شناسهٔ خبر: 67644496 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

دل‌های سوگواران تبریزی روانه کربلا شد

خادمان خانواده سازمان فرهنگی‌ اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز دست بر سینه به احترام سوگواران اباعبدالله‌الحسین(ع) ایستادند و دل‌های بیش از ۴۲ هزار نفر را راهی کربلا کردند. خادمان خانواده سازمان فرهنگی‌ اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز دست بر سینه به احترام سوگواران اباعبدالله‌الحسین(ع) ایستادند و دل‌های بیش از ۴۲ هزار نفر را راهی کربلا کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، نای و نوای نینوا و عاشورا، تبریز را به نظاره گذاشته است. مردم تبریز سیاه‌پوش عزای حسین‌بن علی (ع) شده‌اند. این‌روزها خیابان‌ها سوگوارند و بر سر هر کوچه علم سیاهی نشانده‌اند تا بگویند این شهر عزادار حسین است.

این شهر و تاریخش، سال‌هاست علمدار و عزادار اباعبدالله‌الحسین است و دالان‌های تودرتوی بازار بزرگ سرپوشیده‌اش، نوای یاحسین پیرغلامانش را فراموش نکرده است. تبریز و دالان‌های بازاری که حتی مغازه‌هایش وقف عزای حسین‌بن علی است، کوچه‌هایش و خیابان‌ها و خانه‌هایش نیز وقف عزای حسین است.
 
دل‌های مردمان تبریز، گره‌خورده به عزای اهل بیت بوده است و هرجا که قرار بر عرض ارادت به اهل بیت باشد، مردمان تبریز علم‌به‌دوش و دست بر سینه ایستاده‌اند تا ادای احترام کنند.
 
این مردمان، میراث‌دار تاریخی هستند که حجت‌الاسلام نیر تبریزی را به خود دیده و حاج‌فیروز زیرک‌کار را درک کرده است و در سوگ اباعبدالله، شیوه‌ای دیگر دارد.
 
امروز، ارگ علیشاه تبریز شاهد غیرت حسینی مردمانی است آمده‌اند تا بار دیگر شانه به شانه یکدیگر به سوگ بایستند و گریه کنند.
 
از کوچه‌ها و خیابان‌های حوالی، خانواده بزرگ شهرداری تبریز به میزبانی عزاداران تبریزی ایستاده است و با ایستگاه‌های نذری، در تکیه‌ها و موکب‌های حسینی پذیرای مردمان شریف تبریز است.
 
نای و نوای عاشورایی خادمان اباعبدالله الحسین در سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز، رویدادآفرین اجتماعی مذهبی و فرهنگی است تا رسالت خود را با عرض ارادت خالصانه به ساحت مقدس سید و سالار شهیدان ایفا کند.
 
خیل مشتاقان اباعبدالله دسته‌دسته از حوالی ارگ علیشاه، خود را به میعادگاه سوگواری می‌رسانند تا در صحن بزرگ علیشاه، نوای یاحسین را به گوش آسمان برسانند.
 
پیرمردها و پیرزن‌ها، خانواده‌ها و کودکان و جوانان پیرهن سیاه بر تن کرده و با چشم‌هایی اندوهگین آمده‌اند تا اشک‌های خود را در سوگ سید و سالار شهیدان روانه کنند.
 
صحن بزرگ ارگ تبریز، میزبان قدم‌های سوگواران تبریزی است تا ساعتی چند به سوگواری بپردازند.
 
امروز مردم تبریز میزبان امام جمعه جدید خویش هستند تا پای صحبت‌های او بنشینند. حضور امام جمعه تبریز در میان تجمع هیئات مذهبی که به‌همت خانواده بزرگ شهرداری‌ تبریز برگزار می‌شود، نشان از سلوک مدیریتی شهید آل هاشم دارد که یار دیرین ایشان، حاج شیخ احمد مطهری‌اصل راه مردم‌داری را ادامه می‌دهد.
 
نشستن عزاداران حسینی تبریز، پای صحبت‌های امام جمعه جدید، نشستن پای صحبت‌هایی است که در آن به خانواده‌ به‌عنوان رکن رکین جامعه اشاره می‌شود و خانواده را، پناهگاهی برای نسل جدید در جامعهٔ امروزی می‌داند.
آسمان تبریز، امروز پس از نظاره تاریخ دور و دراز تبریز، نظاره‌گر اجتماع سوگوارانی است که آمده‌اند تا در دل روایت‌های تاریخ، باز هم علم دیانت تبریز را بر دوش بگیرند.
 
تبریز و سوگ، این‌روزها نسبت نزدیکی با یکدیگر دارند و جای خالی شهید آل‌هاشم و شهید مالک رحمتی، داغ بر دل نشسته مردمان تبریز است که اگر بودند، باز هم میان مردم تبریز بودند و با آنان اشک می‌ریختند و سینه می‌زدند.
 
امروز، عزاداران حسینی تبریز و هیئات مذهبی، راه پیرغلامان و عاشقان فقید و پیشکسوت دستگاه عزای اباعبدالله را ادامه می‌دهند تا بگویند عهدشان با حقیقت و راستی، همچون پدران و مادرانشان که خود را در این استان پیر کرده‌اند، همچنان استوار است.
 
ارگ تبریز، امروز پس از سال‌ها استواری و صبر، سایه خود را بر سر عزاداران حسینی تبریز افکنده است. سخن گفتن از استواری صبر، یادآور روضه‌هایی است که حاکی از صبر و استواری اباعبدالله‌الحسین و یارانش در واقعه عاشوراست و صبر حضرت زینب در طول تاریخ، صبر شیرزنی است که نشان از مولای متقیان دارد.
 
تبریز، سنگ صبور تاریخ، امروز ذکر مصیبت خاندانی را به زبان می‌آورد که قیامشان، قیام جان‌های آگاه در برابر ظالمان زمانه بود.
 
خادمان خانواده بزرگ شهرداری‌ تبریز و پیشگامی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز، خاضعانه و خالصانه به خدمت ایستاده‌اند و مقدمات رویدادی بزرگ را فراهم کرده‌اند تا مردان و زنان سوگوار تبریزی، حتی برای لحظه‌ای دل‌های خود را از تاریخ‌شهر تبریز، روانه کربلا کنند؛ کربلایی که آرزوی رزمندگان لشکر عاشورای آذربایجانی‌ها در دوران جنگ تحمیلی بوده است.
 
روضه‌خوانی مداحان نام‌آشنای تبریز، اشک مردمان سوگوار تبریزی را جاری می‌کند و دل‌های مردمان را از صحن روزگاردیده ارگ تبریز، روانه کربلا می‌کند و تاریخ، همراه با مردمان تبریز، به احترام سوگ اباعبدالله دست بر سینه می‌ایستد.
 
خانواده بزرگ شهرداری تبریز، موکب‌های عزا بر پا کرده و با خادمان محترم ارادت خود را به دستگاه عزای اباعبدالله الحسین و سوگواران حسینی ثابت می‌کنند و رویدادی را در تاریخ رقم می‌زنند تا آرزوی عاشقان اهل بیت (ع) را برآورده کنند.
 
زیارت کربلا، آرزوی مشتاقان بسیاری است که سال‌ها حسرت حضور در کربلا را با خود داشته‌اند و امروز، خانواده بزرگ شهرداری تبریز مقدمات رویدادی بزرگ را فراهم کرده‌اند تا از بین ۴۲ هزار شهروندی که در این رویداد ثبت‌نام کرده‌اند، ۱۲۰ نفر به قید قرعه با سفر هوایی روانه کربلا کنند.
 
رویداد اجتماع هیئات حسینی تبریز دل‌های مردمان تبریز را راهی کربلای حسین‌بن علی (ع) کرد؛ زیارتی که با دل‌های سوگوار و با چشم‌های اشک‌بار به واقعیت پیوست.
 
خادمی خانواده بزرگ شهرداری تبریز در دستگاه اباعبدالله‌الحسین(ع)، استمرار راهی است که سال هاست عاشقان اهل بیت (ع) در آن قدم گذاشته‌اند و این عرض ارادت‌ها، برای ابد ثبت خواهد شد.

گزارش: ابوالفضل حمامی

انتهای پیام

نظر شما