شناسهٔ خبر: 67648056 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

اخبار سرویس هنر در هفته‌ای که گذشت؛

ماه محرم و عزاداری هنرمندانه

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران، هفته گذشته چندین گزارش، خبر و مصاحبه داشته که در این گزارش، چندی از مهم‌ترین‌های این اخبار بازگو می‌شود. اخبار این هفته گزیده‌ای از گفت‌وگو با هنرمندان و تا کتاب‌های تازه در زمینه هنر است.

صاحب‌خبر -

کتاب «چهره‌نگاری درباری؛ هنر قاجار در گنجینه‌های روسیه تزاری» نوشتهٔ کیانوش معتقدی و علیرضا بهارلو در نوبت اول ۱۴۰۳ با ۱۶۰ صفحه گلاسه تمام‌رنگی به قیمت ۳۸۵ هزار تومان از نشر مان منتشر شد.‌

در این کتاب آثار مهم و کمتر شناخته‌شدهٔ هنری عصر قاجار در گسترهٔ جغرافیایی روسیه تزاری، موجود در موزه‌های ارمیتاژ، سنپترزبورگ، مسکو و گرجستان بررسی شده است. یکی از ویژگی‌های برتر این کتاب فراوانی تصاویر و فصل‌بندی مناسب علمی است.

کتاب «چهره‌نگاری درباری؛ هنر قاجار در گنجینه‌های روسیه تزاری» منتشر شد

شماره ۲۵۷ ماهنامه فیلمنامه نویسی فیلم‌نگار ویژه تیرماه ۱۴۰۳ منتشر شد. در ابتدای بخش سینمای ایران، دو گزارش درباره نشست نقد و بررسی کتاب «اخلاق و درام» و نشست «جهان بوردول» در دانشگاه سوره تهران را می خوانیم.‌

در ادامه سیناپس فیلمهای عطرآلود و خجالت نکش۲ آمده و سپس نقد و تحلیل‌هایی که نویسندگان مجله درباره این آثار نوشته اند. دو مصاحبه خواندنی نیز با فرهاد توحیدی و رضا مقصودی فیلمنامه نویسان «مست عشق» و «خجالت نکش ۲» انجام شده است.

شماره ۲۵۷ مجله «فیلم نگار» منتشر شد

کتاب حاضر مروری دارد بر تفکرات فلسفی در باب موسیقی نزد مهم‌ترین متفکران جهان اسلام مابین قرن‌های نهم تا پانزدهم میلادی / سوم تا نهم هجری قمری. کتاب گستره‌ی مباحثی از فیزیک صوت و زیباشناسی آن، ماهیت موسیقی، جایگاه آن در طرح کلی امور و حیات آدمی و نسبت بین موسیقی و ویژگی احساسات و رفتار بشری را در بر می‌گیرد.

این کتاب تأثیر تفکر یونانیان، به‌ویژه آرای فیثاغورث و آریستوگزنوس، را در جهان اسلام حول این موضوع پی می‌گیرد و هدفش ارائه‌ی تبیینی به لحاظ فلسفی منسجم از تفکر نویسندگان مسلمان مدنظر، توضیح ادله‌ی محوری ایشان و ارزیابی انتقادی از مشی فکری‌شان است. مؤلف طیف وسیعی از مواد مطالعاتیِ برگرفته از منابع نسخ خطی را به کار می‌گیرد که بخش عمده‌ای از آن‌ها پیش از این منتشر نشده‌اند.

فیلسوفان مسلمان در مورد موسیقی چه نظری دارند؟

نشست نقد و بررسی نمایشنامه «شیشهٔ شکسته» نوشتهٔ آرتور میلر و ترجمهٔ محمدرضا طیبی در دفتر نشر قطره برگزار می‌گردد.

این مراسم با حضور محمدرضا طیبی مترجم اثر و همچنین محمود خسرو پرست به‌عنوان نمایشنامه‌نویس و دراماتور در دفتر نشر قطره ۱۷ تیرماه از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸ برگزارشد.

