شناسهٔ خبر: 67647635 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

تشخیص درست در جامعه، شرط تحقق ظهور است

کارشناس مذهبی گفت: بهشت در زمین زمانی رخ خواهد داد که امام ظهور کند و بر این اساس اگر می‌خواهیم قلب‌هایمان معطوف به امام باشد و به سمت ظهور حرکت کنیم، باید امت و جامعه خود را درست ببینم و برادران دینی خود را به‌خوبی تشخیص دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت‌الاسلام محمد شریفیان شامگاه گذشته _جمعه بیست‌ودوم تیر_ در مراسم شب هفتم محرم هیئت انصارالمهدی (عج) با بیان اینکه بندگی و پرستش در دستگاه الهی دو اصل دارد، اظهار کرد: جریان امت، ولی و محور اصلی دارد که یک جامعه حول ولی شکل می‌گیرد؛ بر این اساس از مهم‌ترین ارکان آن جامعه، روابطی است که میان آن‌ها شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه هدف تشکیل امت این است که با هم کار بزرگی انجام دهند، افزود: این عمود و محوری است که مورد بحث و از ابعاد مختلف قابل بررسی است؛ در جامعه امروزی درک ما از فرج و چشم امید به سمت اتفاق بزرگ و مسیر حرکت به آن نیز حتی تعبدی و فردی است، در حالی که باید بفهمیم انتظار فرج صرفاً قلبی نیست و تکالیفی برای ما ایجاد می‌کند که ساحت اجتماعی دارد.

کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه از علائم بیان‌شده ظهور، روابط ویژه میان مؤمنین است، گفت: امام از ما تنظیم روابط میان خودمان را می‌خواهد که پیش از ظهور شروع و در زمان ظهور به اوج می‌رسد، چرا که مهم‌ترین اتفاق در حیات بشری، جنس روابطی است که در جامعه حاکم خواهد شد و اساس جامعه بر این روابط است.

حجت‌الاسلام شریفیان عنوان کرد: بهشت در زمین زمانی رخ خواهد داد که امام ظهور کند و بر این اساس اگر می‌خواهیم قلب‌هایمان معطوف به امام باشد و به سمت ظهور حرکت کنیم، باید امت و جامعه خود را درست ببینم و برادران دینی خود را به‌خوبی تشخیص دهیم.

وی با یادآوری اینکه بحث روابط اجتماعی در بعضی آیات قرآن مانند سوره آل عمران بسیار پررنگ است، تصریح کرد: دین‌داری جمعی است و رکن اصلی حج نیز جمع است؛ در فقه می‌خوانیم اگر کسی به عرفات نرسد، اما حتی اگر یک لحظه به جمع (مشعر) برسد و جمع را درک کند، حج وی قبول است یعنی درک واقعی جمع، شرط قبولی حج است.

کارشناس مذهبی با بیان اینکه عبادت‌های جمعی در لایه‌های دیگری از دین رخ می‌دهد زیرا پرستش دسته جمعی است، عنوان کرد: در جامعه صرفاً همکاری مشترک مدنظر نیست؛ ریشه همکاری همدلی است و جامعه باید همدل و یکی شود و بر این اساس اصل ارتباط ما با یکدیگر محبت است و در این مسیر روح اصلی اتصال به خانواده امیرالمومنین (ع)، محبت به برادران دینی است.

حجت‌الاسلام شریفیان با یادآوری اینکه دردهای جامعه امروز ریشه در عداوت دارد، خاطرنشان کرد: جامعه‌ای که روابطش بر اساس عداوت باشد، بر لبه آتش گام برمی‌دارد و هر لحظه فتنه‌ای آن را تهدید می‌کند، اما خدا با لطفش جامعه را هدایت می‌کند. ‌

نظر شما