شناسهٔ خبر: 67644593 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

یادداشت؛

«انقلاب حسینی» نگاهی دقیق به مباحث نهضت مقدس دارد

قم- کتاب «انقلاب حسینی» که حاصل مطالعات و دراسات آیت‌الله محمدجواد فاضل‌لنکرانی است، در یک مجلد پنج دفتری، نگاهی دقیق و عمیق به مباحث مرتبط با این نهضت مقدس را با ساختار و رویکردی مبتنی بر حل مسائل و شبهات روز به پاسخگویی نشسته است.

صاحب‌خبر -

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - حجت‌الاسلام محسن اکبری شاهرودی، مدیر دفتر نشر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع): از کلیدی‌ترین کارویژه‌های رهبری و راهنمایی در کانون‌های بشری که نقش ممتازی در مهندسی اجتماعی و هدایت فردی انسان و نهایتاً تعالی انسانیت ایفا می‌کند، مسئله‌شناسی مناسب با زمان و پاسخگویی به‌هنگام و توامان به شبهات معنوی باورمندان و مشکلات فکری باورجویان است.

مشکلات و شبهاتی که از دیرباز به اشکال گوناگونی بوده‌اند و امروزه به واسطه ابزارهای ارتباطی و دستگاه‌های تبلیغاتی روزبه‌روز بر حجم و میزان آن افزوده شده و خواهد شد؛ مشکلات و شبهاتی که انسانیت انسان را هدف گرفته و می‌خواهد و غالباً توانسته او را از اوج بندگی به موج بردگی بکشاند. موجی که نهایت آن غرق‌شدگی در دریای نفسانیت و سقوط سهمگین از اوج رحمانیت است. اوجی رحمانی که پیامبران بزرگوار الهی و جانشینان بر حق ایشان بر آن مژده‌بخش بودند و موجی نفسانی که این ذوات مقدس همواره از آنها بیم‌دهنده بودند.

مژده‌بخشان و بیم‌دهندگانی که در ابلاغ رسالت الهی و ایفای هدایت ربانی اگرچه هیچ مزدی از بندگان و آدمیان طلب نکردند، ولی نادانان و کافران با مسموم‌کردن و مقتول‌نمودن ایشان، مزد هادیان و راهنمایان را دادند و کردند آنچه کردند و گفتند آنچه گفتند؛ ولی به گواه تاریخ، قتل و سم، هیچ خللی در پیغام‌آوری پیام پیامبران و پیشوایی پیشوایان وارد نکرد و ایشان در این راه پر خطر و متلاطم از هیچ سرزنش سرزنش‌کننده و ستم ستمگری نه هراسیدند و نه می‌هراسیدند.

پیامبران و پیشوایانی که با استواری بر پیمان الهی، زندگی گذرای دنیا را به زندگی نامیرای عقبا فروختند و انقلابی بزرگ در زمان خود برپا کردند. فروشی در ظاهر بی‌سود و خریدی در واقع پر سود. انقلابی بزرگ از سوی شریفترین انسان‌ها ضد پست‌ترین حیوان‌ها. انقلابی بزرگ به بزرگی بزرگترین نجیبان در برابر خوارترین نانجیبان. انقلابی بزرگ از خاستگاهی ربانی در برابر خواهش‌های نفسانی. انقلابی بزرگ از سوی جانشینان الهی در زمین در برابر پیروان شیطانی.

از همین روست که پس از این ذوات مقدس، نقش بی‌همتای دانشمندان واقعی و اندیشمندان ربانی روشن می‌گردد؛ آنان که با تأسی به پیامبران و امامان بزرگوار و متناسب با میزان دانش و مبادی معرفتی‌شان در صدد پاسخگویی به روح تشنه حقیقت‌جویان و حقیقت‌خواهانند و با پدیدآوری محتوا یا به روزسازی مباحث دینی و الاهیاتی، پیگیر پاسخ‌گویی به شبهات و مسائل روز جامعه می‌شوند.

اندک خوانشی در تاریخ پانزده قرن اسلام عزیز هویدا می‌سازد که عالمان راستین اسلامی در بیشتر عرصه‌های بینش‌بنیاد و حوزه‌های دانش‌بنیان که لزوم و ضرورت حضور آنان بوده یا احساس شده است، حضور یافته و با زبان و بیان و پژوهش و نگارش به جهاد علمی، دینی و فرهنگی در راه خدا پرداخته و رسالت جانشینی خویش در تبلیغ و ترویج دین خدا را جامه عمل پوشانده‌اند.

واقعه عبرت ساز و عبرت آموز عاشورا یکی از بزرگترین و عمیقترین حوزه‌ها و عرصه‌های مهم دینی است که تلاش‌های علمی مختلفی از سوی فرهیختگان دین‌پژوه و کوشش‌های گوناگونی از سوی کنشگران اجتماعی درباره ریشه‌ها و انگیزها، پیامدها و برآیندها، یادبودها و یادگارها، آماج‌ها و آهنگ‌ها و نیز سایر زوایای یاد نشده آن، واکاوی و موشکافی شده است. تلاش‌ها و کوشش‌هایی که گاه با نقل اصل وقایع اسفبار این حادثه مهم همراه بوده و گاه با تحلیل علل این قیام مقدس عجین شده و خواهد شد.

اما به یقین تلاش‌های نگارشی و کوشش‌های گفتاری که فقیهان بزرگوار امامیه در این راستا نمودند از حیث ماهوی و محتوایی تفاوتی روشن با دیگر نگارش‌ها و گفتارهای تحلیلی و تبیینی دارد؛ چه اینکه فقیه، با نگاهی کاملاً علمی و دقی، مباحث تاریخی و معرفتی را مانند فقه مورد کنکاش و کاوش عالمانه قرار می‌دهد و در گرداگرد و گوشه‌های موضوع مورد بحث به تیزبینی و تیزنگری شایسته مقام و موقعیت ممتاز خویش پرداخته و مسائل را از زاویه‌ی مورد نیاز جامعه و جویندگان حقیقت به کند و کاو می‌نشیند.

کتاب ارزشمند «انقلاب حسینی» که حاصل مطالعات و دراسات آیت‌الله محمدجواد فاضل‌لنکرانی است در یک مجلد پنج دفتری، نگاهی دقیق و عمیق به مباحث مرتبط با این نهضت مقدس را با ساختار و رویکردی مبتنی بر حل مسائل و شبهات روز به پاسخگویی نشسته است.

چه معظم‌له در هر یک از این دفاتر و کتاب‌ها، از زوایای روزآمد و با بیانی کارآمد به بررسی و شناخت دانشگاه عالی امام حسین علیه‌السلام و درس‌های تاریخی برآمده از این قیام الاهی پرداخته و مجموعه چهارده دفتری آن را که امکان توسعه دارد به عنوان و سرنویس «انقلاب حسینی» آراسته‌اند.

انقلابی که به حق، بزرگترین انقلاب تاریخ بشریت بوده و خواهد بود و خواهد ماند. انقلابی که از سوی بزرگترین و حقیقی‌ترین انقلابیِ تاریخ بشر برپا گردید و به اراده ذات اقدس الاهی تا ابد برپاست. راهش پاینده و رهروانش بالنده.

این کتاب در ۵ فصل اصلی ذیل بخش‌های متعدد در ۵۱۶ صفحه تقدیم علاقه مندان به مباحث تحلیلی نهضت کربلا گردیده است: حقیقت اشک در رثای حسینی، تعالی و راهبری عقل در نهضت حسینی، بالاترین مظلومیت در مکتب توحید، امام حسین علیه‌السلام عزیزترین کلمه تامه الهی، جهاد ذبی، ماهیت حقیقی قیام حسینی.

نظر شما