شناسهٔ خبر: 67647262 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می دهد؛

نغمه های عاشورایی در هیئت بانوان الزهرا(س)/گام هایی زینب وار

بیرجند- هیئت بانوان الزهرا(س) در بیرجند چند خصلت مهم دارد که برپایی مستمر مجالس طی سال و زنده نگه داشتن یاد شهدا از جمله این خصلت ها است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: اینکه می‌گویند زن تاریخ ساز است اغراق نیست. بسیاری از زنان و بانوان چه در تاریخ اسلام و چه تاریخ ایران و انقلاب اسلامی نقش آفرین بوده‌اند.

حادثه عاشورا نیز از این نکته مستثنی نیست. از پیام رسانی بی بدیل حضرت زینب (ع) و حضرت رباب و ام کلثوم (ع) تا همسر یاران عاشورایی امام حسین (ع) چون همسر زهیر نشان می‌دهد که بدون حضور زن و نقش آفرینی او عاشورا با این عظمت به ما نمی‌رسید.

بانوانی که عَلم عزاداری برپا داشتند

برگزاری جلسات عزاداری برای سید الشهدا (ع) نیز همین گونه است. یک پای برگزاری مجالس عزاداری بانوانی بوده‌اند که دارایی و وقت و زمان و حتی مکان زندگی خود را وقف عزاداری می‌کردند و همین جا بود که روضه‌های خانگی شکل گرفت و یا جلسات زنانه عزاداری در حسینیه‌ها و مساجد و تکایا برپا شد.

در خراسان جنوبی یکی از مجالس عزاداری زنانه که باشکوه برگزار می‌شود مجلس هیأت الزهرا (س) حسینیه «گسکی ها» است. مجلسی که منحصر به ماه محرم نیست بلکه در طول سال نیز به صورت مستمر برنامه دارد.

برای رفتن به این مجلس وارد خیابان مطهری می‌شوم. داخل مطهری سه به سمت زورخانه امیرعرب می‌روم. صدای ضرب زور خانه و مدح مولاعلی (ع) از دور هم به گوش می‌رسد.

نغمه های عاشورایی در هیئت بانوان الزهرا(س)/گام هایی زینب وار

نرسیده به زورخانه، حسینیه گسکی ها دیده می‌شود.نام هیئت بانوانی که در این مکان مراسم دارند «هیئت الزهرا» است. هیئت پر تلاشی است که جوانان بیشماری را جذب خود کرده است.

نقش دختران جوان در برپایی این جلسه پررنگ است که نشان آن را باید در آماده سازی با سلیقه فضای محیط حسینیه دید. هم در روزهای برپایی جشن‌ها و هم در عزاداری‌ها این فضاسازی محیط را می‌توان دید.

حکیمه بهمنی از شهروندانی که در این جلسه حضور داشت در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های خوب مجلس هیئت الزهرا (س) این است که سخنران مراسم که از بانوان فرهیخته خراسان جنوبی هستند ثواب هر جلسه را به روح یکی از شهدا تقدیم می‌کنند.

وی بیان کرد: در مراسم ماه محرم امسال نیز تصمیم گرفته شد که ثواب این مجالس به روح شهدای خدمت، به ویژه شهید آیت الله رئیسی تقدیم شود.

یک رسم خوب در هیأت الزهرا (ع)

بهمنی افزود: یکی از ویژگی‌های هیئت الزهرا (س) این است که در پذیرایی از ظروف یک بار مصرف استفاده نمی‌شود و چای به همان رسم خوب گذشته در لیوان‌های شیشه‌ای ریخته می‌شود.

بهمنی افزود: من از عید غدیر سال گذشته با این هیئت آشنا شدم و از آنجایی که برنامه‌هایشان را مفید دیدم بعدها در روزهای شنبه نیز در این مراسم حضور پیدا می‌کردم.

مریم حسینی نسب از دیگر شهروندانی که در این مراسم حضور داشت نیز به خبرنگار مهد گفت: محرم سال گذشته بود که با پیشنهاد یکی از دوستانم در این مراسم حضور پیدا کرده و از آن استفاده کردم.

وی افزود: خوبی برنامه‌های هیئت الزهرا (س) این است که محدود به ایام محرم و صفر نیست بلکه در طول سال شنبه‌ها عصر هر هفته برنامه سخنرانی و.. دارند و بانوان می‌توانند از آن استفاده کنند.

حسینی نسب ادامه داد: حضور دختران جوان در این هیئت پررنگ است چرا که به آنها میدان داده می‌شود و از نظر آنان استفاده می‌شود.

نغمه های عاشورایی در هیئت بانوان الزهرا(س)/گام هایی زینب وار

هیئتی که در طول سال فعال است

بانو عفت حسنی مسئول هیئت الزهرا (س) و سخنران مجالس هیئت نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هیئت الزهرا (س) در طول سال هر هفته شنبه‌ها عصر در حسینیه گسکی ها برنامه دارد و تلاش ما بر این است که به ویژه دختران جوان بتوانند از آن استفاده کنند.

وی بیان کرد: همین دختران جوان کار رسانه هیئت و اطلاع رسانی برنامه‌ها را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مختلف بر عهده دارند و به خوبی توانسته‌اند در این زمینه موفق عمل کنند.

حسنی بیان کرد: هیأت ما هم در ماه محرم و صفر و ایام عزا برنامه دارد و تلاش کرده که در اعیادی چون عید سعید غدیر خم نیز فعالیت خود را داشته باشد.

جلساتی به یاد شهدا

وی با اشاره به اینکه معمولاً ثواب هر جلسه را به روح یکی از شهدا تقدیم کرده و چند جمله‌ای را درباره آن شهید سخن می‌گوئیم، گفت: اینگونه جوانان ما با شهدا نیز بیشتر از قبل آشنا می‌شوند و در رفتار آنان تأثیر گذار خواهد بود.

مراسم آغاز می‌شود. شروع برنامه با زیارت عاشورا است و تو با خودت فکر می‌کنی اگر نقش زن را از تاریخ عاشورا حذف کنی باز هم پیام امام شهیدان در گوش زمان می‌پیچید؟

به نظر می‌رسد اگر همت زنان در طول تاریخ نبود امروز شاید پیام ظلم ستیزانه عاشورا در جایی در گوشه تاریخ دفن می‌شد و برای همین است که شاعر به درستی بیان کرده که «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود سر نی در نینوا می‌ماند اگر زینب نبود»

و امروز نیز بانوان در نقاط مختلف چه در روضه‌های خانگی و چه در هیأت‌های زنانه تلاش دارند که زینب وار پیام عاشورا را به گوش نسل‌های آینده برسانند.

نظر شما