شناسهٔ خبر: 67648786 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

پشت پرده خروج علی موجانی از افغاستان/ ضرب الاجل طالبان به دیپلمات ایرانی؟

اقتصادنیوز: چندی پیش خبری در فضای مجازی منتشر شد که در آن اعلام شد مقامات طالبان به علی موجانی، دیپلمات ایرانی چند ساعت فرصت داده‌اند تا از افغانستان خارج شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد نیوز، علی موجانی دیپلمات ایرانی در افغانستان است که پیش از این مدیریت اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه را برعهده داشته است و رایزن فرهنگی ایران در آلمان بوده است. او مدتی به عنوان دیپلمات ارشد ایران در افغانستان مشغول فعالیت بود که گویا حضور وی در این کشور توسط طالبان با مشکلاتی مواجه شد.

مدتی قبل مقام‌های طالبان از علی موجانی، دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی و مشاور نماینده ویژه در امور افغانستان خواستند تا از خاک این کشور خارج شود. براساس گزارش العربیه، مقام‌های طالبان در توضیح این موضوع اعلام کردند که موجانی از «حدود اختیارات خود فراتر رفته است». موجانی پیش از این در روز عید قربان بدون اطلاع به قندهار رفته و قصد داشت در مسجد عیدگاه قندهار نماز عید را بخواند.

مقام‌های طالبان معتقدند که هدف او دیدار با ملا هبت‌الله، رهبر طالبان بود. نیروهای طالبان به او اجازه ورود به مسجد را ندادند.

مقامات طالبان در خصوص تخلفات این دیپلمات توضیحی نداده‌اند، اما به نظر می‌رسد اخراج او به حضور بدون هماهنگی و اجازه‌اش در قندهار ارتباط داشته باشد.

علی موجانی در توضیح این موضوع در شبکه ایکس نوشت: قبلا برای اشتراک در نماز عید به وزارت خارجه‌ی طالبان نامه رسمی فرستاده بود، اما وزارت خارجه‌ی طالبان «به آداب دیپلماتیک مباشرت» نکرده و به نامه رسمی برای اشتراک او در نماز عید پاسخ نداده است.

 

نظر شما