شناسهٔ خبر: 67647295 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

با حضور پرشور عزاداران حسینی؛

آیین سنتی علم‌بندان ماسوله برگزار شد

محدثه مهدوی

همزمان با ششمین روز از ماه محرم و ایام شهادت امام حسین (ع) و حضور پرشور عزاداران حسینی، آیین سنتی علم بندان ماسوله برگزار شد.

صاحب‌خبر -

امام حسین (ع) در روز ششم محرم حضرت عباس (ع) را به عنوان پرچمدار گروه خود معرفی می‌کند، اهالی شهرک تاریخی ماسوله برای انتقال حماسه حسینی و ابراز ارادت به سرور و سالار شهیدان مراسم علم‌بندان یا پرچمداری را با آیین خاص برگزار می‌کنند.

آیین سنتی علم‌بندان ماسوله برگزار شد

ساکنان روستای ماسوله در گیلان هر سال ششم محرم با برگزاری مراسم سنتی علم‌بندان، خود را برای عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین(‌ع) آماده می‌کنند. دسته‌های عزاداری این روستا از چهار محله ماسوله «مسجدبر»، «خانه بر»، «کشه سر» و «اسدمحله» به طرف بقعه عون بن محمد بن علی(ع) حرکت می‌کنند.

علم‌بندان یا طوق‌بندی نقطه اوج آیین‌های عزاداری اهالی ماسوله در محرم است، این مراسم سنتی و مذهبی قدمتی بیش از ۸۰۰ ساله دارد.

آیین سنتی علم‌بندان ماسوله برگزار شد

بنا بر سنت، سنج‌ها و شیپورها آواز سر می‌دهند تا چهار دسته از محله‌های اطراف را فرا خوانند. با نواخته شدن این نوا، علاوه بر این دسته‌های دیگر اهالی ماسوله نیز از شروع مراسم خبردار می‌شوند. مردم از سراسر استان و نیز سه نسل از اهالی ماسوله برای شرکت در مراسم علم‌بندی کنار مسجد تاریخی عون بن محمد بن علی(ع) ماسوله و پشت بام‌ها گرد می‌آیند.

آیین سنتی علم‌بندان ماسوله برگزار شد

این مراسم تقریبا ساعت ۱۵ آغاز و قبل از اذان مغرب تمام می‌شود. بعد از اجرای مراسم دسته‌ها برای اقامه نماز به سمت مساجد محل خود حرکت می‌کنند. کسانی که نذر و نیتی دارند برای ادا شدن نذرشان پارچه سبز رنگی را به علم عزاداری امام حسین(ع) می‌بندد.

آیین سنتی علم‌بندان ماسوله برگزار شد

انتهای پیام

نظر شما