شناسهٔ خبر: 67642530 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

متخصص چشم

معرفی تخصص چشم: مراقبت از عضو حیاتی با مراجعه منظم به دکتر چشم

اگر برایتان سوال است که تخصص چشم پزشکی چیست باید گفت، شاخه‌ای از علم پزشکی‌ست که به تشخیص و درمان بیماری‌های چشم، می‌پردازد. از رایج‌ترین بیماری‌های چشم می‌توان به آب‌ مروارید، آب‌ سیاه، تنبلی چشم و شب‌کوری اشاره کرد. حال به این سؤال می‌رسیم که دکتر چشم کیست؟ درمان بیماری‌های چشم به روش‌های مختلف درمانی هم پاسخی به این است. مهم‌ترین این روش‌ها، معاینه چشم، تجویز دارو، جراحی چشم، لیزردرمانی و تجویز عینک و لنز هستند.

صاحب‌خبر -

دکتر چشم کیست؟

چشم پزشک، متخصصی است که علاوه‌بر تشخیص و درمان بیماری‌های چشمی، در شناسایی بیماری‌های اثرگذار بر عملکرد چشم هم مهارت دارد. دکتر چشم، از تکنولوژی‌های نوینی مانند لیزر، تصویربرداری‌های پیشرفته، روش‌های دارودرمانی و روش‌های جراحی مختلف، برای بهبود بیماران استفاده می‌کند. با ترکیبی از دانش پزشکی و فناوری، دکتر چشم، مدیریت و درمان بیماری‌های چشم را بهتر انجام می‌دهد.

دکتر چشم چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

دکتر چشم پزشک در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌های چشم و سیستم بینایی تخصص دارد. معاینه منظم چشم توسط متخصص چشم پزشک، بهترین راه برای تشخیص زودهنگام بیماری‌های چشم و درمان به‌موقع آن‌ها است. متخصص چشم، انواع عفونت‌های چشمی، آسیب‌های چشمی، مشکلات پلک و مجاری اشکی را مدیریت و درمان می‌کند. رایج‌ترین بیماری‌های چشمی، شامل موارد زیر هستند:

عیوب انکساری

به دلیل نحوه شکست نور توسط چشم، در افراد مبتلا به عیوب انکساری، تصویر به‌درستی روی شبکیه متمرکز نمی‌شود. این نقص، ناهنجاری‌های نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم را به دنبال دارد. نزدیک‌بینی (میوپیا) موجب تاری دید در فواصل دور، دوربینی (هایپروپیا) موجب تاری دید در فواصل نزدیک و آستیگماتیسم موجب تاری دید در هر دو فاصله می‌شود. رایج‌‌ترین درمان‌های این اختلال، استفاده از عینک، لنزهای تماسی و انواع جراحی مانند لیزیک است.

عفونت‌های چشمی کنژنکتیویت

در بیماری کنژنکتیویت، ملتحمه چشم به دلایلی همچون عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی، مواد آلرژی‌زا و تماس با ترکیبات شیمیایی، ملتهب می‌شود. ابتلا به این التهاب، قرمزی، سوزش، افزایش ترشحات و احساس وجود جسم خارجی در چشم را به دنبال دارد. استفاده از قطره‌های چشمی آنتی‌هیستامین، قطره‌ها یا پمادهای چشمی آنتی‌بیوتیک، کمپرس آب سرد و شستشوی مداوم چشم‌ها از رایج‌ترین راه‌های درمان این بیماری است.

آستیگماتیسم

آستیگماتسیم، به علت ناهماهنگی در انحنای قرنیه یا عدسی چشم به وجود می‌آید. به‌گونه‌ای که ناهمواری‌های موجود در شکل قرنیه یا عدسی داخلی چشم، باعث می‌شود نور به‌طور یکنواخت روی شبکیه متمرکز نشود. به‌همین‌خاطر، تصاویر در فواصل مختلف، تار به نظر می‌رسند. درمان آستیگماتیسم با استفاده از عینک و لنزهای تماسی انجام می‌شود. در صورت نیاز، پزشک متخصص، جراحی لیزیک را توصیه می‌کند.

پیرچشمی

اختلال پیرچشمی در افراد ۴۰ سال به بالا رخ می‌دهد. در این بیماری، عدسی چشم انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد و چشم دیگر نمی‌تواند روی اشیای نزدیک، متمرکز شود. فرد مبتلا به پیرچشمی، با علائمی مانند تاری دید در هنگام مطالعه یا کار با اشیاء نزدیک مواجه می‌شود. راه‌های درمان این اختلال، شامل استفاده از عینک‌های مطالعه، لنزهای تماسی دوکانونی یا چندکانونی، جراحی لیزر یا کاشت عدسی، داخل چشم است.

آب مروارید

در بیماری آب مروارید، عدسی چشم، شفافیت خود را از دست می‌دهد. به‌ همین دلیل، نور نمی‌تواند به درستی روی آن متمرکز شود و بینایی فرد کاهش پیدا می‌کند. این بیماری، معمولاً با افزایش سن رخ می‌دهد، اما می‌تواند به علت‌های آسیب چشمی، دیابت یا مصرف برخی داروها نیز ایجاد شود. آب مروارید با علائمی مانند تاری دید، دشواری در دیدن در نور کم و هاله اطراف نور همراه است. بهترین درمان برای آب مروارید، جراحی است. به‌گونه‌ای که عدسی کدر با یک عدسی شفاف جایگزین می‌شود.

درمان بیماری های چشمی مانند آب مروارید از وظایف متخصص چشم

آب‌سیاه

در بیماری آب سیاه، با افزایش فشار داخلی چشم، اعصاب بینایی، آسیب می‌بینند. به‌همین‌خاطر، فرد بینایی خود را از دست می‌دهد. این بیماری معمولاً بدون علائم اولیه است و به تدریج پیشرفت می‌کند. در صورت پیشرفت بیماری، فرد با علائمی مانند کاهش میدان دید و تاری دید مواجه می‌شود. درمان بیماری آب‌سیاه، کاهش فشار چشم است. این کار از طریق استفاده از قطره‌های چشم، لیزردرمانی، جراحی و مصرف داروهای خوراکی انجام می‌گیرد.

تخصص چشم پزشکی چه فوق‌تخصص‌ها و فلوشیپ‌هایی دارد؟

دکتر چشم برای تشخیص دقیق‌تر و درمان موثرتر بیماری‌ها، پس از پایان دوره تخصص، می‌تواند در شاخه‌های مختلف، مطالعات خود را ادامه دهد. ورود به دوره‌های فوق‌تخصص و فلوشیپ، به آن‌ها این امکان را می‌دهد که در زمینه خاصی از تخصص چشم‌پزشکی، عمیق‌تر شده تا بتوانند روش‌های درمانی کارآمدتری را به بیماران خود ارائه دهند. در هنگام بروز مشکلات چشمی، حتما به دکتر چشم تهران و یا شهر خود در فلوشیپ مرتبط، مراجعه و اقدامات درمانی را آغاز کنید. مهم‌ترین فوق‌تخصص‌ها و فلوشیپ‌های قرنیه شامل موارد زیر هستند:

  • فوق‌تخصص قرنیه
  • فوق‌تخصص شبکیه
  • فوق‌تخصص گلوکوما
  • فوق‌تخصص کودکان
  • فوق‌تخصص نوروافتالمولوژی
  • فوق‌تخصص جراحی زیبایی

هر کدام از این فلوشیپ‌ها، مشکلات مربوط به ناحیه خاصی از چشم را معاینه و درمان می کنند.
بهترین دکتر چشم تهران، خدمات درمانی همچون بررسی و تشخیص مشکلات چشم و درمان بیماری‌های چشم همچون نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم را ارائه می‌دهد. متخصص چشم تهران، در درمان بیماری‌های چشم مانند آب‌ مروارید، آب سیاه، شب کوری، تنبلی چشم و رتینوپاتی دیابتی تخصص دارد.

