شناسهٔ خبر: 67647187 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

رشد ۱۰۰ درصدی شرکت های دانش بنیان در خراسان رضوی

خراسان رضوی از استان‌ های تاثیرگذار در اقتصاد کشور است و برخی اقدامات که در دولت شهید رئیسی در این استان صورت گرفته است، موجب ارتقای رتبه استانی و کشوری شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به نقش ممتاز این استان در حوزه کشاورزی کشور و رشد ۲۰ درصدی تولیدات این بخش از ۶ به ۷.۵ میلیون تن شامل محصولات زراعی، آبزی و دامی، گفت: در این مدت سعی شده است تا با تلاش صورت گرفته، اقدامات تاثیرگذاری برای استان برنامه ریزی و اجرا شود.

حسن نوری زاده افزود: احیای ۲۶۱ واحد تولیدی راکد در حوزه دام، طیور و گلخانه صنعتی به ارزش ۱۳ هزار و ۶۰ میلیارد ریال، ایجاد ۳۰۲ واحد تولیدی دام و طیور به ظرفیت تولیدی۲۶ هزار و ۹۰۰ تن با سرمایه گذاری ۴۵ هزار میلیارد ریالی، ایجاد ۲۴۴ واحد صنعتی غذایی به ظرفیت ۲۰هزار و ۹۴ تن تولید و سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد ریال، افزایش ۲۹ درصدی کشت گلخانه ای با سرمایه گذاری ۱۹ هزار میلیارد ریالی و افزایش ارزش تولید ناخالص از ۶۴۰ هزار میلیارد ریال به ۲ میلیون و ۳۰ هزار میلیارد ریال از اقداماتی است که می توان به آن اشاره کرد.

وی با اشاره به صرفه جویی ۱۱.۳ میلیون مترمکعبی آب با اجرای سامانه های نوین آبیاری و انتقال در سطح ۱۳ هزار هکتار از کشتزارهای استان ادامه داد: در مجموع می توان به این نکته اشاره کرد که در بخش کشاورزی استان یک میلیون و ۲۷۶ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: از جمله اقداماتی که در بخش زیارت و گردشگری استان صورت گرفته است بهره برداری از ۱۰۰ واحد اقامتی با افزایش هفت هزار و ۲۰۰ تخت با سرمایه گذاری ۱۵۰ هزار میلیارد ریالی، بهره برداری از ۶۸ واحد خدماتی با سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد ریالی، احیای ۹۰۰ واحد اقامتی و خدماتی بعد از مهار کرونا که موجب اشتغال سه هزار نفر در سطح استان بوده است. نوری زاده افزود: در این مدت مجوز اجرای ۷۲ طرح اقامتی و خدماتی با سرمایه گذاری ۹۰ هزار میلیارد ریالی با پیشرفت ۱۰ درصد صادر شده است، همچنین ۱۷۰ هزار میلیارد ریال تاکنون در بخش زیارت و گردشگری استان سرمایه گذاری شده است. او با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه دانش بنیان استان، گفت: راه اندازی چهار پردیس دانش بنیان، معدنی، کشاورزی و ۲ مورد در بخش سلامت از اقدام‌های موثر در بخش اقتصادی استان است؛ همچنین در این حوزه شاهد رشد ۱۰۰ درصدی شرکت های دانش بنیان از ۲۷۰ شرکت به ۵۵۶ شرکت بوده ایم.

معاون استاندار خراسان رضوی با اشاره به شاخص های اشتغال استان افزود: نرخ بیکاری استان به ۶.۳ درصد کاهش یافته است که این رقم ۱.۸ واحد پایین تر از میانگین کشوری با رشد ۸.۱ درصدی است و از این رو شاهد کاهش پرداخت ۲۴ درصدی بیمه بیکاری از ۱۳ هزار و ۳۵۱ نفر به ۱۰ هزار و ۷۶۸ نفر هستیم. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی استان به ۴۳.۱ درصد رسیده است که ۱.۸ واحد بالاتر از میانگین کشوری ۴۱.۳ است. نوری زاده گفت: سرمایه گذاری خارجی جلب شده به استان در قالب ۲۱۷ طرح مصوب از ۸۴ به ۷۴۰ میلیون دلار افزایش یافته است که رشدی ۹۰۰ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین شناسایی ۱۶۵ هزار و ۳۰۴ مؤدی جدید مالیاتی و تحقق رشد ۱۰۰ درصدی اخذ مالیات در استان به گونه ای است که این رقم از ۹۵ هزار میلیارد ریال به ۲۱۸ هزار میلیارد ریال افزایش یابد. او افزود: وصول حقوق دولتی معادن استان نیز در این مدت از ۱۲ به ۵۸ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

نوری زاده گفت: اشتغال خالص استان در سال ۱۳۹۹ منفی بود و به عبارتی ۹۸ هزار و ۲۲۷ نفر شغل خود را از دست داده بودند که با تلاش های صورت گرفته در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ میزان اشتغال ایجاد شده در استان به ۱۷۲ هزار و ۳۱۸ اشتغال خالص رسید.

نظر شما