شناسهٔ خبر: 67645584 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تمامی نیروگاه‌ها با آمادگی ۱۰۰ درصدی در حال تولید برق هستند

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه در فصل گرم سال جاری تمامی نیروگاه‌های کشور با آمادگی ۱۰۰ درصدی در حال تولید برق هستند، گفت: نیروگاه‌های جدیدی که قرار بود تابستان امسال به مدار وارد شوند، با پیگیری‌های به عمل آمده در مدار قرار گرفتند و بر همین اساس در بخش تولید آمادگی لازم برای تولید برق به طور کامل وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، همایون حائری، در ارتباط با اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم برای افزایش ظرفیت تولید برق گفت: با شروع دولت سیزدهم وزارت نیرو برنامه‌ریزی‌هایی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی را به عمل آورد تا بتوانیم با یکسری برنامه‌های مدون و مشخص ناترازی‌های به وجود آمده را ابتدا کنترل کنیم و سپس کاهش دهیم.

وی ادامه داد: در کنار برنامه‌های سالانه و ۴ ساله که در قالب برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت اجرایی کردیم، همچنین تلاش کردیم برنامه‌ای بلندمد برای آینده صنعت برق در ۲۰ سال آینده، داشته باشیم که تمرکز ویژه آن بر روی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است.

او در خصوص برنامه‌های کوتاه مدت وزارت نیرو برای تولید برق توضیح داد: از ابتدای مهرماه سال ۱۴۰۰ برنامه‌های کوتاه مدت را با ۱۰۰ اقدام اجرایی شروع کردیم و به گونه‌ای عمل کردیم که بتوانیم تابستان سال ۱۴۰۱ را تحت کنترل قرار دهیم و با کاهش ناترازی‌ها شرایط خوبی را برای مصرف‌کنندگان رقم بزنیم.

حائری در ارتباط با جزئیات ۱۰۰ اقدام راهبردی برای عبور موفق از اوج بار سال ۱۴۰۱ اضافه کرد: این ۱۰۰ اقدامی که برای سال ۱۴۰۱ تعریف شد و برنامه‌ریزی لازم به عمل آمد ناظر بر بخش تولید، توزیع و مصرف‌کننده‌ها بود که خوشبختانه در نتیجه این اقدامات توانستیم تابستان سال ۱۴۰۱ را بدون مشکل پشت سر بگذاریم.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه با تجربیاتی که از ۱۰۰ اقدام درعبور از سال اول دولت در بخش برق موفق عمل شده بود، برنامه دومی به عنوان ۱۴۰ اقدام از ابتدای مهرماه سال ۱۴۰۱ رقم خورد، افزود: با انجام این ۱۴۰ اقدام که ناظر بر برنامه‌های تولید، مصرف و توزیع برق بود توانستیم اوج بار سال ۱۴۰۲ را نیز به خوبی پشت سر بگذاریم.

وی در خصوص اوج بار سال جاری و اقدامات صورت گرفته برای عبور موفق از آن نیز با بیان کرد: تا پیش از آغاز اوج بار سال جاری ظرفیت تولید برق کشور با ۹ هزار و ۵۰۰ مگاوات افزایش نسبت به ابتدای دولت سیزدهم به بیش از ۹۳ هزار مگاوات رسید و در کنار آن برای عبور موفق از اوج بار تابستانی که در آن قرار داریم ۱۸۰ اقدام راهبردی نیز تدوین شد که نه تنها شامل تجربیات موفق اقدامات سال ۱۴۰۱ و سال ۱۴۰۲ است، بلکه در کنار تمرکز بر روی بخش افزایش سهم تولید، بخش مدیریت مصرف و بخش توزیع، همچنین در آن بر روی نقاط حساس شبکه انتقال برق تمرکز ویژه‌ای صورت گرفت.

حائری در همین رابطه تشریح کرد: از آنجا که در سالیان گذشته تمرکز ویژه‌ای روی تولید و توزیع برق وجود داشت، این موضوع باعث شد در شبکه انتقال نقاط ضعفی ایجاد شود که با توجه به حجم بالای انتقال انرژی در فصل گرم ضرورت داشت این نقاط ضعف بر طرف شود.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه که برای رفع نقاط ضعف شبکه انتقال برق ۶۰ نقطه حساس در شبکه انتقال مشخص شد، تصریح کرد: ظرف چند ماه و پیش از فرا رسیدن فصل گرم سال جاری با مجموعه پروژه‌های حیاتی که برنامه‌ریزی کردیم موفق شدیم این نقاط ضعف را مرتفع کنیم.

وی در ارتباط با اهمیت اقدامات صورت گرفته اظهار داشت: هر یک از این پروژه‌هایی که در بخش انتقال به عنوان پروژه‌های حیاتی تعریف کردیم در شرایط عادی حدود دو تا سه سال طول می‌کشید تا اجرا شود، ولی با تمرکزی که روی این موضوع داشتیم، توانستیم سهم بسیار خوبی از این برنامه‌ها با موفقیت تکمیل کنیم.

حائری در همین رابطه توضیح داد: به دلیل اینکه در دو سال گذشته تمرکز زیادی روی تولید برق داشتیم، این امر سبب شده بود در شبکه انتقال، گلوگاه‌هایی بوجود آید که به دنبال اقدامات صورت گرفته ۶۰ نقطه بحرانی شبکه انتقال برق تا قبل از تابستان سال جاری به اتمام رسید و اکنون در بخش انتقال نیز مشکلی نداریم.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به اینکه در تابستان سال جاری نیروگاه‌های حرارتی به طور ۱۰۰ درصد آماده تأمین برق هستند، افزود: در تابستانی که شروع کردیم از لحاظ ظرفیت تولید، تمامی نیروگاه‌های حرارتی کشور برنامه‌های تعمیرات خود را انجام دادند و به طور ۱۰۰ درصد آماده تأمین برق هستند.

وی در همین رابطه تصریح کرد: نیروگاه‌های جدیدی نیز که قرار بود داخل مدار بیاید با پیگیری‌های به عمل آمده داخل مدار هستند و بنابراین در بخش تولید آمادگی لازم به طور کامل وجود دارد.

حائری در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف برق در همه بخش‌ها به ویژه بخش خانگی اضافه کرد: با وجود زحمات و اقدامات فراوانی که در حوزه تولید و توزیع برق در سال‌های گذشته انجام شده است، تأمین پایدار و حداکثری برق در بخش‌های مختلف به شدت به رفتار مصرفی مشترکان به ویژه در بخش خانگی بستگی دارد وامیدواریم در سایه همکاری مشترکان و زحمات همکاران ما در صنعت برق اوج بار سال جاری نیز با موفقیت پشت سرگذاشته شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما