شناسهٔ خبر: 67646222 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینماپرس | لینک خبر

نویسنده «ماجرای نیمروز» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

سینمای کشور سرشار از فیلمنامه‌های سردستی و سطحی شده/ عدم وجود «تهیه‌کنندگان متخصص» و کاربلد باعث آن شده تا هر کسی به عنوان «فیلمنامه‌نویس» به «سینما» راه پیدا کند

سینماپرس: حسین تراب نژاد فیلمنامه نویس مطرح سینما و تلویزیون در خصوص دلایل کم توجهی به جایگاه و نقش نویسنده در هنرهای نمایشی با سینماپرس گفتگو کرد.

صاحب‌خبر -

فیلمنامه نویس فیلم های سینمایی «ماجرای نیمروز؛ رد خون» و «آپاراتچی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: فیلمنامه نویسی جزو کارهایی است که ظاهراً کاری ندارد و همه فکر می کنند بسیار ساده است؛ ما بالقوه ۸۰ میلیون نفر فیلمنامه نویس داریم و بسیاری بر این باور هستند که اگر کاغذ و قلمی در اختیارشان باشد به راحتی می توانند دست به قلم شده و فیلمنامه خوبی را به رشته تحریر درآورند.

وی در همین خصوص با تأکید به اینکه عدم وجود تهیه کنندگان متخصص و کاربلد باعث آن شده تا هر کسی به عنوان فیلمنامه نویس به سینما راه پیدا کند تصریح کرد: تهیه کننده و ارگانی که می خواهد فیلمنامه ای را سفارش دهد باید فهمش نسبت به فیلمنامه درست باشد و تشخیص دهد این کاغذهایی که به دستش رسیده فیلمنامه است یا نه!

تراب نژاد خاطرنشان کرد: من بخش اعظم مشکلات حوزه فیلمنامه نویسی در سینمای کشور را بر دوش تهیه کنندگان می بینم. اگر امروزه سینمای کشور سرشار از فیلمنامه های سردستی و سطحی شده به دلیل آن است که تهیه کننده کاربلدی وجود ندارد که تشخیص دهد فیلمنامه خوب چیست و فیلمنامه بد کدام است!

این سینماگر تأکید کرد: اگر تهیه کننده کاربلد باشد متناسب با فیلمنامه کارگردانی را می آورد تا بدون دخل و تصرف در فیلمنامه کار را بسازد. البته کارگردان می تواند ۱۰-۱۵ درصد فیلمنامه را با توجه به لوکیشن و بازیگر در دورخوانی تغییر دهد اما بیش از این مجاز به تغییر در فیلمنامه نباید باشد.

فیلمنامه نویس فیلم های سینمایی «فوق سری» و «ترور خاموش» متذکر شد: خوشبختانه برای بنده شخصاً بسیار کم این اتفاق رخ داده که دخل و تصرف جدی در فیلمنامه هایم انجام شود. تهیه کنندگانی که من با آن ها کار کردم تعدادشان بالا نیست و خوشبختانه به بنده به عنوان فیلمنامه نویس اعتماد داشتند و به همین جهت کارگردانی آوردند که در چارچوب متن کار خود را تولید کند.

وی در پایان این گفتگو افزود :هر کس می تواند برای خود اعتقاد باشد که فیلمنامه نویس متبحر و برجسته ای است اما اگر تهیه کننده کاربلد باشد می داند چه کسی فیلمنامه نویس واقعی است؛ اگر تهیه کننده کاربلد باشد میزان اختیاری که به کارگردان می دهد مشخص است. تهیه کننده باید به جایگاه فیلمنامه نویس معتقد باشد و افسار یک پروژه را صرفاً در دست کارگردان قرار ندهد که او برود و هر کاری را که دوست دارد انجام دهد و هر دخل و تصرفی را که تمایل دارد در فیلمنامه به وجود آورد.

نظر شما