نقد و بررسی نمایشنامه «شیشهٔ شکسته» برگزار می‌شود

کتاب «پیوند واستو با دوران مدرن» با موضوع معماری هندو برای علاقه‌مندان به تاریخچهٔ معماری هند و همچنین علاقه‌مندان به دانش معماری هند گردآوری شده است. این کتاب با شانزده فصل بر روی این موضوع و عناوین مربوط به این حوزه متمرکز شده است.

کتاب «پیوند واستو با دوران مدرن» برخی از دغدغه‌های رایج را در مورد مشکلات اعمال توصیه‌های واستو با حساسیت‌های زیاد بیان کرده است و همچنین بیان می‌کند افرادی که در خانه‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند، معمولاً نمی‌توانند در ساختمانی که متعلق به خودشان نیست را تغییر بدهند و از بهره‌وری مزایای این دانش ناامیدند؛ بنابراین کتاب «پیوند واستو با دوران مدرن» این افراد را متقاعد می‌کند که می‌توانند با ایجاد تعادل بین پنج عنصر طبیعت در خانه، استمرار جریان انرژی‌های کیهانی را برای شادی ساکنان آنجا فراهم آورند. برقراری تعادل بین عناصر اولیه طبیعت با قراردادن مبلمان در مکان‌های مناسب، اصلاح معماری داخلی، جای‌گیری مناسب وسایل برقی و الکترونیکی، اصلاح ورودی‌ها با کمک وسایلی مانند پارتیشن‌های چوبی، آینه و مواردی ازاین‌دست بهبود می‌یابد.

واستو؛ معماری مدرن و رشد معنوی انسان با معماری

وی افزود: نشر آذرفر، کتاب‌های هنری در زمینه‌های فیلم‌نامه، نمایش‌نامه، طراحی، نقاشی و موسیقی کتاب‌هایی منتشر کرده است.

کتاب نت‌های پیانو برای کودکان را به‌زودی منتشر می‌کنیم

ب «زیبایی چیزهای روزمره» در عین اشاره به طراحی، عمق فلسفی ساختن اشیا نیز بررسی شده‌است که از این منظر می‌تواند برای افراد دوست‌دار فلسفه جالب باشد. باتوجه به شرحی ابتدایی به نظر می‌رسد، این کتاب برای بزرگسالان و افراد علاقه‌مند به هنر صنایع‌دستی و طراحی، مناسب است.‌

کتاب «زیبایی چیزهای روزمره» به‌زودی منتشر می‌شود

راخوان عضویت در کارگروه‌های سوگواره «هنروحماسه» منتشر شد. در این فراخوان، هیئت هنر از تمامی هنرمندان و دانشجویان هنر در زمینه های طراحی و تولید آثار هنری در کارگروه‌های متعدد از جمله کارگروه ادبیات و دیگر شاخه‌ها؛ موسیقی، مجسمه‌سازی، نمایش، معماری، پادکست، خوشنویسی، نگارگری، صنایع‌دستی، موشن، عکاسی، پارچه و لباس، طراحی صنعتی، هنرهای نو، تصویرسازی، گرافیک و هنرهای ویدیویی دعوت به همکاری می‌کند.

فراخوان کارگروه‌های ادبی و هنری سوگواره «هنروحماسه» منتشر شد

انجمن تصویرگران ایران دوازدهمین نشست از مجموعه نشست‌های ماهنامه کتاب تصویری را با عنوان «مسائل حقوقی در تصویرگری؛ امضای آخر» برگزار می‌کند. این نشست تخصصی با حضور سخنرانان وحید آگاه و پیام ابراهیمی برگزار خواهد شد که مدیریت مراسم را نیز بر عهده دارند.

دوازدهمین نشست ماهنامه کتاب تصویری برگزار می‌شود

کتاب «متادراما» با مقدمه‌ای از پروفسور فرهاد ناظرزاده کرمانی در مورد تاریخچه، اصول و ضروریات متادراما، گفت‌وگویی با سیدمصطفی مختاباد امرئی و رحمت امینی درباره تئاتر متادراما شروع شده‌است. در ادامه شامل ۹ نمایشنامه در ژانر متادراما است که هر کدام توسط یکی از نویسندگان این گروه نگاشته شده‌است.‌

«متادراما» از صحنه تئاتر به صفحات کتاب می‌رود

آیین رونمایی از کتاب «ساعت زنگ زده» با همکاری موسسه فرهنگی هنری برگ برگزار شد.

