شناسهٔ خبر: 67644929 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاهی به مهمترین خدمات دولت سیزدهم در کردستان

سنندج- ایرنا- دولت سیزدهم، با وجود تمام مشکلات در حوزه اقتصادی و اعتبارات، خدمات بسیار ارزشمندی در کردستان انجام داد؛ اقداماتی که برای همیشه ماندگار خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دولت سیزدهم توجه ویژه ای به کردستان داشت و مصداق این مهم، انجام سه سفر به استان از سوی رئیس جمهور شهید و افتتاح چندین پروژه کلان بود.

از جمله اقدامات مهم و به یادماندنی، بهره‌برداری از خط آهن سنندج- همدان- تهران، فرودگاه سقز و طرح آبرسانی به سنندج بود که در سفر شهید رئیسی به کردستان تقدیم مردم استان شد؛ ارمغانی که برای همیشه در ذهن کردستانی‌ها به یادگار خواهند ماند.

دولت سیزدهم با خدمات بسیار مهم خود در سه سال گذشته، عزم خود را برای توسعه کردستان، به خوبی نشان داد اما با شهادت آیت الله رئیسی، عمر دولت بیش از این یاری نداد که شاهد اجرای طرح‌های بیشتری در استان باشیم.

بالگرد حامل حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی، هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ پس از افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» در مسیر افتتاح پروژه «ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز» در منطقه ورزقان دچار سانحه شد و رییس جمهور به همراه حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت ریاست جمهوری و تعدادی از خدمه پرواز به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی بلافاصله به دولت و مسئولان دستور داد کارها و خدمات نباید متوقف و باید طبق قانون باید تا ۵۰ روز انتخابات برگزار و رئیس جمهور آینده انتخاب شود.

بر همین اساس ثبت‌نام داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، آغاز شد و در نهایت و پس از بررسی شورای نگهبان، آقایان مصطفی پورمحمدی، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، محمدباقر قالیباف و سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی تایید صلاحیت شدند.

هشتم تیرماه انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و به دلیل اینکه هیچکدام از نامزدها اکثریت آرا را بدست نیاوردند، کار به مرحله دوم کشید و در دور انتخابات مسعود پزشکیان با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رأی از مجموع ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ رأی به عنوان نهمین رئیس جمهور اسلامی ایران انتخاب شد.

اما به خدمات و اقدامات مهم دولت سیزدهم در کردستان برگردیم.

نگاهی به مهمترین خدمات دولت سیزدهم در کردستان

افتتاح خط آهن سنندج - همدان - سنندج

کردستان تا سال ۱۴۰۲، از معدود استان هایی بود که از حمل و نقل ریلی بهره ای نداشت؛ پروژه راه آهن تهران-همدان-سنندج جزو پروژه های مصوب "مهر ماندگار" در سال ۱۳۸۳ بود که فاز اول آن از تهران به همدان در سال ۱۳۹۶ به بهره برداری رسید و ریل گذاری فاز دوم شامل مسیر همدان - سنندج، مهرماه سال ۱۴۰۰ به اتمام رسید.

طول خط آهن تهران - همدان - سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به‌ طول ۲۷۰ کیلومتر، به بهره‌برداری رسید و فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱ کیلومتر طول دارد و در سه قطعه تعریف شده است که حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و باقی‌مانده آن در استان کردستان واقع شده‌ است.

پروژه راه آهن همدان - سنندج شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.

راه آهن همدان – سنندج در طول ۱۸ سال حدود ۶۰ درصد پیشرفت داشت و به دلیل مشکلات اعتباری کلا تعطیل شده بود. این پروژه سال گذشته پس از سفر رئیس جمهور به کردستان و تامین اعتبار ۱۴ هزار میلیارد ریالی دوباره آغازبکار کرد و جمعه ۱۲ آبان سال ۱۴۰۲ با حضور رئیس جمهور شهید افتتاح شود تا مهر پایانی بر این پروژه قدیمی زده شود.

نگاهی به مهمترین خدمات دولت سیزدهم در کردستان

فرودگاه سقز

استان کردستان از لحاظ حمل و نقل هوایی نیز شرایط چندان خوبی نداشت؛ فرودگاه سنندج مدتی پرواز نداشت و اکنون نیز چند پرواز محدود در هفته دارد.

یکی از کارهای بسیار مهمی که در دولت سیزدهم انجام شد، بهره برداری از فرودگاه سقز بود.

