شناسهٔ خبر: 67643245 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پرشدن استخر ویلا نشین ها با آب شرب به بهای قطع آب شهروندان دماوند

دماوند - ایرنا - پرشدن استخر ساختمانهای ساخته شده غیر مجاز و ویلا نشینان در شهرستان دماوند با آب شرب به بهای قطع شدن آب مصرفی شهروندان که در برخی مناطق تا ۸ ساعت ادامه دارد موضوعی است که با توجه به گرمای بی حد هوا در تابستان امسال و همچنین مشکل کمبودآب باید فکری اساسی از سوی مسئولان برای آن شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، کمبود آب در شهرستان دماوند در شرق استان تهران بعنوان قطب کشاورزی استان و شهر مورد اشاره صنعت گردشگری که روزانه میزبان هزاران نفر مسافر و از طرفی باغات سر سبز این شهرستان که کشاورزان محصولات خود را به اقصی نقاط کشور ارسال و همچنین میوه به کشورهای خارجی صادر می کند، موضوع مهم و اساسی است که باعث اختلال در امور زندگی شهروندان دماوندی و همچنین باغداران شده است.

احداث مخازن ذخیره، خطوط انتقال و حفر و تجهیز حلقه های چاه در شهرستان دماوند جزو مصوبات در دستور کار شرکت آب و فاضلاب قرار دارد و با انجام این اقدامات و در دستور کار قرار گرفتن آن‌ها به پایداری شبکه آب دماوند بعنوان یک منطقه کشاورزی و گردشگری قطعا کمک می شود.

پرشدن استخر ویلا نشین ها با آب شرب به بهای قطع آب شهروندان دماوند

مسئولان شهر دماوند هم در جلسات خود بارها به کمبود آب و اقداماتی که منجر به گذر از بحران کم آبی در این شهرستان شود اشاره داشته و اقداماتی نیز به انجام رسانده اند.

بطوریکه فرماندار شهرستان دماوند در نشست مدیریت بحران آب با اشاره به اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز که چاه‌های غیرمجاز و استخر دارند، از سهم آب شرب شهروندان استفاده می‌کنند، گفت: در شرایط کنونی تنش آبی کشور نباید شهروندان ما در منطقه مهک دماوند با ۸ ساعت قطعی آب مواجه شوند در حالی که فردی استخر ویلای خود را با آب شرب پر می‌کند.

رضا طاهرخانی اظهار کرد: مردم نباید دغدغه‌ای از بابت قطعی یا کمبود آب داشته باشند و امنیت روانی آنان در اولویت ما قرار دارد.

پرشدن استخر ویلا نشین ها با آب شرب به بهای قطع آب شهروندان دماوند

وی گفت: مسئولان و همکاران در امور آب وظیفه دارند اولویت خود را به انسداد چاه‌های غیرمجاز در منطقه اختصاص دهند، چراکه این چاه‌ها به منابع آب زیرزمینی شهرستان دماوند آسیب می‌زنند.

طاهرخانی با بیان اینکه وظیفه تأمین آب شرب شهروندان بر عهده مسئولان است ادامه داد: امور آب باید با جدیت تمام نسبت به پر کردن چاه‌های غیرمجاز در منطقه اقدام کند، به ویژه در مواردی که این چاه‌ها مربوط به ساخت و سازهای غیرمجاز هستند.

پرشدن استخر ویلا نشین ها با آب شرب به بهای قطع آب شهروندان دماوند

وی ادامه داد: در این راستا هم نباید ابتدا به سراغ کشاورزانی برویم که سال‌ها زحمت کشیده‌اند و زمین‌های خود را آباد کرده‌اند؛ بلکه باید با کسانی که ساخت و ساز غیرمجاز دارند و از آب شرب برای مصارف غیرضروری استفاده می‌کنند، برخورد کنیم.

رضا طاهرخانی، فرماندار شهرستان دماوند، با اشاره به تلاش‌های گسترده‌ای که در دولت سیزدهم برای ایجاد پایداری آب شرب انجام شده است، اظهار کرد: بیش از ۲۰ مجوز حفر چاه جدید صادر شده، این در حالی است که در هیچ دوره‌ای چنین تعداد مجوز حفر چاه صادر نشده بود.

وی ادامه داد: هر جایی که امور آب مجوز داده، ما همکاری و تعامل خوبی بین دستگاه‌ها برای اطمینان از عدم وجود مشکل برای مردم داشته‌ایم و با این همه مجوز حفر چاه جدید برای آب شرب، نباید مشکلی به وجود بیاید.

