شناسهٔ خبر: 67644894 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

بیانیه مهم پایانی نشست سن‌پترزبورگ در رابطه با تحریم‌های یکجانبه

مقام‌های ارشد پارلمانی کشورهای عضو گروه بریکس در بیانیه پایانی دهمین نشست خود در سن‌پترزبورگ ضمن ابراز نگرانی درباره تأثیر منفی اقدامات قهری یکجانبه که با منشور سازمان ملل متحد مطابقت ندارد، مخالفت خود را با تحریم‌های یکجانبه اعلام کردند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش خبرگزاری تاس،‌ در بیانیه پایانی این اجلاس که با حضور محمدباقر قالیباف رئیس‌مجلس شورای اسلامی و دیگر رؤسای مجالس کشورهای عضو بریکس در سن‌پترزبورگ روسیه برگزار شد،‌ آمده است: ما نسبت به استفاده از اقدامات قهری یکجانبه که با اصول منشور ملل متحد مغایر است و تأثیر منفی بر رشد اقتصادی، تجارت، انرژی، سلامت و امنیت غذایی به ویژه در کشورهای در حال توسعه دارد، ابراز نگرانی می‌کنیم.

حمایت از تجارت منصفانه و شفاف

مقامات ارشد پارلمانی بریکس در بیانیه پایانی نشست خود همچنین حمایت خود را از سازوکار تجارت چندجانبه‌، شفاف،‌ منصفانه،‌ فراگیر، عادلانه، بدون تبعیض و مبتنی بر قوانین که با نقش محوری سازمان تجارت جهانی و با نگاه ویژه به کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته به عنوان اصل اساسی این سازمان فعالیت کند، ابراز کردند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است:‌ قانونگذاران کشورهای بریکس بر اهمیت تقویت امنیت اقتصادی و مالی، دستیابی به اهداف توسعه ملی کشورهای بریکس و استراتژی مشارکت اقتصادی بریکس تا سال ۲۰۲۵ تاکید دارند.

این بیانیه می‌افزاید: ما به بیانیه دوم ژوهانسبورگ اشاره می‌کنیم که به وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی کشورهای عضو بریکس مأموریت می‌دهد استفاده از ارزهای ملی، ابزارهای پرداخت و پلتفرم‌ها را در نظر بگیرند و نتایج را به سران کشورها و دولت‌های کشورهای بریکس گزارش دهند.

تعهد به چندجانبه‌گرایی

مقامات ارشد مجالس کشورهای عضو بریکس در بیانیه پایانی اجلاس سن‌پترزبورگ همچنین تعهد خود را به چندجانبه گرایی و احترام به حقوق بین الملل، از جمله اهداف و اصول مندرج در منشور سازمان ملل، که سنگ بنای جدایی ناپذیر آن است، اعلام کردند.

آنها همچنین بر ضرورت حفظ نقش مرکزی سازمان ملل در نظام بین الملل که در آن کشورهای مستقل دارای حق مشارکت در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، توسعه پایدار، حمایت از دموکراسی، حقوق بشر و آزادی‌های اساسی برای همه،‌ارتقای همکاری مبتنی بر همبستگی و احترام متقابل، عدالت و برابری هستند،‌ تأکید کردند.

رد استانداردهای دوگانه درباره تروریسم

در بخش دیگری از بیانیه پایانی دهمین مجمع پارلمانی بریکس آمده است:‌ هرگونه اقدام تروریستی بدون توجه به دلایل ارتکاب آنها محکوم است،‌ ما خواهان عدم تساهل در قبال تروریسم هستیم و استانداردهای دوگانه را در مقابله با تروریسم رد می‌کنیم.

مقامات ارشد پارلمانی کشورهای عضو بریکس همچنین تأکید کردند: مسئولیت اصلی در مقابله با تروریسم بر عهده دولت ها است و تلاش های جهانی برای مقابله با تهدیدات تروریستی باید کاملاً منطبق با تعهدات کشورها و قوانین بین المللی باشد.از جمله این اسناد می توان به منشور سازمان ملل متحد و همچنین کنوانسیون‌ها و پروتکل‌های بین المللی مربوطه اشاره کرد.

در بخش دیگری از این بیانیه ضمن محکومیت حمله تروریستی فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به تالار کروکوس‌سیتی در حومه مسکو آمده است:‌ بریکس هر گونه اقدام تروریستی را به عنوان جنایات غیرقابل توجیه، صرف نظر از اینکه چه زمانی، به چه دلیل و چه کسی مرتکب شده است، محکوم می‌کند.

رؤسای پارلمان‌های بریکس همچنین تأکید کردند: تروریسم نباید با هیچ دین، ملیت، تمدن یا گروه قومی مرتبط باشد.

این بیانیه می‌افزاید:همه کسانی که در فعالیت های تروریستی دخالت و یا از آنها حمایت می‌کنند،‌ باید پاسخگو باشند و مطابق با قوانین بین المللی به دست عدالت سپرده شوند.

کشورهای بریکس در این بیانیه همچنین بر علاقه‌مندی خود برای عمق بخشی به همکاری‌ها در زمینه مبارزه با تروریسم تأکید کردند.

در این بیانیه آمده است:‌ ما خواستار تکمیل و تصویب سریع کنوانسیون جامع مبارزه با تروریسم بین‌المللی در سازمان ملل هستیم.

شرکت کنندگان در این مجمع پارلمانی نسبت به افزایش تهدیدهای ناشی از افزایش مقیاس تولید غیرقانونی مواد مخدر، قاچاق و سوء مصرف آنها به ویژه مواد مصنوعی خطرناک با استفاده گسترده از فناوری‌های پیشرفته ابراز نگرانی کردند.

نمایندگان ارشد مجالس بریکس در این اجلاس همچنین نسبت به استفاده از مواد مخدر، ارزهای دیجیتال، شبکه‌های اجتماعی و خدمات مبادله پیام‌های رمزگذاری‌شده به عنوان منبع تأمین مالی و بستر اقدامات تروریستی ابراز نگرانی کردند.

کشورهای بریکس در بیانیه پایانی نشست پارلمانی خود بر تعهد خود به ارتقای یک محیط اطلاعاتی و ارتباطاتی باز، امن، باثبات، در دسترس و صلح آمیز تاکید کردند و بر نقش رهبری سازمان ملل در ترویج گفت‌وگوی سازنده به منظور دستیابی به تفاهم مشترک در این زمینه تاکید کردند.

در بخش دیگری از این بیانیه، بر اجرای نقشه راه بریکس برای همکاری عملی در تضمین امنیت استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات تأکید شده است.

دهمین مجمع پارلمانی بریکس که روز پنجشنبه در سن‌پترزبورگ آغاز به کار کرد و با حضور و سخنرانی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز همراه بود، روز جمعه ۲۲ تیرماه به کار خود پایان داد.

موضوع این مجمع نقش پارلمان‌ها در تقویت چندجانبه گرایی برای توسعه و امنیت جهانی عادلانه بود.

نقش مجالس در افزایش کارایی نظام روابط بین الملل و تضمین دموکراتیک شدن آن، نقش پارلمان ها در تجارت چندجانبه و چگونگی غلبه بر تهدیدات ناشی از بحران‌های جهانی و همچنین همکاری‌های بشردوستانه و فرهنگی بین المجالس موضوعات نشست‌های عمومی این اجلاس بودند.

روسیه به عنوان رئیس دوره‌ای گروه بریکس حدود ۲۵۰ رویداد را در سال ۲۰۲۴ میلادی میزبانی می‌کند. اجلاس آتی سران بریکس به عنوان مهمترین رویداد این گروه در کازان در ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (اول تا سوم آبان ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد.

مسکو موضوعاتی در سه بخش شامل سیاست و امنیت، اقتصاد و مسائل مالی و روابط فرهنگی و بشردوستانه را در اولویت برنامه‌های این گروه در سال ۲۰۲۴ قرار داده است.

گروه اقتصادهای نوظهور سال ۲۰۰۶ با مشارکت برزیل، روسیه، هند و چین تأسیس شد. آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ به این گروه پیوست و به دنبال آن، نام گروه از بریک به بریکس تغییر یافت.

در دی ماه سال ۱۴۰۲ همزمان با ژانویه ۲۰۲۴ میلادی و به دنبال پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم، جمهوری اسلامی ایران همراه با مصر، اتیوپی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به صورت رسمی به این اتحاد پیوستند که در این میان مشارکت عربستان سعودی در نشست‌ها کمرنگ بوده است.

بنا بر اعلام مقام های روس، ۴۰۰ شرکت کننده از ۱۸ کشور جهان در دهمین مجمع پارلمانی بریکس حضور یافتند.

به گفته نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه،‌ تقریباً تمام هیأت های دعوت شده به مجمع پارلمانی بریکس به سن پترزبورگ آمده‌اند و در بالاترین سطح ممکن در این نشست حضور دارند.

کنستانتین کاساچف ادامه داد: عربستان همچنان در حال تصمیم گیری در مورد مشارکت خود در این انجمن است و ما قطعاً در این موضوع مشکلی ایجاد نمی کنیم، ما همیشه از دیدن نمایندگان عربستان سعودی در گروه بریکس خوشحال خواهیم شد.

به گفته وی،‌ هفت کشور در سطح روسای مجالس در مجمع پارلمانی بریکس حضور یافته‌اند و در این میان، از برخی کشورها، رؤسای دو پارلمان آنها حاضر شده‌اند.

نظر شما