شناسهٔ خبر: 67644844 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ایلنا از گلستان گزارش می دهد؛

به بافت های تاریخی گرگان بیشتر توجه شود

ایلنا از گلستان گزارش می دهد؛ شهر گرگان جاذبه های طبیعی، تاریخی، مذهبی، گردشگری، صنایع دستی دارد و بافت تاریخی گرگان به عنوان اولین بافت ثبتی کشور محسوب می شود. متاسفانه برخی از بافت های تاریخی این شهرستان به علت بی توجهی مسئولان در حال تخریب است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، بافت قدیم گرگان وسیع‌ترین بافت تاریخی در شمال کشور است و بافت قدیم این شهرستان در سال ۱۳۱۰ در فهرست میراث ملی ایران ثبت شد. بافت تاریخی گرگان همواره مورد توجه گردشگران و تاریخ‌ دوستان قرار داشته است‌.

سرپیر، میرکریم، شاهزاده قاسم، پاسرو، شیرکش، دباغان شامل سرچشمه، نعل بندان، دربنو، میخچه‌گران، دوشنبه‌ای، جزو محلات قدیمی گرگان و دارای بافت تاریخی هستند. همچنین شهر استرآباد از مناطق پرپیشینه و تاریخی سرزمین ایران است.

متاسفانه امروزه برخی از بافت های تاریخی گرگان به علت بی توجهی مسئولان در حال تخریب است. اقداماتی که در سال های اخیر برای بازسازی بافت های تاریخی و فرسوده انجام گرفته کافی نبوده و مسئولان باید به بافت تاریخی گرگان بیشتر توجه کنند.

هر ساله با فرا رسیدن سال نو و فصل تابستان گردشگران زیادی وارد شهر گرگان می شوند. احیای بافت و بناهای تاریخی و معرفی کامل آنها به گردشگران قطعا باعث اشتغالزایی جوانان و جذب توریست خواهد شد.

در حال حاضر در شهر گرگان ۸۰۰ بنای تاریخی وجود دارد که مربوط به دوره های سلجوقی، صفوی، قاجاری و پهلوی هستند. تعدادی از بافت های تاریخی گرگان صدمات زیادی به آنها وارد شده و بخش عمده ای از این بافت های تاریخی درحال تخریب شدن است. حتی در سال های  اخیر تعدادی از بافت های تاریخی به علت توجه نکردن مردم و مسئولان در خال تخریب هستند.

هنوز به طور کامل جاذبه های گردشگری و بناهای تاریخی شهر گرگان به گردشگران معرفی نشده است و حتی بسیاری از مردم استان هم از چنین بناهای تاریخی در گرگان خبر ندارند. قطعا با احیای بافت تاریخی این شهرستان مسیر اقتصادی استان را به جلو هدایت می کند.

یک گردشگر در گفت وگو با خبرنگار ایلنا گفت: شهر گرگان در کشور منحصر به فرد است و بنده چندبار است که برای تفریح به همراه خانواده به این شهر سفر  می کنم. شهر گرگان مکان های تاریخی بی شماری دارد و می تواند به یکی از قطب های بزرگ و مهم گردشگری ایران تبدیل شود.

احسان امیری ادامه داد: بناهای و بافت های تاریخی بی شماری در این شهر وجود دارد که متاسفانه به طور کامل برای مسافران معرفی نشده است. مسئولان مربوطه باید بناهای تاریخی و مناطق گردشگری گرگان را بیشتر معرفی کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه وقتی برای بازدید بناهای تاریخی می رویم جای پارک خودرو به سختی پیدا می کنیم‌. بعضی از بناهای تاریخی در حال تخریب شدن هستند که نیاز به مرمت و بازسازی دارند.

یک گردشکر از استان اصفهان در گفت وگو با خبرنگار ایلنا گفت: شهر گرگان به عنوان مرکز استان گلستان با این همه بنا های تاریخی و گردشگری هنوز در کشور به طور کامل معرفی نشده است.

محمد ابراهیمی ادامه داد: با این همه ظرفیت تاریخی در این شهر ولی مسئولان امر نتوانسته اند اشتغالزایی خوبی برای مردم ایجاد کنند. در اصفهان از بناهای تاریخی به خوبی محافظت می شود.

رئیس کمیسیون گردشگری، سرمایه‌گذاری و بافت تاریخی شورای شهر گرگان در مورد اقدامات اخیر در این بخش اظهار داشت: راه‌اندازی اتوبوس گردشگری با سه هدف در شورای شهر گرگان سیاست‌گذاری و توسط شهرداری اجرایی شد. بیش از ۶۰ درصد مردم گرگان با جاذبه‌های تاریخی و تفریحی شهر آشنایی ندارند و هدف اصلی از آغاز به کار این اتوبوس، آشنا کردن شهروندان با این جاذبه‌ها است. در راستای تشویق خانواده و فرزندآوری، در کنار رونمایی از اتوبوس گردشگری مراسم ازدواج زوج‌های جوان نیز برگزار شد.

علی‌اکبر بصیرنیا افزود: موضوع دیگر اینکه بسیاری از مسافران و گردشگران از گرگان تردد می‌کنند، اما میزان اقامت در این شهر پایین است. بر اساس آمار‌های رسمی سالانه حدود ۲۰ میلیون مسافر از شهر گرگان عبور می‌کنند، اما این شهر را به دلیل نداشتن زیرساخت‌های گردشگری به‌عنوان مقصد انتخاب نمی‌کنند. ما به دنبال ماندگاری مسافران هستیم تا شاهد پویایی اقتصاد شهر باشیم.

او افزود: در آخر نیز تأکید بر شورونشاط اجتماعی شهروندان است. با توجه به شعار تبدیل گرگان به مقصد گردشگری، امیدواریم در کنار اتوبوس گردشگری، شاهد افتتاح و بهره‌برداری از دیگر پروژه‌های گردشگری شهر گرگان نیز باشیم.

بصیرنیا یکی از مهم‌ترین طرح های در حوزه گردشگری گرگان را احیای شهر تاریخی استرآباد (گرگان) عنوان کرد و گفت: بافت تاریخی گرگان با وسعت ۱۶۲ هکتار یکی از نخستین بافت‌های تاریخی ثبت‌ شده در کشور به شمار می‌رود. در سال‌های اخیر موضوع احیای بافت تاریخی این شهر در دستور کار قرار گرفت و امسال نیز گذر دوم این بافت از آفتاب ۱۵ تا درب نو با اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال کف سازی و جداره سازی می شود.

عضو شورای شهر گرگان بیان کرد: افتتاح مرحله اول دهکده گردشگری یا همان شهربازی مدرن در سال جاری، ساماندهی تپه تاریخی قلعه‌خندان که سال‌ها مغفول مانده بود، ادامه احداث بازار موزه هفت شهر از جمله طرح های مهم گردشگری در گرگان است. امیدواریم با بهره‌برداری از اقدامات و المان‌های گردشگری شاهد افزایش ماندگاری و بهبود اقتصاد شهروندان گرگانی باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما