شناسهٔ خبر: 67649053 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

غربالگری تب دنگی در مرزها به‌صرفه‌ نیست/واکسن در مرحله مطالعات بالینی است

طبق آخرین آمارها تعداد مبتلایان تب دنگی در کشور بین ١٤٦تا ١٤٩نفر اعلام شده است. براساس اعلام وزارت بهداشت یک نفر هم بر اثر این بیماری فوت کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، مبتلایان به تب دِنگی با علائمی همچون تب بالا، تهوع، درد مفاصل، سردرد و ضایعات پوستی دست‌به‌گریبان هستند. هم‌اکنون نیز استان‌هایی چون هرمزگان، سیستان‌وبلوچستان، بوشهر و گیلان درگیر تب دِنگی هستند. مازندران و گلستان هم در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند، البته به گفته‌ متخصصا این حوزه فصل همه‌گیری آن در شهریور و مهر ماه است.

آئدس می‌تواند تب دِنگی، چیکونگونیا، تب زیکا، ویروس‌های مایار و تب زرد را گسترش دهدپشه آئدس، ریشه در آفریقا دارد و در سال‌های دور از طریق تجارت بَرده به سایر نقاط دنیا به‌ویژه مناطقی از آسیا و جنوب‌شرقی آسیا گسترش یافت. هم‌اکنون این پشه در مناطق گرمسیری، نیمه‌گرمسیری و معتدل در سراسر جهان یافت می‌شود.

پراکندگی این پشه طی دو، سه دهه گذشته در سراسر جهان افزایش یافته و یکی از گسترده‌ترین گونه‌های پشه به‌حساب می‌آید. پشه آئدس یا ببر آسیایی، پشه‌ای است که می‌تواند تب دِنگی، چیکونگونیا، تب زیکا، ویروس‌های مایار و تب زرد و سایر عوامل بیماری را گسترش دهد. این پشه را می‌توان با علامت‌های سیاه و سفید روی پاها و علامتی به شکل لیر در بالای قفسه سینه تشخیص داد.

این پشه تا ۴۰۰متر پرواز می‌کند


آئدس در مناطق پرجمعیت بدون منابع آب قابل اعتماد، مدیریت صحیح زباله و بهداشت نامناسب رشد می‌کند. ظروف آب مصنوعی یا طبیعی، ظروف ذخیره آب، گلدان‌های گل، لاستیک‌های دور ریخته شده، بشقاب‌های زیر گیاهان گلدانی، گلدان‌های گورستان، گلدان‌های گل، سطل، قوطی‌های حلبی، محل گرفتگی ناودان‌های مخصوص جمع‌آوری آب باران، فواره‌های زینتی و کاسه‌های آب برای حیوانات خانگی که در داخل یا نزدیک مکان‌هایی که انسان‌ها در آن زندگی می‌کنند، برای زندگی تولیدمثل و تخم‌گذاری این پشه‌ها ایده‌آل هستند.

در سطح محلی هم این پشه معمولا در نزدیکی محل سکونت انسان باقی می‌ماند و در اوایل صبح و عصر پیش از غروب، پرواز کرده و خونخواری انجام می‌دهد. این پشه تا ۴۰۰متر پرواز می‌کند و به‌دنبال ظروف پر از آب و مخازن مصنوعی آب برای تخم‌گذاری است، برخلاف پشه‌های بومی روزگرد و روزگز هستند.

١٤٦بیمار تب دِنگی؛ از ابتدای سال تا ١٧تیر


به‌گفته شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، براساس گزارش‌های نظام مراقبت سندرمیک جاری در کشور، از ابتدای سال ١٤٠٣تا ١٧تیرماه، ١٤٦مورد مثبت تب دِنگی تشخیص داده شده است. بنابرنظر عرشی، طبق بررسی اپیدمیولوژیکی انجام شده برای بیماران، اکثریت موارد تشخیص داده شده، سابقه سفر به امارات متحده عربی داشته‌اند و در این کشور به بیماری مبتلا شده‌اند. او با اشاره به اینکه ٧مورد از بیماران هم سابقه سفر به پاکستان، عمان و بنین (غرب آفریقا) را داشته‌اند، می‌گوید: «از بین ١٤٦بیمار تب دِنگی، ١١بیمار بدون سابقه سفر به خارج از کشور هستند که در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان تشخیص داده شده‌اند و انتقال محلی محسوب می‌شوند.»

١٢٨کشور درگیر این بیماری شده‌اند


بنابر گفته‌های عرشی هم‌اکنون ١٢٨کشور درگیر بیماری تب دِنگی شده‌اند. عرشی با اشاره به اینکه ٤٠تا ٥٠درصد جمعیت کره‌زمین در مواجهه با پشه آئدس هستند که البته این رقم سال به سال به‌دلیل تغییرات آب‌وهوایی، افزایش میانگین دما و آمار سفرها افزایش هم می‌یابد، می‌گوید: «سالانه ٤٠٠میلیون نفر به تب دنِگی مبتلا می‌شوند.»