میهمانان این مراسم استاد احمد پوری، بانو سمانه افکاری، شهرزاد آذرپور و نویسندگان اثر بودند که در محل برگزاری برنامه به نشانی تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان قائم مقام، کوچه آزادگان، پلاک ۲۲ حضور بهم رساندند.

آیین رونمایی از کتاب «ساعت زنگ زده» برگزار شد

کتاب «جامعه‌شناسی سینما» رونمایی و نقد شد

انیمیشن آهنگین «The Little Engine That Could» اثری بلند در ژانر فانتزی است. این انیمیشن بر اساس داستان الهام‌بخش کتاب «The Little Engine That Could» به قلم واتر پایپر ساخته شده که کتاب آن، اولین‌بار در سال ۱۹۳۰ منتشر شده است. انتشارات مهرسا، کتاب «قطار کوچولویی که توانست!» را با ترجمه سمیه حیدری در بازار کتاب کودک و نوجوان ایران عرضه کرده است. در این شماره از پرونده «کتاب، تئاتر و سینمای کودک و نوجوان» به معرفی این انیمیشن که در سال ۲۰۱۱ منتشر شده است، می‌پردازیم.

قطار کوچولویی که می‌تواند اعتمادبه‌نفس کودکان را بالا ببرد

همزمان با انتشار سومین اپیزود از پادکست نوجوان «رادیو خرمالو» با عنوان «کتابی بخوانم که سال‌ها از نوشته شدنش می‌گذرد اما همچنان خواننده دارد»، بازدید این پادکست در کست باکس به بیش از ده هزار نفر رسید.‌

پادکست «رادیو خرمالو» پربازدید شد

همزمان با شروع محرم حسینی ۱۰ مجلس تعزیه در «تماشاخانه مهر» حوزه هنری روایت می‌شود. این مجالس به سرپرستی ابوالفضل میرزا احمدی شامل ده مجلس؛ مجلس شهادت حضرت شاهچراغ، مجلس حج بدل به عمره، مجلس قیس ابن مسهر، مجلس حجه الوداع، مجلس شهادت حضرت مسلم، مجلس شهادت حر ابن ریاحی، مجلس شهادت حضرت علی اکبر (ع)، مجلس شهادت حضرت عباس (ع)، مجلس شهادت امام حسین (ع) و مجلس بازار شام می‌باشد.‌

برپایی مجلس عزای سیدالشهدا با رویکرد هنری

مدیر فروش نشر رایبد گفت: اولین علت بروز لقب «کتاب‌های زرد» از طراحی جلد ناشی است. اصولاً مخاطبان کتاب دو گروه هستند. گروه اول کتاب را صرفاً می‌گیرند که در قفسهٔ کتاب‌هایشان بگذارند و گروه دوم مخاطبانی هستند که کتاب را به‌قصد مطالعه تهیه می‌کنند و طراحی جلد برایشان مهم است.‌

«کتاب‌ زرد» از طراحی جلد شناخته می‌شود

نمایشنامه «کرتاسه» تقابل احساسات و روابط انسان‌ها را در شخصیت‌ها به عرصه ظهور می‌رساند و می‌تواند سوژه‌ای برای مخاطبان تئاتر باشد. «کرتاسه» علاقه‌مندان به حوزه ادبیات نمایشی، تئاتر و سینما را جذب می‌کند و می‌تواند گزینه‌ای برای روان‌شناسان در تحلیل شخصیت‌ها واقع شود.

دایناسورهای «کرتاسه» و تحلیل روانشناسانه

یک نویسنده و پژوهشگر تئاتر کودک و نوجوان گفت: اگر همان جذابیت‌هایی که برای کتاب‌های داستانی وجود دارد، در نمایشنامه‌ها هم لحاظ شود، کتاب نمایشنامه مثل کتاب داستان می‌تواند استقبال کودکان را به خود جلب کند تا از آن استفاده کنند.

