شناسهٔ خبر: 67646466 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: کالا خبر | لینک خبر

دورنمای آژانس بین‌المللی انرژی از تقاضای نفت

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) با اشاره به منفی شدن رشد مصرف چین در سه ماهه دوم، پیش بینی کرد رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی جاری و آینده به کمتر از یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش کالاخبر ، آژانس بین‌المللی انرژی که به کشورهای صنعتی مشاوره می‌دهد، در گزارش ماهانه نفت خود اعلام کرد تقاضای جهانی در سه ماهه دوم بر مبنای سالانه، ۷۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت که کمترین افزایش سه ماهه در بیش از یک سال گذشته است.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی گفت: نقش برجسته چین رو به تحلیل است. این کشور در سال گذشته، در ۷۰ درصد افزایش تقاضای جهانی سهم داشت و این سهم در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵، به حدود ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت.

پیش‌بینی‌کنندگان نفت، بیش از حد معمول در خصوص قدرت رشد تقاضا برای نفت در سال جاری و میان‌مدت اختلاف نظر دارند که تا حدی به دلیل اختلاف نظر بر سر سرعت گذار جهان به سوی سوخت‌های پاک‌تراست. اوپک در گزارش ماهانه خود که روز چهارشنبه منتشر شد، پیش بینی خوش بینانه خود نسبت به رشد بالای تقاضا را حفظ کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی، پیش بینی رشد نسبتا پایین تقاضا برای نفت به میزان ۹۷۰ هزار بشکه در روز در سال جاری را نسبت به چشم انداز ماه گذشته خود تغییر نداد و پیش بینی خود از رشد در سال آینده را به میزان۵۰ هزار بشکه در روز بازنگری کرد و به ۹۸۰ هزار بشکه در روز کاهش داد.

در مقابل، اوپک انتظار دارد تقاضا برای نفت در سال میلادی جاری، به میزان ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز افزایش یابد که بیش از دو برابر برآورد آژانس بین‌المللی انرژی است و از نظر اوپک، چین محرک بخش قابل توجهی از این رشد تقاضا خواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد با ضعیف شدن روند بهبود اقتصادی پساکرونایی در سراسر جهان، رشد اقتصادی ضعیف، افزایش بهره‌وری انرژی و افزایش خودروهای برقی، به‌عنوان موانع رشد در سال جاری و آینده عمل خواهند کرد.

همزمان رشد عرضه نفت در سال میلادی جاری، به ۷۷۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید و کل عرضه را به رکورد ۱۰۳ میلیون بشکه در روز خواهد رساند. این رشد در سال آینده، بیش از دو برابر خواهد شد و به ۱.۸ میلیون بشکه در روز می‌رسد و توسط آمریکا، کانادا، گویان و برزیل هدایت می شود.

بر اساس گزارش رویترز، با وجود انتظار برای کندی رشد تقاضا، آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی کرد تقاضا برای نفت گروه اوپک پلاس بسیار بیشتر از تولید کنونی آن است که نشان می‌دهد این گروه می‌تواند نفت بیشتری تولید کند. با این حال، رشد عرضه خارج از این گروه، باعث می‌شود تقاضا برای نفت اوپک پلاس در سال آینده، به ۴۱.۱ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

نظر شما