سال گذشته میلادی، بیشترین موارد گزارش شده این بیماری در دنیا به ثبت رسید و اپیدمی فراگیر در آمریکای‌جنوبی وسعت زیادی داشت. گرچه براساس گزارش ها، آسیای جنوب شرقی، منشأ اصلی این پشه و بیماری است اما در کشورهای اروپایی هم پشه ناقل اصلی این بیماری وجود دارد. به طوری که طبق مقایسه نقشه سال ٢٠١١با نقشه سال گذشته شاهد گسترش بیشتر این بیماری در کشورهایی همچون آمریکای جنوبی، چین و استرالیا هستیم. برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هم نسبت به ثبت این بیماری اقدام نکرده‌اند که این موضوع نگران‌کننده است.

واکسن تب دِنگی در مرحله مطالعات بالینی است


به‌گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، واکسن تب دِنگی در جنوب‌شرقی آسیا و آمریکا، مراحل مطالعات بالینی را سپری می‌کند. عرشی با اشاره به اینکه واکسن تب دِنگی برای شرایط کنونی کشور مناسب نیست؛ چراکه واکسن باید با خصوصیات پشه متناسب باشد، می‌گوید: «این موضوع فقط مختص ایران نیست و واکسن تب دِنگی در دسترس تمام کشورها نیست و برخی کشورها مطالعات بالینی آن را سپری می‌کنند.»

احتمال انتقال پشه به همه استان‌ها وجود دارد


حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه نخستین مورد ابتلا به تب دِنگی اواخر اردیبهشت در ایران شناسایی شده است، می‌گوید: «پشه آئدس از طریق رفت‌وآمد به کشورهای همسایه وارد کشور شده است.» بنابرنظر فرشیدی، استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، بوشهر و گیلان درگیر این پشه شده‌اند.»

او می گوید: «١٨تیر هم یک مورد پشه در مازندران صید شده است و با توجه به شرایط جغرافیایی احتمالا این پشه در گلستان و خوزستان هم وجود داشته باشد. اگر مسائل بهداشتی رعایت نشود، امکان آلوده شدن سایر استان‌ها نیز وجود دارد. معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در استان‌های آلوده اطلاع‌رسانی خوبی صورت گرفته و تشخیص زودهنگام افراد آلوده هم در کنترل انتقال بیماری کمک کرده، ادامه می‌دهد: «افراد مبتلابه بیماری‌های زمینه‌ای، افراد مسن و زنان باردار در معرض خطر ابتلا به شکل حاد بیماری هستند. زنان باردار در زمان ابتلا احتمال دارد ویروس را به نوزاد منتقل کنند.» او ادامه می‌دهد: «این بیماری در گروه‌های پُرخطر ٠,٥تا یک درصد احتمال فوت دارد.» به‌گفته او سال گذشته ٥هزار فوتی بر اثر تب دِنگی در دنیا گزارش شده است.»

در کمتر از ٢٤ساعت بیشتر از ١٠نفر را می‌گزد


فرشیدی با اشاره به اینکه توصیه ما به افراد مبتلا این است که هفته اول را از خانه بیرون نیایند و در محل زندگی‌شان هم هیچ‌ پشه‌ای نباشد تا گزش دوباره صورت نگیرد، می‌گوید: «افرادی هم که در بیمارستان بستری می‌شوند با پشه‌بند استتار می‌شوند تا گزش دوباره صورت نگیرد.» او با اشاره به اینکه انتقال این ویروس از طریق انسان به انسان نیست و پشه، عامل اصلی انتقال است، ادامه می‌دهد: «پشه آئدس در کمتر از ٢٤ساعت بیشتر از ١٠نفر را می‌گزد و در زمان گزش، بزاقش را وارد بدن فرد می‌کند که همان ویروس است.»


همه‌گیری که مدنظر عموم جامعه است، پیش نخواهد آمد


بنابر گفته‌های پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، درخصوص تب دنِگی همه‌گیری‌ای که مدنظر عموم جامعه است، پیش نخواهد آمد. طبرسی می‌گوید: «درصورت رعایت نکردن مسائل بهداشتی، بی‌شک آمار ابتلا بیشتر خواهد شد.» او با اشاره به اینکه تب دِنگی متأسفانه نه واکسن دارد و نه دارو، ادامه می‌دهد: «درمان تب دِنگی علامتی است. یعنی ٩٥درصد مبتلایان خودبه‌خود خوب می‌‎شوند، اما ٥درصد مابقی نیاز به بستری شدن پیدا می‌کنند. این گروه با سرم‌تراپی و نظارت، روند بهبودشان را طی می‌کنند.»


رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با تأکید بر این مسئله که افراد مسن، کودکان و افرادی که نقص ایمنی دارند، بیشتر در معرض خطر هستند، می‌گوید: «البته باید توجه داشت گاهی ‌اوقات، بیماری در افرادی غیر از این گروه‌ها هم شدت می‌گیرد. شدت بیماری به سیستم ایمنی افراد و ژنتیک‌شان بستگی دارد.» طبرسی ادامه می‌دهد: «در تب دِنگی، یک‌درصد احتمال فوت افراد گروه‌های پرخطر وجود دارد.»



غربالگری در مرزها به‌صرفه‌ نیست


رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه ابتلای محلی در ایران تنها ١٠مورد بوده است؛ اضافه می کند: «بارندگی‌های شدید در دوبی و ماندن آب در سطح محلات این منطقه، سبب انتشار پشه آئدس و بیماری تب دِنگی در این کشور شد، افرادی که به امارات رفت‌وآمد داشتند باعث شیوع این تب در برخی مناطق کشور شده‌اند.» طبرسی ادامه می‌دهد: «شرایط به‌گونه‌ای نیست که غربالگری در مرزها صورت بگیرد، البته غربالگری هم به‌صرفه‌ نیست و تاکنون به اطلاع‌رسانی در استان‌های درگیر اکتفا شده است.»

با روند افزایشی ارتباطات و تجارت‌های جهانی، سرعت پخش و احتمال انتقال این پشه افزایش می‌یابد


به‌گفته راضیه اشعثی، مدرس دانشگاه محیط‌زیست بوشهر، پراکندگی زیستگاه پشه آئدس در منطقه حاره و جنب حاره، حول مدار صفر استوای زمین تا عرض‌های جغرافیایی ٢٣/٥درجه شمال و جنوب استوا در فاصله مدارهای رأس‌سرطان و رأس‌الجدی گسترش یافته است. اشعثی با اشاره به اینکه نکته مهم در پراکنش و انتشار گونه از قلب زیستگاه، این است که یک پدیده در محدوده زیستگاه خود باقی نمی‌ماند و دائما در حال سازگاری با مرز ناحیه مجاور است، می‌گوید: «پشه آئدس از این قاعده زیستگاهی مستثنی نیست، با وجود روند افزایشی ارتباطات و تجارت‌های جهانی، سرعت پخش و احتمال انتقال این پشه به مناطق پیرامونش نیز افزایش می‌یابد.»


این مدرس دانشگاه با تأکید بر این مسئله که در سال‌های اخیر تغییرات اقلیمی و جابه‌جایی کمربندهای آب‌وهوایی، دامنه زیستگاه گونه‌ها را متحول کرده است، ادامه می‌دهد: «براساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، تب دِنگی از منطقه استوایی به مدیترانه شرقی و کشورهای جنوب شرق آسیا نظیر هند، مالزی، پاکستان و... با آب و هوای موسمی به کشورهای جنوب‌غرب آسیا با اقلیم جنب حاره‌ای انتشار یافته است.»

روغن دفع پشه آئدس فاقد شواهد علمی مستند است

روغن دفع پشه آئدس ١٧٨هزار تومان؛ سودجویان این‌بار تب دِنگی را بهانه‌ کاسبی‌شان قرار داده‌اند. با انتشار اخباری از استان‌های جنوبی کشور، فضای مجازی پُر شده از تبلیغ روغن‌هایی که به‌گفته کاسبان‌شان برای دفع پشه آئدس ثمربخش هستند. هرچند مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، استفاده از روغن‌های مختلف روی پوست را برای دور کردن پشه آئدس فاقد شواهد علمی مستند دانسته است. البته سازمان غذا و دارو هم هرگونه ادعای فاقد مستندات علمی برای مقابله با بیماری تب دِنگی و محافظت در برابر نیش پشه آئدس را رد کرده است.


بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، بهترین روش برای جلوگیری از کاهش خطر ابتلا به تب دنگی محافظت از خود در برابر نیش پشه آلوده با روش‌های استفاده از لباس‌های پوشیده، مجهز کردن پنجره‌ها به توری است. بنابر گفته‌های سازمان غذا و دارو، هم‌اکنون محصولات دفع حشرات در اشکال اسپری، استیک، لوسیون با ماده مؤثره deet در داروخانه‌ها و مراکز معتبر در دسترس هستند. البته با توجه به شرایط کنونی براساس هماهنگی‌های انجام شده با کارخانجات تولیدکننده، به زودی محصولات جدیدی در این زمینه وارد بازار خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما