شناسهٔ خبر: 67649425 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

هشدار نارنجی هواشناسی خراسان شمالی با احتمال وزش باد شدید

سید پوریا مسلمی

اداره کل هواشناسی خراسان شمالی هشدار سطح نارنجی برای فعالیت سامانه بارشی در نیمه شرقی استان صادر کرد.

صاحب‌خبر -

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بر اساس داده‌های بررسی شده و مدل‌های هواشناسی، پیش‌بینی می‌شود که امروز عصر در استان شاهد وزش باد لحظه‌ای شدید، رگبار باران، رعد و برق و در نقاط مستعد بارش تگرگ باشیم.

مهدی کمالی افزود: آثار فعالیت این سامانه بارشی از عصر امروز آغاز می‌شود و تا پایان شب ادامه خواهد داشت.

وی منطقه اثر فعالیت این سامانه بارشی را در مناطقی از نیمه شمالی و شرقی استان شامل شهرستان‌های راز و جرگلان، شیروان، فاروج، بجنورد، بخش‌هایی از اسفراین، مانه و سملقان اعلام کرد و گفت: این سامانه سبب لغزندگی جاده‌ها، صاعقه، تگرگ، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روانآب، سیلابی شدن مسیل‌ها و خسارت به سازه‌های موقت می‌شود.

کمالی با اشاره به توصیه‌های کشاورزی، حمل و نقل جاده‌ای و سلامت و انرژی بیان کرد: توصیه می‌شود احتیاط لازم در هنگام کار در ارتفاعات، استحکام گودبرداری‌ها و محافظت از مصالح ساختمانی در برابر بارش مدنظر قرار گیرد.

به گفته معاون اداره کل هواشناسی خراسان شمالی، کنترل استحکام تاسیسات کشاورزی، گلخانه‌ها، عدم صعود به ارتفاعات و عدم جابجایی عشایر، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، لایروبی کانال‌ها و آبروها و همچنین انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف، مورد توجه قرار گیرد.

وی به تقویت پیش بینی‌های هواشناسی در استان اشاره کرد و گفت: این موضوع سبب شده است که شاهد کاهش تعداد جانباختگان استان در این قبیل حوادث باشیم.

کمالی در پاسخ به اینکه مهمترین تجهیزات مورد نیاز هواشناسی در استان چه مواردی است، افزود: رادار هواشناسی، یکی از مهمترین تجهیزاتی است که در استان وجود ندارد و تهیه، نصب و راه‌اندازی آن شاید بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته باشد که عدد بالایی محسوب می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما