شناسهٔ خبر: 67647352 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

فرجام دلارزدایی با حکمرانی ریال | نسخه مشترک ایران و روسیه فراگیر می‌ شود؟

ایران و روسیه به عنوان ۲ کشور تحت فشار تحریم‌های غرب در صدد هستند تا دلار را از مبادلات تجاری‌شان حذف کنند و دیگر کشورهای همسو با خود و مخالف با سیاست‌های کشورهای غربی را مجاب کنند تا آنها هم به دلارزدایی بپیوندند. آیا نسخه مشترک تهران و روسیه فراگیر می‌شود؟

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین، به تازگی بانک مرکزی از عملیاتی شدن کارت‌های بانکی ایرانیان در دستگاه‌های کارتخوان روسیه تا شهریورماه خبر داده است و معاون بین‌الملل این بانک با اشاره به پیمان پولی میان ۲ کشور اذعان کرد: با این اقدام، ریال در به سمت تحریم ناپذیری حرکت می‌کند.

حکمرانی ریال و خارج کشور تجارت خارجی ایران از تنگناهای ناشی از مبادلات دلاری، یکی از سیاست‌های پولی کلان کشور برای مصون نگه داشتن اقتصاد از فشار تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های آمریکایی است. محسن کریمی، معاون بین‌الملل بانک مرکزی با اشاره به توافق پولی میان ایران و روسیه و اتصال شبکه کارتی میر روسیه به شبکه شتاب ایران از هفته اول شهریور ماه اظهار کرد: اقدامات متقابل و مشترکی که بانک‌های مرکزی ایران و روسیه داشتند، تقریبا از ابتدی دولت سیزدهم شروع شد که در پایان دولت سیزدهم به نتیجه رسید.

خبرخوب برای مسافران و تاجران

هفته گذشته، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی ایران سفری مهم به روسیه داشت و با مقامات بانک مرکزی این کشور مذاکره داشته است. چه توافقی انجام شده است؟ کریمی از ۴ اقدام به گفته او مهم و راهبردی در دستور بانک‌های مرکزی ایران و روسیه خبر داده و می‌گوید: روابط کارگزاری با پول ملی و اتصال زیرساخت‌های پیام رسان بانکی دو کشور ۲ اقدام مهم بوده است. او می‌گوید: همه بانک‌های ایرانی و روسی امکان ارسال پیام‌های استاندارد بانکی را به یکدیگر داشتند که به امضای تفاهم نامه پیمان پولی امکان پرداخت‌های کارتی برای مسافران انجامید.

حالا این مقام بانک مرکزی می‌گوید: اجرایی شدن این ۲ توافق از هفته‌های آینده کلید می‌خورد و مسافران ایرانی و روسی می‌توانند از کارت‌های بانکی خود هم در دستگاه‌های خود پرداز و هم دستگاه‌های کارتخوان در دو کشور استفاده کنند.

خنثی‌سازی تحریم با خط ویژه

تدبیر دیگری که تهران و مسکو بر سر آن به توافق رسیده‌اند، اجرایی شدن پیمان دوجانبه پولی است که معاون بین‌الملل بانک مرکزی می‌گوید: این پیمان یک خط معاوضه نقدینگی را به همراه دارد و یک رویکرد برای دلار زدایی و کاهش خطرات تحریمی است و پول ملی هر کشوری را غیر قابل تحریم می‌کند.

کریمی یادآوری می‌کند: در یک دهه اخیر برخی کشورهای مستقل به سمت رویگردانی از دلار و یورو رفتند و تصمیم به استفاده از پول‌های ملی خود گرفتند که دارای ریسک است و ابزارهای پوشش ریسک برای آنها وجود ندارد و ایران نیز که یک کشور تحت تحریم است، طی چند سال گذشته این رویکرد را اتخاذ کرد و حالا با این پیمان پولی، صادر کننده ایرانی صادرات خود را به ریال و صادر کننده روسیه صادرات خود را با روبل انجام می‌دهد. او می‌گوید: با این الگو قصد داریم که با هر کشوری که مبادله می‌کنیم تجارت خود را با پول‌های ملی خود انجام دهیم.

عبور از یک مسیر طولانی

تهران و مسکو در طول یک دهه اخیر مسیر طولانی برای یافتن راهی جهت کم کردن و خنثی‌سازی فشار تحریم‌ها طی کرده‌اند و معاون بانک مرکزی توضیح می‌دهد: در فاز دوم و تا پایان سال میلادی جاری، کارت‌های بانکی روسیه در پذیرنده‌های فروشگاهی ایران، پذیرش می‌شوند و بعد از پایان سال جاری میلادی وارد فاز سوم می‌شویم که کارت‌های بانکی ایرانی در پذیرنده‌های فروشگاهی روسیه، پذیرش می‌شوند.

نظر شما