شناسهٔ خبر: 67645101 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مرحله جدید دهک‌بندی یارانه خانوارها از چه زمانی آغاز می‌شود؟

طبق قانون، وزارت تعاون، کارو رفاه برای عدالت در توزیع یارانه خانوارها، دوبار در سال مکلف به به‌روزرسانی شناسنامه اقتصادی و دهک‌بندی خانوارها، آن هم براساس داده‌های ثبتی خانوارهاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با اصلاح نظام یارانه‌ای، دولت در حالی از سال ۱۴۰۱ اقدام به پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی کرد که در راستای عدالت در این پرداخت، قرار شد وزارت رفاه دو بار نسبت به به‌روزرسانی شناسنامه اقتصادی و دهک‌بندی خانوارها، آن هم بر اساس داده‌ها و درآمد سرانه خانوارها مانند حقوق و دستمزد فرد و خانواده، خودرو، حساب بانکی و تراکنش‌ها، حساب ساتنا و پایا و فعالیت در بورس اقدام کند.

با توجه به اینکه یکی از معیارهای دهک‌بندی خانوارها، تراکنش‌های بانکی محسوب می‌شود، اما برخی افراد می‌گویند که به واسطه شرایط شغلشان، گردش حساب‌های بالایی برایشان ایجاد شده و شاید همین موضوع موجب شده است تا در بررسی وضعیت اقتصادی خانوارشان در دهک‌بندی بالایی قرار بگیرند.

علیرضا محمدی، رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان در این باره می‌گوید: مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان، در بررسی گردش حساب، سه سال متوالی را لحاظ می‌کند؛ به این معنی که پایا، ساتنا، شاپرک و مانده حساب برای سه سال متوالی بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: اما افرادی هم هستند که شغل‌شان تنخواه‌دار و… است؛ این افراد باید برای اینکه با چالش مواجه نشوند حساب خود را از حساب تجاری جدا کنند تا در بررسی وضعیت اقتصادی خانوار آن‌ها نیز اشتباهی رخ ندهد.

رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان همچنین در پاسخ به این سوال که مرحله بعدی به‌روزرسانی دهک‌بندی خانوارها چه زمانی اتفاق می‌افتد؟، اظهار کرد: طبق قانون، در صورتی که دولت شرایط به‌روزرسانی داده‌ها را داشته باشد باید شهریور شناسنامه اقتصادی خانوارها به‌روزرسانی شود.

محمدی با بیان اینکه یارانه‌بگیران فعلی بر اساس آخرین به‌روزرسانی دهک‌ها، یارانه خود را دریافت می‌کنند، افزود: افرادی که پیش از شهریور نسبت به دهک‌بندی‌ها اعتراض و در سامانه ثبت اعتراض کرده‌اند، بعد از بررسی مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان، دهک‌بندی آنها در مرحله جدید به‌روزرسانی تغییر می‌کند؛ به عبارتی دهک خانوارها تا دوره بعدی به‌روزرسانی‌ها غیرقابل تغییر بوده و مجدد با دریافت داده‌های ثبتی اقتصادی و اجتماعی، ارزیابی خواهد شد.

روش‌های استعلام دهک بندی خانوار

افراد برای کسب اطلاع از دهک خانوار خود می‌توانند از دو روش ذیل استفاده کنند:

استعلام از طریق سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: متقاضیان می‌توانند برای اطلاع از آخرین وضعیت دهک بندی خود به سامانه حمایت به نشانی https://hemayat.mcls.gov.ir / مراجعه کنند. با ورود به سامانه دهک بندی خانوار امکان بررسی و پیگیری واریز یارانه معیشتی برای افراد وجود دارد.

استعلام دهک خانوار از طریق شماره گویا: برای استفاده از این روش متقاضیان باید ابتدا با شماره ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرند. سپس کد ملی سرپرست خانوار و شماره تلفن خود را وارد کنند. به این ترتیب می‌توانند از دهک خود مطلع شوند.

نظر شما