شناسهٔ خبر: 67643726 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

موکب های خانگی و جنایت غزه؛ محرم عراق را رنگ و بویی دیگر داده است

بغداد - ایرنا- دو پدیده، موکب های خانگی و مظلومت مردم غزه به طور برجسته آیین های عزاداری محرم امسال را در عراق تحت الشعاع قرار داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، پدیده اجتماعی امسال محرم در عراق، کثرت موکب های خانگی است که گرچه در سنوات گذشته نیز مرسوم بوده اما امسال به نحو کاملا مشهودی، گسترده شده و باعث شده است که دیگر عزاداری های حسینی منحصر به هیات های بزرگ عزاداری، حسینیه ها و عتبات عالیات نشود بلکه عملا به داخل خانه ها کشیده شود.

از طرفی مقاومت بی نظیر مردم غزه در مقابل جنایت نسل کشی رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین و سکوت ارعاب آور جامعه جهانی در برابر این جنایت ها به شکل کاملا برجسته ای به عنوان یک پدیده سیاسی و انسانی بر سوگواری های محرم امسال مردم عراق سایه سنگین خود را انداخته است.

موکب های خانگی و جنایت غزه؛ محرم عراق را رنگ و بویی دیگر داده است

پدیده اجتماعی موکب های خانگی که معمولا میدان دار آن، کودکان کم سن و سال، نوجوانان و جوانان هستند که با کمک و پشتیبانی والدین برپا می شوند، معمولا در برابر منازل و در حاشیه خیابان، با برپایی یک میز که با پارچه ای سیاه پوشانده شده و تعدادی از پرچم های حسینی دور تا دور آن را احاطه کرده به عنوان موکب حسینی برپا می شوند و با نوشیدنی و خوراکی ها و خصوصا بطری های آب از عابرین پیاده پذیرایی می کنند.

موکب های عزاداری خانگی همزمان نوحه های حسینی را هم پخش می کنند و هراز گاهی این خدام کم سن و سال همراه با نوای نوحه ها، دسته عزاداری تشکیل داده و به سینه زنی مشغول می شوند و با التماس از عابرین و خودروهایی که از کنار آنها می گذرند می خواهند تا از نذری های محدودی که تهیه کرده اند میل کنند و تنها عبارت آنها در این خدمت حسینی،‌ التماس دعا است.

موکب های خانگی و جنایت غزه؛ محرم عراق را رنگ و بویی دیگر داده است

جدای از اینها،‌ هیات های عزاداری از همان شب اول محرم در همه شهرهای عراق به ویژه جنوب و مرکز فعال شده و هر شب، کوی و برزن شهرهای عراق جولانگاه هیات های عزاداری می شود که یا معمولا هیاتی به ضیافت هیات دیگر می رود یا عزاداران تنها برای اشاعه فرهنگ عاشورایی و عزاداری برای سید الشهدا (ع) در خیابان ها و کوچه ها با دسته های زنجیر زنی و سینه زنی به حرکت در می آیند و در این گذر، معمولا موکب های کوچک خانگی در انتظار پذیرایی از عزداران حسینی هستند.

بارگاه های مقدس عتبات عالیات در این میان مرکز شور و نشاط آیین های سوگواری محرم هستند و ساعات اولیه غروب تا نیمه های شب لحظه ای عتبات مقدسه در کربلا، نجف، کاظمین و سامراء‌ از حرکت هیات های عزاداری تهی نمی شوند.

کربلای معلی همانند هر سال مرکز و نقطه پرگار عزاداری های حسینی و حضور میلیونی عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) در عراق است که دسته های عزاداری یکی پس از دیگری در بین الحرمین از حرم حسینی به سمت ابالفضل عباس (ع) در حرکت اند و برخی از این هیات ها همانند سنوات گذشته در قالب اشعار و دم های سینه زنی، از عزاداری های حسینی فرصتی برای ابراز موضع نسبت به پاره ای ناهنجاری ها در جامعه پیدا کرده اند.

موکب های خانگی و جنایت غزه؛ محرم عراق را رنگ و بویی دیگر داده است

در کنار این قضایا، مسائل عالم اسلامی و در راس آن قضیه فلسطین و غزه به نحو برجسته ای در مراسم های حسینی امسال انعکاس یافته و سخنرانان و مداحان در قالب خطابه یا نوحه به جنایات های رژیم صهیونیستی اشاره کرده و با یادآوری شعار معروف «هیات منا الذله» امام حسین (ع)‌ در روز عاشورا، مردم مظلوم غزه و فلسطین را به پایداری و صبر فراخوانده و عاقب این راه را پیروزی موکد دانسته اند.

در همین راستا گروه های مقاومت اسلامی و برخی از تشکل های سیاسی شیعه در عراق امسال نیز همزمان با محرم و همسو با تحولات مهم منطقه به ویژه جنگ غزه،‌ شعارهای محرم امسال را متناسب با این تحولات منطقه ای انتخاب کرده اند.

جنبش اسلامی النجباء شعار امسال آیین های سوگواری خود را جمله مشهوری از ابالفضل عباس (ع) با عنوان (لاارهب الموت) «از مرگ نمی هراسم» را برگزیده و بیلبوردهای بزرگی در شهرهای مختلف عراق نصب کرده که حادثه عاشورا سال ۶۱ هجری را با تحولات امروز غزه پیوند داده است.

سازمان نیروهای مردمی «الحشد الشعبی» نیز همزمان با افراشته شدن پرچم سیاه عزاداری بر فراز گنبد مطهر حسینی و عباسی در اولین شب محرم امسال، پرچم سیاه را بر بالای پادگان «شهید ابومهدی المهندس»‌ در استان «میسان»‌در شرق عراق برافراشت و عنوان (کربلا گریق الاقصی) «کربلا راه قدس است» را برای شعار آیین های عزاداری امسال خود برگزید.

جریان حکمت ملی به رهبری «سید عمار حکیم» که همچون هرسال میزبان یکی از بزرگترین موکب های عزاداری در بغداد است شعار آیین های امسال عزاداری را بخشی از آیه ۷ سوره محمد (ص) که بر صبر و استقامت تاکید دارد با عنوان «ویثبت اقدامکم» (گام های شما را استوار گرداند) برگزیده است.

موکب های خانگی و جنایت غزه؛ محرم عراق را رنگ و بویی دیگر داده است

برنامه های تلویزیونی و میزگردهای رسانه ای مختلفی به مناسبت آیین های عزاداری محرم در رسانه های متنوع عراق آغاز به کار کرده که محور آن ارتباط سوگواری های حسینی با قضیه امروز جهان اسلام یعنی غزه است، از این رو آیین های محرم امسال در عراق به دلیل ریشه دواندن در اندرون منازل و جذب خدام کم و سن سال به قافله بزرگ خدام اباعبدالله الحسین (ع) و از طرفی ارتباط زنده آن با قضایای جهان اسلام، احساس می شود رنگ و بوی متفاوت از سنوات گذشته دارد.

نظر شما