شناسهٔ خبر: 67648931 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نخست وزیر انگلیس: بایدن در وضعیت خوبی است

تهران- ایرنا- «کی‌یر استارمر» نخست‌وزیر انگلیس در حاشیه نشست سران ناتو در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد توان ذهنی «جو بایدن» برای ریاست‌جمهوری آمریکا و تداوم نامزدی حزب، به گفتن این جمله که وی در «وضعیت خوبی» است بسنده کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا از شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، وینستون چرچیل که از وی به عنوان بزرگترین رهبر بریتانیا یاد می‌شود، در سن ۸۰ سالگی به دلیل مشکلات فزاینده سلامت استعفا داد. اکنون استارمر رهبر حزب کارگر می‌خواهد قانونگذاران مجلس اعلای این کشور را در همان سن و سال مجبور به کناره‌گیری کند.

سی‌ان‌ان سپس این سوال را مطرح کرده است که آیا چنین اقدامی به معنای آن است که استارمر فکر می کند هشتاد ساله‌هایی مانند بایدن نیز باید از سیاست کناره گیری کنند؟

رهبر حزب کارگر بریتانیا در مصاحبه‌ای اختصاصی در حاشیه نشست ناتو در واشنگتن، به این شبکه اعلام کرد: «بدیهی است که در آمریکا، این مردم هستند که برای ریاست جمهوری تصمیم می گیرند».

وی سپس با وجود سوال های فراوان در مورد توانایی ذهنی بایدن برای دور دوم، گفت که در دیدار با رئیس‌جمهوری ۸۱ ساله آمریکا دریافته است که وی «در وضعیت خوبی قرار دارد».

استارمر، ۶۱ ساله، تنها رهبری نیست که از وی در مورد وضعیت بایدن پرسیده می شود و اینکه آیا رئیس جمهوری آمریکا برای مبارزات انتخاباتی و ریاست جمهوری کارامد خیلی پیر است یا خیر؟

استارمر در این گفت‌وگو بایدن را «یک فرصت واقعا خوب» دانست و گفت بایدن به خاطر ریاست اجلاسی که ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین آن را موفقیت آمیز خوانده، «شایسته تقدیر» است.

سی‌ان‌ان یادآوری می کند که این اظهارنظر زلنسکی به پیش از اشتباه بایدن باز می گردد که وی را به اشتباده رئیس جمهور پوتین معرفی کرد و سپس به سرعت آن را اصلاح کرد. بایدن حتی در یک نشست خبری اواخر عصر پنجشنبه به وقت محلی در پاسخ به این پرسش که «آیا می تواند دونالد ترامپ را شکست دهد یا خیر»، معاون خود کامالا هریس را به اشتباه «رئیس جمهور ترامپ» خطاب کرد.

این رسانه در بخش دیگری از این مطلب خاطرنشان کرده است که استارمر در تلاش برای کم اهمیت جلوه دادن نگرانی ها در مورد سن بایدن تنها نیست. امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه نیز در بحبوحه بلاتکلیفی سیاسی کشورش پس از برگزاری انتخابات زودهنگام کشورش، در نشست سران ناتو به خبرنگاران گفت که بایدن همچنان مسئول امور است و افزود: وی در مورد مسائلی که به خوبی می‌داند، کاملا واضح عمل می کند.

نخست وزیر بریتانیا در بخشی دیگر از اظهاراتش در پاسخ به سوالی برای همکاری با پیروز انتخابات ۵ نوامبر (۱۵ آبان) ریاست جمهوری آمریکا گفت: با هر کسی که انتخاب شود کار خواهد کرد، وی در عین حال تاکید کرد: «من یک فرد مترقی هستم و با دموکرات ها احزاب خواهر هستیم».

استارمر رهبر حزب کارگر هفته گذشته در یک پیروزی تاریخی توانست در انتخابات پارلمانی این کشور ۳۲۶ کرسی از ۶۵۰ کرسی مجلس عوام را به دست آورد و به ۱۴ سال حکومت حزب محافظه کار پایان دهد.

نظر شما