۳ توصیه یک نمایشنامه‌نویس برای جذب کودکان و نوجوانان به ادبیات نمایشی

با پایان همکاری جواد طاهری در مجموعه تئاتر شهر، حمید نیلی، مدیرکل هنرهای نمایشی تا معرفی مدیر جدید، اداره این مجموعه را برعهده گرفت.

مدیر جدید تئاتر شهر معرفی خواهد شد

قدمت حضور ترس در زندگی انسان را می‌توان هم‌پای خلقت او دانست و این همراهی در تمامی مقاطع مهم زندگی بشر وجود داشته است. به همین سیاق، حوزه معنایی ترس که دربردارنده مفاهیمی چون خود ترس، رعشت یا هراس، دهشت، وحشت و از همه مهم‌تر ترس آگاهی یا همان خوف یا اضطراب است از دیرباز در آثار اندیشه‌ورزان و هنرمندان حضوری قاهر داشته است. هدف کتاب «هیولای هستی؛ سفری با هایدگر در راه سینمای ترس آگاهانه» ارائه تبیینی مبتنی بر فلسفه اگزیستانس از این حوزه معنایی به‌ویژه مفهوم بنیادین «ترس آگاهی» در ارتباط با سینماست.‌

معنای ترس در عصر تصویر

کتاب «نوشتن برای صحنه» نوشتهٔ لیروی کلارک و ترجمهٔ قاسم نجاری با ۳۷۹ صفحه در نوبت اول ۱۴۰۳ به قیمت ۳۸۵ تومان به همت انتشارات بیدگل منتشر شد.

کتاب «نوشتن برای صحنه» با موضوع نمایشنامه‌نویسی در هجده عنوان برای علاقه‌مندان به صحنه و تئاتر همچنین نمایشنامه‌نویسی گردآوری شده است.

کتاب «نوشتن برای صحنه» منتشر شد

کتاب «نقد ایدئولوژی معماری» در اندیشه مانفردو تافوری اثر اندرو لیچ به تدوین و ترجمهٔ علی‌اکبری و محمد گلشن در نوبت اول ۱۴۰۳ با ۱۷۶ صفحه به قیمت ۲۳۹ هزار تومان به همت انتشارات حرفه هنرمند منتشر شد.

کتاب «نقد ایدئولوژی معماری» به بررسی ایده‌ها و نقدهای مانفردو تافوری در زمینه معماری می‌پردازد و به تحلیل انتقادی ایدئولوژی‌های موجود در این حوزه می‌پردازد. این اثر برای دانشجویان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به معماری و نقد ایدئولوژی منبعی ارزشمند و کاربردی محسوب می‌شود.

کتاب «نقد ایدئولوژی معماری» منتشر شد

ر شیراز، مولف در «پیشکش» کتاب، اثر خویش را به همسر و اعضای خانواده از جمله به پدر و مادر خود و برادر فقیدش زنده یاد حسین تعبدی که همچون استادان فقید کریم فغفوری و صدراله اوجی در محضرشان درسها و نکته های فراوان آموخته تقدیم کرده است.

مقدمه کتاب کاشی هفت رنگ را «علیرضا گل گلی» با هدف بیان اهمیت محتوایی اثر و توصیفاتی از هنر والای دست و اندیشه سترگ هنرمند نگاشته است.

کتاب «کاشی هفت رنگ؛هنر ماندگار» در شیراز منتشر شد

طراح صدا متخصص در سازوکارهای عملی صدا است. در حالی که کارگردان متخصص فیلمی است که با هم برای آن کار می‌کنند. به همین دلیل آنها نه تنها نیاز به درک یکدیگر درباره سطح صدا دارند بلکه باید در این روند هنری با تعاملی منطقی دیدگاه‌هایشان در مورد فیلم نیز به هم نزدیک شود.

طراح صدا متخصص سازوکارهای عملی

نظر شما