شناسهٔ خبر: 67647631 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

لباس فضانوردی ادرار را بازیافت می‌کند

شیوا سعیدی قوی اندام

با روش نوینی که محققان برای مدیریت بازیافت ابداع کرده اند، فضانوردان ماموریت های آینده ناسا احتمالا قادر خواهند بود ادرار خود را از طریق لباس فضانوردی بازیافت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندپندنت، محققان دانشگاه کرنل در آمریکا از نمونه اولیه یک سیستم فیلتراسیون رونمایی کرده اند که آب دور ریز را در ۵ دقیقه به آب قابل آشامیدن تبدیل می کند. این لباس احتمالا در برنامه سفر به ماه ناسا (آرتمیس) که قرار است طی آن فضانوردان دوباره پس از ۵۰ سال به ماه سفر کنند، قابل استفاده خواهد بود.

روش های نوین برای کنترل پسماند انسانی در زمانی که فرد لباس فضانوردی به تن دارد، شامل یک پوشک بزرگسال غیربهداشتی است که چندان راحت نیز نیست اما سیستم جدید از روش اسموسیس برای فیلتر کردن آلودگی ها از ادرار و تبدیل آن به آب آشامیدنی استفاده می کند.

سوفیا اتلین محقق دانشگاه کرنل در این باره می گوید: طراحی این لباس شامل یک کاتتر خارجی مبتنی بر خلا است که به یک واحد اسموسیس معکوس ترکیبی منتهی می شود و ذخیره مداومی از آب آشامیدنی با چند مکانیسم ایمنی برای تضمین سلامت فضانورد فراهم می کند. علاوه بر آن فضانوردان هم اکنون فقط می توانند یک لیتر آب در کیسه های آب آشامیدنی تعبیه شده در لباس شان حمل کنند. این مقدار آب برای راهپیمایی های طولانی تر روی ماه که حتی ممکن است در موارد اضطراری ۲۴ ساعت طول بکشد، کافی نیست.

محققان اکنون تصمیم دارند طراحی مذکور را قبل از به کارگیری در ماموریت های فضایی در شرایط میکروگرانش شبیه سازی کنند.

نظر شما