شناسهٔ خبر: 67647182 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی:

با افزایش ظرفیت رشته پزشکی موافق نیستیم

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی با بیان اینکه، با افزایش ظرفیت رشته پزشکی موافق نیستیم؛ اما مجبور به اجرای آن هستیم، گفت: تصور من این است عده ای از وزارت علوم به طور عمد این قانون را تصویب کردند تا وزارت بهداشت اعلام کند من نمی توانم این کار را انجام بدهم، آنها نیز بگویند، پس واگذار کنید به وزارت علوم تا این مصوبه را اجرایی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا، غلامرضا حسن زاده ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: در حال حاضر هیچ موردی از فروش صندلی در دانشگاه های علوم پزشکی اتفاق نمی افتد و وزارت بهداشت به شدت با این موضوع نظارت و برخورد کرده است و می توانم قسم بخورم هیچ موردی از فروش صندلی در رشته های پرمتقاضی و حتی کم متقاضی در وزارت بهداشت اتفاق نیفتاده است.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ما با افزایش ظرفیت رشته پزشکی موافق نیستیم، خاطرنشان کرد: علت این است که معتقدیم کمبود پزشک با افزایش ظرفیت پذیرش پر نمی شود. ما بجای افزایش ظرفیت پذیرش باید دانشجویانی که در حال حاضر در این رشته مشغول تحصیل هستند را حفظ کنیم. به طور مثال پزشک جراحی که در چابهار مشغول کار است اگر امکانات زندگی داشته باشد هیچ وقت مهاجرت نمی کند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: وقتی ما نمی توانیم دانشجویی که تربیت کرده و برای خدمت به استانی یا شهری به طور مثال چابهار می فرستیم را در کشور حفظ کنیم، صدها دانشجو را هم تربیت کنیم و به این شهر بفرستم باز هم نمی توانیم آنها را حفظ کنیم.

حسن زاده اظهار کرد: وقتی مصوبه افزایشش ظرفیت پزشکی مطرح شد ما در وزارت بهداشت عنوان کردیم این کار به صلاح نیست. سازمان نظام پزشکی، فرهنگستان علوم پزشکی و کمسیون بهداشت و درمان مجلس هم اعلام کردند این اقدام به صلاح نیست اما با این وجود مصوب شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر افزایش ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی مصوب شده است و آن را که مصوب باشد حال این مصوبه چه از سمت مجلس شورای اسلامی یا از سمت شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد ما ملزم به اجرای آن هستیم یعنی ما نمی توانیم اجرا کنیم.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: بنابراین ظرفیت پذیرش در رشته پزشکی در کنکور امسال نیز اجرایی خواهد شد؛ اما درست اجرایی کردن این مصوبه امری بسیار مهم است.

حسن زاده تاکید کرد: البته به ما قول دادند سازمان برنامه و بودجه منابع اجرای آن را تامین کنند متاسفانه تا کنون این منابع تامین نشده است و وقتی ما منابع مالی نداشته باشیم. دانشگاه های علوم پزشکی ما تحت فشار قرار می گیرند. بنابراین همانطور که وزارت بهداشت اعلام می کند ما موظف به اجرای این قانون هستیم آن کسی هم این قانون را مصوب کرده است ملزم هست منابع مالی این قانون را تامین و در اختیار ما قرار دهد.

وی گفت: من وارد کلاسی شدم در کلاسی که باید ۴۰ دانشجوی پزشکی بنشیند متاسفانه ۹۰ دانشجو نشسته بود. صندلی های کلاس از نوع چارپایه ها و تابلوی آن از نوع تابلوی آزمایشگاهی بود. عده ای هم کنار دیوار نشسته بودند. این شرایط بسیار بد است. بنابراین ما حرفمان این است ظرفیت را افزایش می دهیم منابعی که قول دادید را تامین کنید تا بتوانیم هیات علمی جذب کنیم و ساختمانی بسازیم.

به گزارش ایسنا، این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: متاسفانه منایع افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی تا سال گذشته تامین نشده بود. اما قول دادند امسال این منابع تامین شود. به طور کلی اجرای این قانون فشار بیش از حدی را به دانشگاه های علوم پزشکی وارد می کند.

حسن زاده تاکید کرد: تصور من این است عده ای از وزارت علوم به طور عمد قانون افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی را تصویب کردند تا وزارت بهداشت اعلام کند من نمی توانم این کار را انجام بدهم آنها هم بگویند، پس واگدار کنید به وزارت علوم تا این مصوبه را اجرایی کند. شرایط به گونه ای است که به ما منابع مالی و امکانات افزایش ظرفیت را ندهند اما با این وجود ما دانشجوی بیشتری پذیرش کنیم.

نظر شما