شناسهٔ خبر: 67643435 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

یادداشت|

محرم و امکان بازسازی جامعه ایران

عمده‌ترین عنصر وحدت‌بخش در جامعه ایران دین‌داری است و مشخصا کارکرد عزاداری محرم در حفظ و ارتقای این عنصر بیش از حد برجسته و مهم است که بدون اغراق می‌توان از آن به‌عنوان قلب تپنده زیست جهان دینی یاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی نوشت: «عزاداری مردم در ماه محرم جدای از ابعاد مذهبی، دارای کارکرد اجتماعی مهمی است. به‌طوری که مهم‌ترین عنصری که امکان بازسازی و بقا به جامعه ایران می‌دهد و آن را هر ساله از نو احیا می‌کند و روابط اجتماعی مردم را بیش از هر اقدامی تعدیل و تصحیح می‌کند، برگزاری اجتماعات مذهبی در محرم است.

در فضای هیئت مذهبی شاهدیم که مردم بدون در نظر گرفتن اختلافات رایج و خارج از روابط خویشاوندی، با همدیگر به‌صورت دوستانه تعامل می‌کنند و یک جامعه مدنی واقعی را تشکیل می‌دهند، به همین دلیل در کنار زنده کردن شعائر دینی، کارکرد اصلی محرم از منظر اجتماعی، احیای مجدد جامعه ایران است.

قدرت و قوت حضور مردم در آیین عزاداری امام حسین (ع) فارغ از همه شکاف‌ها و صف‌بندی‌هایی که دارند، آن قدر در حفظ و احیای جامعه ایران زیاد است که هیچ پدیده اجتماعی دیگری یارای مقایسه با آن را طی صدها سال گذشته نداشته است.

از این رو، در کنار سایر عناصر انسجام‌دهنده و وحدت‌بخش اجتماعی، عمده‌ترین عنصر وحدت‌بخش در جامعه ایران دین‌داری است و به‌طور مشخص کارکرد عزاداری محرم در حفظ و ارتقای این عنصر بیش از حد برجسته و مهم است که بدون اغراق می‌توان از آن به‌عنوان قلب تپنده زیست جهان دینی یاد کرد.»

نظر شما