورای نگهبان یک نهاد پویا و مشروع به لحاظ دینی است که فقهای بلندپایه و حقوقدانان مورد پذیرش نمایندگان مردم را دارد و مهمترین وظیفه این شورا تطبیق قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی با شرع و قانون اساسی و همچنین بررسی صلاحیت داوطلبان و نظارت بر انتخابات است. چنین نهاد مترقی همیشه مورد تهاجم آنهایی بوده که از سوی شورای نگهبان واجد صلاحیت برای حضور در انتخابات تشخیص داده نشدند و به همین دلیل عصبانی بوده و علیه این شورا موضع می گیرند؛ البته عمده این ها کسانی هستند که صلاحیت آنها در یک دوره تایید شده، اما در دوره مسئولیت خود تخلف داشته اند و برای حفظ حیثیت شان تقصیر را گردن شورای نگهبان می اندازند. آنها خودشان صلاحیت نمایندگی را حفظ نکرده اند اما شورای نگهبان را مقصر جلوه می دهند.

این فعال سیاسی درباره این نکته که چرا شورای نگهبان دلایل ردصلاحیت افراد را اعلام عمومی نمی کند تا شبهه ها از بین برود؟ گفت: شورای نگهبان نهاد پاسدار دین و قوانین است و نمی تواند عملی خلاف اسلام انجام دهد. اسلام هیچگاه نگفته است که دیگران را رسوا کنید. بر همین اساس شورای نگهبان پرونده افرادی که تخلف کرده اند را علنی نمی کند، در حالیکه آنها به این شورا اهانت کرده و معتقدند که جناحی عمل می کند. اگر شورای نگهبان عملکرد جناحی داشت، چرا در ادوار مختلف انتخابات از همه جناح ها تایید صلاحیت شده و در مجلس و ریاست جمهوری و سایر نهادها حضور داشته اند؟

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی همچنین گفت: ما در حزب موتلفه آقای پورابراهیمی را به عنوان نامزد خود معرفی کردیم که فقط یک رای در شورای نگهبان کم آورد و تایید صلاحیت نشد، اما حزب موتلفه و خود پورابراهیمی به نظر شورای نگهبان احترام گذاشت. شورای نگهبان کار جناحی نمی کند. شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری به گونه ای عمل کرد که صدای اعتراض هیچ جناحی درنیامد و همه گروه ها در انتخابات نامزد داشتند و انتخابات به عنوان بهترین نمونه مردم سالاری دینی با مشارکت مردم و با رقابت، سلامت و امنیت برگزار شد. رئیس جمهور منتخب هم باید بداند که رئیس جمهور همه مردم ایران است و نه فقط کسانی که به او رای دادند و باید به گونه ای عمل کند که رضایت همه مردم ایران را بدست آورد.

بادامچیان خاطرنشان کرد: شورای نگهبان یک نهاد بی نظیر در دنیای سیاست و کشورهای گوناگون بوده که محترم و ارزش گراست و نگاه گسترده ای دارد و سِر نگه دار است. این شورا هیچگاه نخواسته است پاسخ اهانت ها و تهمت ها را به خود بدهد و تلافی کند و از این جهت کارنامه درخشانی دارد ولی شورای نگهبان، معصوم پانزدهم نیست. بالاخره این نهاد هم اشتباه دارد. احتمال اشتباه در یک جمع ۱۲ نفره فقیه و حقوقدان کم است ولی ممکن است اشتباه رخ دهد به همین دلیل هم این شورا فرصت برای اعتراض به افرادی که در انتخابات نام نویسی می کنند در نظر گرفته است تا صلاحیت این افراد را مجدد بررسی کند. معتقدم بایدنگاه کلی و ملی به شورای نگهبان داشت نه نگاه جناحی و شخصی و اگر نقدی هم به عملکرد این شورا وجود دارد، در یک فضای عالمانه و توام با آرامش و به دور از تهمت بیان شود.

نظر شما