شناسهٔ خبر: 67644046 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

اقدام فنلاند علیه مهاجران؛ کارشناسان حقوق بشر هشدار دادند

فنلاند که همواره خود را کشوری پایبند به حقوق بشر معرفی کرده، در تازه‌ترین اقدام خود لایحه‌ای را ضد مهاجران و بر خلاف قوانین بین‌المللی تصویب کرده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - فنلاند به‌تازگی لایحه‌ای را تصویب کرده که به افسران مرزی اجازه می‌دهد پناهجویان را از مرز‌های خود دور کنند. 

این اقدام در حالی انجام شده که کارشناسان و گروه‌های حقوق بشری هشدار می‌دهند که این لایحه قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.

از لایحه تصویب شده چه می‌دانیم؟

پارلمان فنلاند با ۱۶۷ رای موافق در مقابل ۳۱ رای مخالف این لایحه را تصویب کرد که به مدت یک سال اجرا می‌شود. 

این قانون به مقام‌های فنلاند این اختیار را می‌دهد که پذیرش درخواست‌های پناهندگی در مرز را تا یک ماه متوقف کنند و مهاجرانی را که پیش‌تر برای دریافت پناهندگی وارد این کشور شده بودند، اخراج کنند.

اقدام فنلاند علیه مهاجران؛ کارشناسان حقوق بشر هشدار دادند

دور کردن اجباری مهاجران از مرز و یا اخراج آن‌ها بر‌اساس قوانین بین‌المللی و قوانین خود اروپا غیرقانونی است.

پتری اورپو، نخست‌وزیر فنلاند ادعا کرد: فنلاند از امنیت ملی خود و امنیت مرز‌های اتحادیه اروپا مراقبت می‌کند.

کارشناسان حقوقی به سرعت هشدار دادند که این لایحه همچنین تعهد‌های بین‌المللی این کشور را نقض می‌کند و آژانس پناهندگان سازمان ملل گفت که خطر ایجاد یک سابقه خطرناک را در پی دارد. 

اقدام فنلاند علیه مهاجران؛ کارشناسان حقوق بشر هشدار دادند

مارتی کاسکنیمی، کارشناس حقوق و دیپلمات سابق فنلاند، گفت: مقام‌ها فنلاند نمی‌توانند قانون را اعمال کنند، زیرا با قوانین اروپا در تضاد است.

تحلیلگران و گروه‌های حقوق بشر هشدار داده‌اند که این لایحه می‌تواند شهرت ادعایی فنلاند را به‌عنوان یک کشور لیبرال که به حاکمیت قانون و کنوانسیون‌های بین‌المللی احترام می‌گذارد، تضعیف کند. 

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای در ژوئن (خرداد/تیر) گفته بود: این پیشنهاد حقوق افرادی را که به دنبال امنیت هستند به خطر می‌اندازد و می‌تواند به خودسری و خشونت در مرز‌ها منجر شود.

عفو بین‌الملل در این گزارش نوشته بود، که رویکردی که به‌عنوان عقب راندن از مرز توصیف می‌شود، رویه غیرقانونی و خشونت‌آمیز در مرز‌ها بوده که به‌طور فزاینده‌ای در کشور‌های مختلف اروپایی برای جلوگیری از رسیدن افراد نیازمند حفاظت به مرز‌های این کشور‌ها استفاده می‌شود.

عفو بین‌الملل گفته بود که این اختیار‌ها با قوانین موجود اتحادیه اروپا و مقررات بحران و اضطرار اتحادیه اروپا که به‌تازگی مورد توافق قرار گرفته، ناسازگار است.

اقدام‌های ضد مهاجرتی فنلاند

لایحه تصویب شده از سوی پارلمان فنلاند بخشی از مجموعه‌ای از اقدام‌های نسبتا تازه پیشنهاد شده از سوی دولت این کشور است؛ اقدام‌هایی که حقوق پناهجویان و مهاجران را محدود می‌کند و به‌عنوان پاسخی به افزایش تعداد افرادی که از سپتامبر (شهریور) گذشته برای درخواست پناهندگی به فنلاند می‌روند، ارائه شده است. 

اقدام فنلاند علیه مهاجران؛ کارشناسان حقوق بشر هشدار دادند

فنلاند از نوامبر (آبان ۱۴۰۲) به تدریج تمام گذرگاه‌های مرزی شرقی خود را بسته است. این تعطیلی در ماه آوریل (اوایل فروردین) برای مدت نامحدود تمدید شد. 

براساس داده‌های رسمی، تنها ۲ نفر از ماه فوریه تا اواسط ماه می (بهمن تا اردیبهشت) توانستند برای درخواست پناهندگی از مرز عبور کنند. 

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و سایرین نسبت به واکنش فنلاند که مطابق با قوانین اتحادیه اروپا و بین‌المللی نیست، ابراز نگرانی کرده‌اند. در همین حال کمیته حقوق بشر سازمان ملل بر خطر‌های مجازات، بازداشت و بازگرداندن پناهجویان تاکید کرده است.

اقدام فنلاند علیه مهاجران؛ کارشناسان حقوق بشر هشدار دادند

 

نقض حقوق پناهندگان، پناهجویان و مهاجران در اروپا

پناهندگان، پناهجویان و مهاجران در مرز‌های اتحادیه اروپا با خشونت‌های مرگ‌باری مواجه می‌شوند که قصد به عقب راندن آن‌ها را دارند.

در همین حال، پیمان جدید اتحادیه اروپا در مورد مهاجرت و پناهندگی، شرایط را برای این افراد آسیب‌پذیر دشوارتر کرده و بازداشت‌های مهاجران و پناهجویان، حتی کودکان پناهجو و مهاجر را افزایش می‌دهد؛ ضمن اینکه، کمک چندانی به تقسیم مسئولیت بین کشور‌های اتحادیه اروپا نمی‌کند.

اتحادیه اروپا میلیارد‌ها یورو به کشور‌هایی با سوابق ضعیف در زمینه حقوق بشر و دارای نیرو‌های امنیتی متخلف می‌دهد تا مهاجرت را مهار کنند.

پارلمان اروپا در آوریل ۲۰۲۴ (فروردین/اردیبهشت) با آنچه اصلاح قوانین اتحادیه در مورد مهاجرت و پناهندگی خوانده شده، موافقت کرد و پرونده‌های مختلف قانونی را که به‌اصطلاح پیمان مهاجرت و پناهندگی جدید را تشکیل می‌دهند، تصویب کرد.

این پیمان سرانجام حدود یک ماه بعد در اواسط ماه می (اردیبهشت) از سوی کشور‌های عضو تصویب شد. این طرح نتیجه تقریبا یک دهه تلاش ناموفق برای اصلاح سیستم مهاجرت اتحادیه اروپا پس از بحران مهاجرت در این قاره است.

این تلاش‌ها ورود به مرز‌های اتحادیه اروپا را دشوارتر کرده و اخراج پناهجویان را سرعت می‌بخشد.

انتهای پیام/

نظر شما