مطالعات احداث فرودگاه سقز ۲۷ سال پیش یعنی در سال ۱۳۷۵ آغاز شد، کار اجرایی از سال ۱۳۸۴ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۳ حدود ۷۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شد. همان سال پیمانکار و مشاوره پروژه به دلایلی از جمله عدم تزریق اعتبارات لازم، از پروژه کنار رفتند و اجرای آن متوقف شد.

سال ۱۳۹۶ و بعد از سه سال وقفه، پروژه احداث فرودگاه شهدای سقز با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران واگذار شد این پروژه تا پایان دولت دوازدهم به ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی رسید اما دولت دوازدهم به صورت نیمه تمام این فرودگاه را سال ۱۴۰۰ افتتاح کرد.

شهید رئیسی در تیرماه سال ۱۴۰۱ و در نخستین سفر استانی خود به کردستان، در جریان بازدید از این فرودگاه نیمه تمام، وعده تکمیل آن را داد و سرانجام ۱۲ ابان سال ۱۴۰۲ در سومین سفر استانی خود به کردستان، از طریق همین فرودگاه وارد سقز شد و اینگونه آرزوی چندین ساله مردم این دیار به وقوع پیوست.

نگاهی به مهمترین خدمات دولت سیزدهم در کردستان

آبرسانی به شهر سنندج

یکی از مشکلاتی که طی سال های اخیر، مردم سنندج را رنج می داد، طعم و بوی نامطلوب آب شرب این شهر بود که به خوراک رسانه ها نیز تبدیل شد. تغذیه گرایی سد قشلاق، عامل اصلی این مشکل بود؛ بنابراین دولت دوازدهم در صدد برآمد، از طریق سد آزاد آب به صورت مستقیم وارد تصفیه خانه سنندج شده تا این معضل برای همیشه برطرف شود.

طرح سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج ۱۵ بهمن سال ۱۳۹۹ کلید خورد، با این حال تامین آب شرب سنندج از طریق انتقال آب سد آزاد در دولت دوازدهم محقق نشد و این طرح سنگین به دولت سیزدهم رسید و به یکی از اولویت های مهم و اصلی این دولت و نماینده ان در استان تبدیل شد.

این طرح بزرگ در پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۳۵ درصد پیشرفت داشت اما با عزم دولتمردان و پیگیری مسوولان استان، اکنون در آستانه بهره برداری است.

دولت سیزدهم از همان ابتدای کار، توجه خاصی به این پروژه نشان داد وزیر نیرو هفتم دی ماه سال ۱۴۰۰ برای اطلاع از روند پیشرفت آن و مشکلات آب در شهرستان بانه، به کردستان سفر کرد و در بازدید از سامانه انتقال آب سد آزاد به سنندج، در بین خبرنگاران قول تامین تمام اعتبار مورد نیاز این طرح را داد.

شامگاه همان روز یعنی سه شنبه هفتم دی ماه، در جلسه وزیر نیرو با مدیران بخش آب و صنعت برق کردستان، مصوب شد که ۳۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات وزارتخانه برای تکمیل این طرح اختصاص یابد که نشان از عزم دولت و وزارت نیرو برای اتمام آن داشت.

البته دولت به این اعتبار اکتفا نکرد و در چند مرحله باز هم اعتباراتی را برای تسریع پروژه تخصیص داد تا اینکه بالاخره این طرح با ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه به مراحل پایانی رسید.

نگاهی به مهمترین خدمات دولت سیزدهم در کردستان

کاهش نرخ بیکاری در کردستان

استان کردستان یکی از استان‌هایی است که همواره آمار بیکاری آن بالا بوده است اما طبق گزارش مرکز آمار ایران، این رقم طی چند سال اخیر کاهش یافت.

نرخ بیکاری فصل پاییز و زمستان ۱۴۰۲ در کردستان به ترتیب به ۹.۷ و ۱۴.۳ درصد رسید که نشان از کمترین نرخ بیکاری فصلی در مقایسه با فصول مشابه سال‌های گذشته در یک دهه اخیر دارد .

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که برای دومین فصل متوالی در فصل زمستان ۱۴۰۲ نیز مانند فصل پاییز، استان کردستان کمترین نرخ بیکاری فصلی را نسبت به فصل مشابه سال های قبل در دهه اخیر را تجربه کرده است .

بررسی آمار منتشر شده توسط مرکز آمار نشان می دهد نرخ بیکاری فصل پاییز ۱۴۰۲ در استان کردستان ۹.۷ بوده که کمترین نرخ بیکاری را در مقایسه با نرخ بیکاری فصول پاییز یک دهه اخیر است؛ همچنین فصل زمستان ۱۴۰۲ نیز با نرخ بیکاری ثبت شده ۱۴.۳ درصد با کاهش ۶.۲ درصدی نسبت به فصل مشابه سال قبل کمترین نرخ بیکاری را داشته است که همین امر بیانگر بهبود فضای کسب و کار و اجرای صحیح سیاست های اشتغال زایی دولت سیزدهم در کردستان است.

