شناسهٔ خبر: 67649626 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

استفاده بی‌اجازه «صداتو»، صدای سازندگان یک تک آهنگ را درآورد

صاحب‌خبر -

گروه تولید تک آهنگ «نگاری منی» با انتشار متنی ضمن توضیحاتی مشروح، مدعی شدند که عوامل برنامه موسیقایی «صداتو» بدون مجوز آنها نسبت به ارائه این قطعه در برنامه خود اقدام کرده اند.
به گزارش مهر، گروه تولید تک آهنگ «نگاری منی» متشکل از سینا فرزادی پور آهنگساز و ترانه سرا، علی سعیدی و محمد سعیدی خوانندگان با انتشار متنی ضمن ارائه توضیحاتی مشروح، مدعی شدند که عوامل برنامه موسیقایی «صداتو» بدون مجوز آنها نسبت به ارائه این قطعه در برنامه خود اقدام کرده اند.
در متن ارسال شده از سوی عوامل تولید تک آهنگ «نگاری منی» به گروه هنر خبرگزاری مهر آمده است:
«قطعه‌ «نگاری‌ منی» تصنیفی به لهجه‌ اصفهانی است که سینا فرزادی‌پور ملودی و ترانه آن را در سال ۱۳۹۳ ساخته و برادران سعیدی نیز در سال ۱۳۹۷ آن را تهیه، خوانده و منتشر کرده اند.
این ترانه با صدای برادران سعیدی بارها در برنامه‌های مختلف صداوسیما و در پلتفرم‌های مختلف پخش و بازپخش شده و طی این سال‌ها بارها اجرا و شنیده شده است.
اما در دی‌ ماه ۱۴۰۲ عوامل اجرایی برنامه‌ «صداتو» طی تماسی با برادران سعیدی از آنها برای حضور در برنامه و مشخصا اجرای ترانه‌ «نگاری‌ منی» دعوت می‌کنند.
در این مسیر دست اندرکاران «صداتو» و برادران سعیدی بنا به دلایلی از جمله تفاوت سطح کاری با شرکت کنندگان آن برنامه، دعوت شدن تحت عنوان مهمان و تعیین دستمزد به توافق قطعی نرسیده و دیگر تماسی بین آن‌ها برقرار نمی‌شود.
از طرفی شرکت کننده‌ جوانی در برنامه‌ «صداتو» ثبت‌نام و شرکت می‌کند و از آنجایی که تصنیف «نگاری‌ منی» را فقط یک اصفهانی مسلط به لهجه‌ اصفهانی می‌تواند اجرا کند، یا شرکت کننده پیشنهاد اجرای «نگاری‌ منی» را می‌دهد و عوامل «صداتو» می‌پذیرند، یا دست اندرکاران «صداتو» پیشنهاد اجرای این ترانه را به شرکت کننده‌ جوان می‌دهند که در هر دو صورت تهیه کننده‌ محترم برنامه به چند وجه در این تصمیم مقصر و متخلف شناخته می‌شود.
برنامه‌ «صداتو» هیچ مجوز و اجازه‌ کتبی یا شفاهی برای اجرای این ترانه چه از سوی خوانندگان این اثر، چه از سوی تهیه کننده‌ آن قطعه، چه از سوی آهنگساز و ترانه‌سرای این ترانه برای پخش در این برنامه نداشته و این نقض حقوق مولف به حساب می‌آید.
برنامه‌ «صداتو» ضمن پخش بی اجازه‌ ترانه «نگاری‌منی»، هیچ اشاره‌ای (حتی ضمنی) به شناسنامه‌ اثر اعم از آهنگساز، ایده‌پرداز، ترانه‌سرا و خواننده‌ اصلی اثر نداشته و گویا شرکت کننده‌ جوان اولین هنرمندی است که این ترانه را اجرا می‌کند؛ کما اینکه نوع چینش و طراحی این بخش هم به شکلی است که شرکت کننده‌ جوان را خواننده‌ اصلی اثر معرفی می‌کند. گو این که تمام عوامل و دست اندرکاران برنامه‌ «صداتو» اعم از تهیه کننده، کارگردان، مجری، کارشناسان برنامه و عوامل هماهنگی برنامه، همه قبلا از شناسنامه‌ اثر مطلع و صاحب اثر و خوانندگان اثر را از پیش می‌شناخته‌اند. کما این که در صورت ناشناخته بودن مجریان یک اثر نیز در دنیای ارتباطات گسترده‌ امروز، یک جستجوی ساده شما را با جزییات یک اثر آشنا و آگاه خواهد کرد.
برنامه‌ «صداتو» هیچ هزینه‌ای بابت استفاده به مطلوب این اثر پرداخت نکرده و قصدی هم در این مورد نداشته است. حتی به نظر می آید از موقعیت شرکت کننده‌ای جوان استفاده کرده تا به مقصود خود (ارائه‌ ترانه نگاری‌منی) به طور رایگان برسد که گویا رسیده است؛ البته تصمیم گیری که در این مورد، برنامه چه جریمه‌ای باید بپردازد، برعهده‌ مجموعه ساترا است که آینده این مورد را نیز مشخص خواهد کرد.
برنامه‌ «صداتو» با ادعای فرهنگی بودن، اولین اصل فرهنگ سازی را زیر پا گذاشته وگویا به شرکت کنندگان جوانش آموزش می‌دهد هر وقت، هر جا و هر طور که دلشان خواست می‌توانند هر اثر موسیقایی را اجرا کنند بی‌آن که برای حقوق مادی و معنوی خالق یا خالقین آن اثر حریم و حرمت و حقوقی قائل باشند.
متاسفانه گروه تولید برنامه چنین رویه ای را بین بینندگان خود ترویج می‌دهد که مولف، آهنگساز، سرمایه گذار و خالق یک اثر دارای کمترین درصد توجه و حقوقی است که مخاطب می‌تواند برای او قائل باشد.
برنامه سازان «صداتو» در حالی با آگاهی نسبت به حقوق مولفین و مصنفین در حقوق رسانه و ساترا، در برنامه‌ای پر بیننده دست به چنین عملکرد غیرمنصفانه و خارج از چارچوب های اخلاقی می‌زنند که صنف هنرمندان نیز سکوت اختیار می‌کند.
در هر صورت ما چنین بی عدالتی را برنمی‌تابیم و نسبت به این بداخلاقی تا هر زمان و هر کجا که لازم باشد پیش خواهیم رفت و امیدواریم هنرمندان این عرصه پس از سال‌ها ناانگاشته شدن، نسبت به کسب تمام و کمال حقوق مولف و کسب کپی رایت، ما را حمایت کنند.
ما صدای هنرمندانی هستیم که یک رسانه بی کسب اجازه و در نظر گرفتن حق آن‌ها به عنوان خالق و مولف اثر هنری، از آثارشان استفاده کرده و می‌کند.
ما در این مورد سعی داریم نسبت به پیگیری قوانین مربوط به حقوق مولفین و مصنفیین و کپی رایت تا آنجا که قوانین اجازه می دهند، فعالیت هایی را انجام دهیم. ما تلاش می کنیم تا نقض کنندگان را برای اصلاح برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌هایشان آگاه کنیم تا برنامه سازان همه‌ نهادها از نتایج این بداخلاقی ها و بی قانونی ها مطلع شوند. لذا از جامعه‌ هنرمندان درخواست داریم با حمایت‌های خود در صفحات مجازی خود از این جریان، صدای ما را بلندتر و رساتر به مجریان قانون برسانند و حامی اجتماعی جامعه‌ هنری ایران عزیز باشند؛ یک دست صدا ندارد …»

نظر شما