شناسهٔ خبر: 67649000 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفیر چین: روابط راهبردی تهران - پکن تقویت شود

تبریز-ایرنا- سفیر جمهوری خلق چین در تهران با تاکید بر توسعه روابط همه جانبه کشورش با ایران، گفت: روابط راهبردی تهران و پکن باید تقویت شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، زونگ پی‌وو روز شنبه در دیدار با سرپرست استانداری آذربایجان شرقی، با بیان اینکه ایران و چین با وجود همه مشکلات، می‌توانند روابط خود را روز به روز مستحکم‌تر کنند، افزود: ۲ کشور باید روابط راهبردی و اعتماد متقابل میان خود را تقویت کنند.

به گفته وی این موضوع مهم در پیام تبریک رئیس جمهور چین به رئیس جمهور منتخب ایران دکتر پزشکیان مورد تاکید قرار گرفته است.

پی وو با اشاره به قرارداد تجاری و اقتصادی ۲۵ ساله بین چین و جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: این قرارداد از جنبه های گوناگون برای هر ۲ کشور فرصت خوبی برای تقویت روابط راهبردی است.

وی ادامه داد: روابط ایران و چین بر پایه رابطه بُرد بُرد است و منافع زیادی برای مردم ۲ کشور در این رابطه وجود دارد.

سرمایه گذاری یکصد میلیون دلاری چین در آذربایجان شرقی

سفیر جمهوری خلق چین در تهران با ابراز خرسندی از حضور در تبریز، گفت: سرمایه‌گذاران چینی در صنایعی مانند فولاد و معدن حدود یکصد میلیون دلار در آذربایجان شرقی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که نتیجه آن ایجاد یک‌هزار فرصت شغلی است.

پی‌وو با اشاره به اینکه تبریز و آذربایجان شرقی از نقاط مهم در کریدور جاده ابریشم است، افزود: افزایش حضور سرمایه‌گذاران و گردشگران چینی در این استان نیازمند معرفی بیشتر ظرفیت‌ها و جاذبه‌های اقتصادی و تجاری است.

وی ظرفیت‌های آذربایجان شرقی و سابقه روابط تجاری این استان با استان هوبی چین را نشانه ای از عمق توسعه روابط دو جانبه برشمرد و گفت: تبادل هیأت‌های اقتصادی و تجاری و مذاکره برای سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک میان ۲ استان باید از سر گرفته شود.

مدیریت آذربایجان شرقی از سرمایه گذاری چینی ها حمایت می کند

به گزارش ایرنا، سرپرست استانداری آذربایجان شرقی نیز در این دیدار با اشاره به تلاش‌های رئیس جمهور و وزیر امور خارجه شهید دولت سیزدهم برای گسترش روابط کشورمان با چین، بر پشتیبانی کامل مدیریت استان از سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در استان تاکید کرد.

تراب محمدی توافق روسای جمهور ۲ کشور در خصوص همکاری‌های بین‌ استانی را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: آذربایجان شرقی به عنوان یکی از استان‌های مهم اقتصادی و تجاری ایران می‌تواند نقش تاثیرگذاری در این زمینه داشته باشد.

وی ظرفیت‌های آذربایجان شرقی در حوزه‌های گردشگری، صنعت، معدن و صنایع دستی را فراوان توصیف و اضافه کرد: علاقمند به توسعه روابط و همکاری مشترک با استان‌های مختلف چین در این حوزه ها هستیم.

محمدی حضور سرمایه‌گذاران چینی در واحدهای صنعتی و تولیدی آذربایجان شرقی را بسیار موفقیت آمیز دانست و ادامه داد: مشوق‌ها و حمایت‌های لازم برای حضور سرمایه‌گذاران چینی در استان به‌ ویژه در منطقه آزاد ارس از سوی مدیریت استان ارائه می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد در دوره حضور سفیر چین در ایران، به عنوان سفیر عملگرا و باتجربه، مشارکت راهبردی و روابط 2 کشور رو به توسعه بوده و شاهد تقویت دیپلماسی شهری بین 2 کشور به‌ ویژه بین آذربایجان شرقی و استان‌های چین باشیم.

محمدی افزود: چین همواره در دوران تحریم‌های اقتصادی در کنار ایران بوده و در سیاست خارجی دولت جدید هم کشورهای دوست و همکار در اولویت توسعه روابط هستند.

نظر شما