شناسهٔ خبر: 67643413 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحلیلگر جهان عرب:

تیر تل‌آویو در ترور فرماندهان حزب‌الله به سنگ خورد/ بیروت شلوغ و فرودگاه آن امن‌ است

تهران- ایرنا-«عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب به ناکامی رژیم صهیونیستی در تحقق اهدافش در ترور فرماندهان حزب الله و نیز شکست تحرکات تل آویو در زمینه ترساندن لبنانی‌ها اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، عطوان در مطلبی در رای الیوم درباره تحولات لبنان نوشت: چرا اقدامات تروریستی اسرائیل علیه فرماندهان نظامی حزب الله و تحقق اهدافش شکست خورده و نتیجه معکوس به همراه داشته است؟ چرا فرودگاه بیروت بیش از هر زمان دیگری امن است؟ چه تحول جدیدی رخ داده است؟ هجمه ها و تهدیدات رژیم صهیونیستی به ویژه در هفته های اخیر علیه مقاومت لبنان به منظور متزلزل کردن آن همزمان با موسم گردشگری تابستانی نه تنها شکست خورده بلکه نتایج معکوس به همراه داشته و زیان های شدید به آن و شوکت نظامی و بازدارندگی این رژیم وارد شده است.

وی با اشاره به تشدید اقدامات تروریستی و ترور فرماندهان نظامی بارز حزب الله و اخبار درز شده مبنی بر حمله قریب الوقوع اسرائیل به مراکز حیاتی بیروت در چند روز قبل برای ایجاد ترس میان لبنانی‌ها، افزود: اهدافی که مقامات صهیونیست به دنبال تحقق آن بودند، به طور کلی شکست خورده، زیرا حزب الله با موشکها و پهپادهای انتحاری به شکل غیرقابل انتظاری پاسخ ترور فرماندهان خود را داده و در جریان حملات انتقام جویانه حزب الله، شمار زیادی موشک و پهپاد به مراکز نظامی و جاسوسی مهم و بسیار حفاظت شده این رژیم در الجلیل علیا و سفلی و بلندی های اشغالی جولان شلیک شد و شماری از نظامیان صهیونیست کشته و برخی دیگر زخمی شدند.

سردبیر رای الیوم ادامه داد: این حملات کوبنده خسارات زیادی را به صهیونیست ها وارد کرد و موجب نابودی مراکز رصد و جاسوسی بسیار دقیق و توسعه دامنه فرار آنها و گسترش اراضی به آتش کشیده شده صهیونیست‌ها شد.

وی در ادامه به ارسال پهپاد هدهد حزب الله و موفقیت آن در ورود به حریم هوایی فلسطین اشغالی با وجود گنبد آهنین و دیگر سامانه های ضدموشکی رژیم صهیونیستی اشاره کرد و اینکه این پهپاد با گنجینه هایی از اطلاعات، به لبنان بازگشت.

عطوان بیان کرد: این ترورها در تحقق اهدافش شکست خورده زیرا مقاومت تسلیم نشده و یک میلی‌متر نیز در جنگ فرسایشی علیه دشمن صهیونیست عقب ننشسته، برعکس اهداف خود را توسعه داده و مناطق مورد حمله را در عمق سرزمین های اشغالی گسترش داده است. از سوی دیگر حزب الله به سرعت نیروهایی را جایگزین فرماندهان ترور شده خود کرد که توان نظامی اجرایی و مدیریتی بسیار بالایی دارند.

این تحلیلگر اضافه کرد: اما درباره تحرکات اسرائیل برای ترساندن لبنانی‌ها و بی ثبات کردن لبنان و برهم زدن فصل گردشگری تابستانی نیز، اوضاع موجود گواه شکست دشمن صهیونیست است. شمار لبنانی های خارج نشین که به کشورشان آمده‌اند، صدها هزار نفر و آمار آنها بسیار بیشتر از پنج سال گذشته است و فرودگاه بیروت بیش از هر زمان دیگری شلوغ است و شبی در بیروت بدون کنسرت های پر سر و صدا توسط هنرمندان بزرگ لبنانی و عرب سپری نمی شود.

عطوان نوشت: لازم به یادآوری است که ترور سید «عباس الموسوی» منجر به آمدن «سید حسن نصرالله» شد که مقاومت را در جنگ ۳۳ روزه پیروز و توان نظامی حزب الله را ۱۰ برابر کرد و همچنین باعث پیشرفت قابل ملاحظه حزب الله در عرصه نظامی، موشکی و پهپادی شد.

وی افزود: لحن تهدیدی که طی ۱۰ سال گذشته درباره بازگرداندن لبنان به عصر حجر تکرار شده نه تنها دچار افول بلکه کاملا محو شده و همین موضوع درباره ویرانی بیروت و فرودگاه آن نیز به یک علت صادق است که اسرائیل نه تنها به عصر حجر بازخواهد گشت، بلکه از عرصه هستی نیز محو خواهد شد و این به ۲۰۰ هزار موشک نیاز ندارد و به یک دهم از این مقدار اگر نگوییم کمتر، برای تحقق این هدف نیاز است. فرودگاه بیروت بیش از هر زمان دیگری امن و این به برکت پهپاد «هدهد» است که با اطلاعات دقیق و کاملا آشکار از فرودگاه بن گورین در تل آویو، رامون در النقب و بنادر حیفا و اشدود برگشته است. پهپادها و موشک‌ها آماده محو اسرائیل هستند.

نظر شما