شناسهٔ خبر: 67646923 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینماپرس | لینک خبر

بازیگر «گارد ویژه» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«دولت چهاردهم» باید با باندبازی و رفیق بازی برخورد جدی داشته باشد/ نیاز به «وزیر ارشادی» داریم که خود برخاسته از جامعه فرهنگی و هنری باشد و زبان هنرمندان را بفهمد

سینماپرس: پرند زاهدی بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص اولویت های فرهنگی دولت چهاردهم گفت: ما در دهه‌های اخیر رسماً با مدیرانی مواجه بودیم که غلط دیکته ما را گفتند اما خودشان صلاحیت معلمی نداشتند. باید معلم خوب باشید بعد غلط دیکته بگیرید. آن ها هیچ کاری نکردند و نه تنها کاری نکردند که فرهنگ و هنر را خراب تر کردند.

صاحب‌خبر -

بازیگر فیلم های سینمایی «اسکادران عشق» و «گارد ویژه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیریت ناکارآمد و بی صلاحیت بزرگترین دغدغه سینماگران در دو دهه گذشته است؛ ما در این سال ها با مدیرانی روبرو بودیم که اغلب دغدغه شان سینما نبوده و حتی مدیریت هم بلد نبودند؛ آن ها رسماً سینما و هنر را نمی شناختند و اساساً فرهنگی نبودند. در واقع ما با مدیرانی روبرو بودیم که گویا با قرعه نام شان برای سکان داری حوزه فرهنگی کشور درآمده بود و مثلاً برایشان فرقی نمی کرد که در حوزه صنعت سکان دار شوند.

وی در همین راستا ادامه داد: هنرمندان با بقیه اقشار تفاوت جدی دارند؛ بدیهی است باید افرادی مدیریت حوزه فرهنگ و هنر را در دست بگیرند که هنرمند و روحیات آن ها را به خوبی بشناسند؛ ما نیاز به وزیری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم که خود برخاسته از جامعه فرهنگی و هنری باشد و زبان هنرمندان را بفهمد.

این سینماگر خاطرنشان کرد: ما امروزه نیاز به مدیرانی در حوزه فرهنگی و هنری کشور بالاخص سینما داریم که دغدغه شان رفع معضلات اهالی فرهنگ باشد. ما نیاز به مدیرانی داریم که کارکرد هنر و سینما را بشناسند و خودشان اهل این حوزه باشند. مدیری که شاید ۲ دهه است اصلاً به سینما نرفته قطعاً نباید برای اداره سینمای کشور انتخاب شود.

زاهدی در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد شدید نسبت به عملکرد برخی مدیران سینمایی تصریح کرد: ما مدتی است مدیری را در عرصه سینما داشتیم که تنها دنبال ارائه بیلان و آمار بود. این بیلان و آمار و اعداد و ارقام چه دردی از سینما و سینماگران درمان می کند؟ ما نیاز به مدیری در سینما داریم که اعتلای فرهنگ و هنر کشور برایش اهمیت داشته باشد. ما نیاز به مدیری داریم که بتواند مجدداً شور و اشتیاق را به سینما باز گرداند.

این بازیگر یادآور شد: سال ها است جلوی در سالن های سینما رخوت و رکود غریبی حاکم شده؛ حتی در ایام جشنواره فیلم فجر هم دیگر آن شور و حال سال های قبل را شاهد نیستیم! گذشت آن روزگاری که مردم برای دیدن یک فیلم روی زمین و پله های سینما می نشستند. سینما به واسطه برخی تصمیمات و رفتارهای غلط رسماً در دل مردم کشته شده و هیچ مدیری هم تلاش نکرده تا مردم را با سینما آشتی دهد.

بازیگر فیلم های سینمایی «پاک باخته» و «شیرین و فرهاد» متذکر شد: برخی انتقاد می کنند چرا مردم به سمت تماشای سریال های ماهواره ای و... رفته اند؛ یکی نیست به این ها بگوید شما چه فرهنگ سازی کردید که مردم نروند و این سریال را نبینند؟ شما چه برنامه ای ساختید که بتوانید ذائقه مردم را به سمت تولیدات داخلی جذب کنید؟ این نوع اتفاقات قطعاً تمامش به دلیل اهمال کاری خود سیاست گذاران و مدیران فرهنگی است.

وی با اشاره به مدیریت فرهنگی در دو دهه اخیر اظهار داشت: ما رسماً با مدیرانی مواجه بودیم که غلط دیکته ما را گفتند اما خودشان صلاحیت معلمی نداشتند. باید معلم خوب باشید بعد غلط دیکته بگیرید. آن ها هیچ کاری نکردند و نه تنها کاری نکردند که فرهنگ و هنر را خراب تر کردند.

زاهدی متذکر شد: امروزه گروه بازی و رفیق بازی در سینما بیداد می کند. شایسته سالاری نیست؛ دولت چهاردهم باید با باندبازی و رفیق بازی برخورد جدی داشته باشد و این خواسته قاطبه هنرمندان از مسئولان فرهنگی دولت چهاردهم است.

این هنرمند در خاتمه این گفتگو افزود: من یک سال و نیم است خارج از تهران زندگی می کنم چرا که دیگر ناامید شدم از کار در حیطه هنر؛ از زندگی در شهر ناامید شدم. هر کسی تا جایی توان دارد اما بعدش می برد. من که روستا نشین شدم و از سینما و زندگی شهری دور شدم؛ من این شانس را داشتم که کم نیاورم اما برخی از هنرمندان کم می آورند و مانند اتفاقاتی که در سال های اخیر به کرات شنیدیم خودکشی می کنند. ای کاش مسئولان مرهمی بر دردهای هنرمندان باشند و اجازه ندهند یأس و حرمان بیش از این دامان اهالی هنر را در بر بگیرد.

نظر شما