شناسهٔ خبر: 67648092 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

تاجیکستان این ادعای انگلیس را رد کرد+ جزئیات

اقتصادنیوز: به دنبال گزارش یک روزنامه انگلیسی در مورد ساخت یک پایگاه نظامی چین در خاک تاجیکستان، این کشور آسیای میانه چنین ادعایی را رد کرد و آن را «بی‌اساس» خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، وزارت خارجه تاجیکستان در واکنش به این ادعا اعلام کرد: گزارش‌های منتشر شده از سوی برخی رسانه‌ها در مورد ساخت یک پایگاه نظامی از جانب چین در خاک کشور خود را بی اساس می‌دانیم.

روزنامه تلگراف انگلیس با استناد به تصاویر ماهواره‌ای مدعی شده بود که چین در حال ساخت یک پایگاه نظامی مخفی در تاجیکستان است. وزارت خارجه تاجیکستان همچنین تاکید کرد که این مساله در دستور کار مذاکرات دوشنبه و پکن نبوده و نیست.

در بیانیه وزارت خارجه تاجیکستان، دوشنبه و پکن «شرکای راهبردی صادق» خوانده شدند که همکاری میانشان در همه زمینه‌ها به طور پویا در حال توسعه است.

خبر مرتبط
رشد 5 برابری تبادلات ایران تاجیکستان

اقتصادنیوز: وزیر نیرو گفت: حجم روابط ایران و کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان در گذشته کاهش یافته بود، اما با رویکرد دولت سیزدهم این روابط توسعه یافت و اکنون حجم تبادلات ایران و تاجیکستان به پنج برابر رسیده است.

وزارت خارجه این کشور آسیای میانه همچنین خاطر نشان کرد که دو کشور سازوکارهای لازم را برای انجام فعالیت‌های مشترک برای آموزش و ارتقای پرسنل برای سازمان‌های مرزی و انتظامی ایجاد کرده‌اند.

تلگراف در گزارشی که روز چهارشنبه گذشته منتشر شده، ادعا کرد: پکن تقریبا یک دهه است که این پایگاه را در یکی از دورافتاده ترین نقاط جهان می‌سازد. چین در سال ۲۰۱۶ یک پیمان امنیتی با تاجیکستان امضا کرد.

در گزارش این روزنامه آمده است: این تاسیسات که در دل کوه‌هایی با ارتفاع ۱۳ هزار فوت (نزدیک به ۴ هزار متر) بنا شده است، برج‌های دیدبانی و نیروهای نظامی از هر دو کشور را در خود جای داده است. نیروهای دو کشور اکنون رزمایش‌های نظامی مشترک منظمی را برگزار می‌کنند که در رسانه‌های دولتی چین نمایش داده می‌شود.

خبر مرتبط
نمایندگان تاجیکستان مصونیت پارلمانی ندارند/ این نماینده بازداشت شد

اقتصادنیوز: رسانه دولتی تاجیکستان از لغو مصونیت پارلمانی و بازداشت یک نماینده مجلس در این کشور خبر داد.

در همین راستا لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز این ادعا را تکذیب کرد و گفت: می‌توانم با اطمینان بگویم که چین همیشه یک سیاست خارجی مستقل و صلح آمیز داشته و هیچ پایگاه نظامی در آسیای مرکزی ندارد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما