شناسهٔ خبر: 67643452 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

جلوه شعور حسینی در میان شور حسینی

در هیئات مذهبی همراه بودن «شور» و «شعور» از مهم‌ترین اولویت‌ها و موارد مدنظر بوده که این امر در تک‌تک ارکان یک هیئت یعنی انتخاب سخنران، متن سخنرانی، شعر مداحی، حتی دکور و برنامه‌های جانبی مراسم خلاصه می‌شود و بر این اساس یکی از مصادیق شعور حسینی فرهنگ مطالعه و معرفی کتاب است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در هیئات مذهبی همراه بودن «شور» و «شعور» از مهم‌ترین اولویت‌ها و موارد مدنظر بوده که این امر در تک‌تک ارکان یک هیئت یعنی انتخاب سخنران، متن سخنرانی، شعر مداحی، حتی دکور و برنامه‌های جانبی مراسم خلاصه و تعریف می‌شود.

بر این اساس یکی از مصادیق شعور حسینی فرهنگ مطالعه و معرفی کتاب است؛ ابتکار معرفی کتاب را می‌توان به نام حاج محمود کریمی ثبت کرد که در سال ۱۳۹۴ به معرفی کتاب آفتاب در حجاب اثر سیدمهدی شجاعی پرداخت و بخشی از این کتاب را هم برای مستمعین خواند؛ این کتاب شرحی داستان‌وار و جان‌سوز از حیات حضرت زینب کبری (س) است که در آن نویسنده با مخاطب قراردادن حضرت زینب (س)، همچون یک روایتگر که گویا لحظه به لحظه با آن حضرت همراه بوده تمامی حرف‌های دل آن حضرت را به زبان قلم درآورده است. سبک نوشتاری نویسنده به‌گونه‌ای است که انگار خواننده، مخاطب حضرت زینب (س) و شاهد تمام وقایعی است که بر سر این بانوی بزرگ آمده است.

در ادامه همین مسیر هیئت فداییان حسین (ع) اصفهان نیز همیشه دغدغه‌اش این بوده که علاوه‌بر ترویج کتاب‌خوانی، معرفی کتاب‌های نابی را که خواندشان برای همه می‌تواند مفید باشد، هم داشته باشد بر این اساس کتاب‌خوانی را جزو یکی از برنامه‌های اصلی هیئت قرار دادند.

این کار هیئت از ایام فاطمیه با کتاب «حقیقت عظیم» که مجموعه بیانات مقام معظم رهبری در مورد حضرت زهرا (س) است، شروع شد و سیدرضا نریمانی در طول ۱۰ شب مراسم که عزای فاطمیه برپا بود، هرشب یک بخش کوتاهی از کتاب را می‌خواند و توضیحاتی پیرامون کتاب می‌دادند؛ حتی او در مراسم عزاداری بیت رهبری هم همین رسم را ادامه داد و این برنامه و روند معرفی کتاب در هیئت، در ایام فاطمیه تمام نشد و بعد از آن به نسبت ایامی که بود، کتاب‌هایی معرفی می‌شد و در مراسمی که به صورت هفتگی یا مناسبتی بود، بخشی‌هایی از آن کتاب‌ها خوانده می‌شد.

جلوه شعور حسینی در میان شور حسینی

در ایام دهه اول محرم سال جاری نیز این هیئت کتاب «هم‌رزمان حسین» بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد مبارزات سیاسی اهل‌بیت (ع) انتخاب شده است که با همکاری انتشارات انقلاب اسلامی در حال خوانش و معرفی است و نکته قابل توجه آن است که علاوه بر معرفی این کتاب، شعار هیئت و موضوع سخنرانی حجت‌الاسلام سعیدی، سخنران مراسم نیز حول همین محور است.

به گزارش ایمنا، مراسم دهه اول محرم هیئت فداییان حسین (ع) از شانزدهم تیر آغاز شد و تا بیست‌وششم تیر ادامه خواهد داشت.

جلوه شعور حسینی در میان شور حسینی

نظر شما