فرماندار شهرستان دماوند تأکید کرد: نباید پس از این اقدامات در هیچ نقطه‌ای هشت ساعت قطعی آب شرب وجود داشته باشد؛ هشت ساعت قطعی آب زمان کمی نیست و مردم برای انجام امور روزمره خود به آب نیاز دارند.

طاهرخانی تصریح کرد: به عنوان فرماندار و با توجه به حجم اقدامات انجام شده برای تأمین آب شرب طی سه سال اخیر، دیگر انتظار ندارم که حتی یک ساعت شهروندان با قطعی آب مواجه شوند.

وی اضافه کرد: مجوز چاه و انتقال آب انجام شده و در همه موارد ما در کنار آب و فاضلاب بوده‌ایم؛ وقتی همه امکانات فراهم شده، ما انتظار نداریم که مردم حتی یک ساعت هم با کمبود یا قطعی آب مواجه شوند.

عذرخواهی مدیرعامل آبفای شرق تهران بابت قطعی‌های آب در شهرستان دماوند

پرشدن استخر ویلا نشین ها با آب شرب به بهای قطع آب شهروندان دماوند

رحمت‌الله محمدی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شرق استان تهران در راستای مدیریت تنش آبی در شهرستان دماوند از برنامه‌ها و اقدامات جدید این شرکت خبر داد.

وی اظهار کرد: در جلسات قرارگاه تنش آب، دستورالعمل‌هایی در سه محور تامین، توزیع و مدیریت مصرف آب تدوین شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شرق استان تهران بیان کرد: در شهرستان دماوند هشت حلقه چاه برای تامین آب حفاری و تجهیز شده که تاکنون چهار حلقه وارد مدار شده‌اند و چهار حلقه دیگر نیز حداکثر تا ۴۰ روز آینده وارد مدار خواهند شد.

پرشدن استخر ویلا نشین ها با آب شرب به بهای قطع آب شهروندان دماوند

محمدی با اشاره به حادثه خط انتقال در دو روز گذشته افزود: به دلیل این حادثه و با توجه به میزان مصرف و تامین آب که در نقطه سر به سر قرار دارد، طولانی شدن رفع حادثه باعث افت آب در سطح مخازن و در نهایت افت فشار در نقاط بالا دست شده است که شهروندان در برخی نقاط با قطعی آب مواجه شدند.

وی اضافه کرد: از این رو، از تک تک شهروندان عذرخواهی می‌کنم و از آنان می‌خواهم که در بحث مدیریت مصرف، توجه بیشتری داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شرق تهران با تأکید بر اهمیت مدیریت مصرف در فصل تابستان گفت: با افزایش دما و مصرف چند برابری، اگر نتوانیم مصرف را مدیریت کنیم، تاثیر آن را در نقاط بالادست شاهد خواهیم بود؛ کسانی که مخزن ذخیره ندارند، به خصوص ساکنان مناطق بالادست، باید حتماً مخزن ذخیره داشته باشند و تمهیدات لازم را پیش‌بینی کنند.

محمدی همچنین از برنامه‌های بلند مدت این شرکت خبر داد و تصریح کرد: احداث مخازن ذخیره، خطوط انتقال و حفر و تجهیز ۱۰ حلقه چاه دیگر جزو مصوبات در دستور کار شرکت آب و فاضلاب قرار دارد و امیدواریم با انجام این اقدامات و در دستور کار قرار گرفتن آن‌ها به پایداری شبکه آب کمک کنیم.

وی افزود: در سال جاری، مخزن ذخیره چشمه اعلا وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد و در سال گذشته نیز مخزن مهک احداث و وارد مدار شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب شرق استان تهران تصریح کرد: برای روستاهای بزرگ شهرستان همچون گرمابسرد و آینه ورزان که از کمبود آب رنج می‌برند، با همکاری دهیاران، شوراهای روستاها و شهرها، بخشداری‌ها و تسهیل‌گری فرماندار و دادستان، کارها طبق روال انجام شده است.

محمدی خاطرنشان کرد: برای کنترل مشترکان پر مصرف و بد مصرف، دستورالعمل‌های لازم تدوین شده و اگر آب شرب برای مصارف غیرضروری مانند شست‌وشوی خودرو استفاده شود، با این افراد به شدت برخورد خواهد شد.

نظر شما