بررسی ها نشان می دهد با اقدامات انجام شده دولت از جمله ایجاد فرصت های شغلی جدید، پرداخت تسهیلات اشتغال زایی از محل های مختلف اعتباری از قبیل تبصره ۱۸ توانسته است در تعدیل بیکاری و بهبود وضعیت استان در این حوزه نقش مهمی را ایفا کند.

نگاهی به مهمترین خدمات دولت سیزدهم در کردستان

تحقق ۱۰۷ درصدی برنامه های صادرات در کردستان

طبق اعلام اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان، سال گذشته ۱۰۷ درصد برنامه صادرات استان تحقق یافت که بیانگر ظرفیت‌های موجود منطقه در این حوزه است.

در کارگروه توسعه صادرات همه ساله برنامه کمی و عملیاتی برای توسعه صادرات غیر نفتی مد نظر قرار می گیرد که در استان با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۱۰۷ درصد این برنامه در سال ۱۴۰۲ تحقق پیدا کرده است.

سال گذشته ۴۶۶ میلیون دلار کالا از گمرکات استان صادر شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۵ درصد رشد داشته است.

در مجموع حجم مبادلات استان چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.

نگاهی به مهمترین خدمات دولت سیزدهم در کردستان

اضافه شدن ۳۶ تخت بیمارستانی به ظرفیت بخش درمان کردستان

استان کردستان در بحث درمان و بهداشت نیز پیشرفت های خوبی طی سه سال اخیر داشته است.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی کردستان، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون، ۳۶ تخت ویژه بیمارستانی به ظرفیت بخش درمان استان اضافه شد.

این تخت‌ها شامل چهار تخت PICU بیمارستان بعثت سنندج، چهار تخت PICU بیمارستان شفای سقز، ۲ تخت PICU بیمارستان بوعلی مریوان، ۹ تخت ICU بیمارستان فجر مریوان، یک تخت ICU بیمارستان رازی بانه، ۴ تخت NICU بیمارستان رازی بانه، ۴ تخت ICU بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، ۶ تخت ICU بیمارستان امام‌خمینی دیواندره و ۲ تخت ICU بیمارستان سینای کامیاران است.

راه اندازی و بهره برداری دستگاه سی تی اسکن ۱۲۸ اسلایس و یک دستگاه MRI برای مرکز آموزشی و درمانی توحید و اختصاص یک دستگاه MRI به شهیدبهشتی قروه، راه اندازی و بهره برداری بخش پت سی تی اسکن برای مرکز آموزشی و درمانی کوثر، تحویل سه دستگاه اکسیژن ساز کانتینر دار به بیمارستان های امام خمینی سقز، شهید چمران سروآباد و شهید بهشتی قروه در سه سال اخیر انجام شد.

تجهیز و راه اندازی بخش پیوند کلیه در مرکز آموزشی و درمانی کوثر، تجهیز بخش زایمان به تعداد سه تخت LDR جهت بیمارستان شهید بهشتی قروه، تجهیز سه اتاق عمل خیر ساز در بیمارستان شهید بهشتی قروه، تجهیز اورژانس صلاح الدین ایوبی بانه به تعداد ۹ تخت و اختصاص اتوآنالایزر به بیمارستان شهید بهشتی قروه، از دیگر اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم بوده است.

از دیگر خدمات انجام شده در این حوزه می توان به خریداری سل کانتر سینا کامیاران، تجهیز درمانگاه شبانه روزی یاسوکند حسن آباد بیجار، تجهیز درمانگاه شبانه روزی دلبران قروه، تجهیز اتاق عمل بیمارستان امام حسین بیجار به تخت ارتوپدی با قابلیت CARM، تجهیز و راه اندازی بخش پیوند مغز و استخوان در مرکز آموزشی و درمانی بعثت، تجهیز بخش شیمی درمانی سقز به تعداد ۶ تخت و تجهیز بخش زایمان به تعداد ۴ تخت LDR در بیمارستان سینا کامیاران اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، حالا مردم کردستان انتظار دارند، دولت چهاردهم در ادامه راه شهید رئیسی، گام های بلندتری برای توسعه کردستان، ایجاد اشتغال و رفع محرومیت بردارد.

نظر شما