چه زمانی باید به چشم پزشک مراجعه کنیم؟

در شرایط متفاوت و متعددی، شما نیاز به ملاقات با یک چشم پزشک خواهید داشت. اما در صورت بروز برخی علائم حاد و مزمن، باید در اولین فرصت، به یک متخصص چشم مراجعه کنید. در ادامه، به بیان این شرایط حاد پرداخته‌ایم:

  • تاری دید، دوبینی، کاهش بینایی و مشکلات دید در شب
  • احساس سردردهای مکرر، درد چشم و درد در نواحی پشت چشم
  • عفونت پلک چشم
  • نامتعادل شدن چشم‌‌ها
  • دیدن حلقه‌های رنگی در اطراف نور
  • مشاهده لکه‌های سیاه در میدان بینایی
  • ترشح بیش از حد اشک
  • قرمزی مداوم و تورم چشم‌ها
  • احساس خارش و سوزش
  • برخورد ضربه به سر یا به چشم
  • احساس فشار داخل چشم

علاوه‌بر این علائم، مراقبت‌های منظم و غربالگری‌های دوره‌ای به‌ویژه برای افراد مسن، به سلامت چشم و پیشگیری از بیماری‌های چشمی کمک می‌کند.

در انتخاب بهترین دکتر چشم چه مواردی را باید در نظر بگیریم؟

انتخاب بهترین دکتر چشم، در روند درمان و مدیریت بیماری‌های چشم بسیار تاثیرگذار خواهد بود. درنظر گرفتن برخی معیارها و ویژگی‌ها، می‌تواند انتخاب خوبی برای شما رقم بزند. در ادامه، مهم‌ترین این معیارها اشاره کرد‌ایم:

  • تخصص، صلاحیت و تجربه کافی در زمینه مشکل شما
  • مجهز بودن به تکنولوژی‌های پیشرفته تشخیصی و درمانی
  • برخورد و رفتار حرفه‌ای پزشک و کادر درمانی
  • بیمه‌های موردقبول پزشک برای کاهش هزینه‌های درمانی
  • آسان بودن مسیر دسترسی به مطب یا کلینیک

توجه به این معیارها در انتخاب چشم پزشک، کمک می‌کند تا بهترین مراقبت‌های درمانی و تشخیصی را دریافت کنید.

در مراجعه به دکتر چشم پزشکی، انتظار چه معاینه‌هایی را باید داشته باشیم؟

در اولین مراجعه، دکتر چشم پزشک، اقداماتی همچون انجام آزمایش‌های متعدد برای ارزیابی سلامتی چشم و بینایی انجام می‌دهد. رایج‌ترین این آزمایش‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • گرفتن شرح حال بیمار؛ سوابق خانوادگی بیماری، زمان بروز علائم و شدت آن‌ها، نوع مشکل و داروهای بیمار
  • معاینه بینایی؛ خواندن حروف و اعداد از روی چارت بینایی
  • اندازه‌گیری فشار داخل چشم؛ برای تشخیص بیماری گلوکوم
  • تست میدان دید؛ سنجش کامل میدان دید برای تشخیص بیماری‌ها
  • معاینه قسمت‌های جلویی چشم؛ بررسی ساختارهای جلویی چشم مانند قرنیه، عنبیه و عدسی با بیومیکروسکوپ
  • معاینه داخلی چشم؛ ارزیابی ساختارهای داخلی چشم مانند شبکیه، عصب بینایی و رگ‌های خونی با افتالموسکوپ
  • تست‌های تشخیص عیوب انکساری؛ برای تشخیص نوع و شدت نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم

متخصص چشم پزشک، با انجام این معاینه‌ها و اقدامات، به اطلاعات کاملی از وضعیت چشم‌های بیمار دست پیدا می‌کند.
وظیفه متخصص چشم، جلوگیری از بروز بیماری‌های چشم و درمان آن‌ها است. آب ‌مروارید، آب سیاه، شب‌کوری، بیماری‌های شبکیه و قرنیه، رتینوپاتی دیابتی، آستیگماتیسم، دوربینی و نزدیک‌بینی شایع‌ترین انواع بیماری‌های چشم هستند. متخصص چشم پزشک با معاینه چشم و مطالعه دقیق آناتومی چشم و عملکرد آن، تست بینایی و اندازه‌گیری فشار چشم، به بررسی و تشخیص مشکلات چشم می‌پردازد.

مراجعه منظم به دکتر چشم برای پیشگیری از بیماری های چشمی

مراجعه منظم به دکتر چشم؛ اولین اقدام برای پیشگیری از بیماری‌های چشم

آگاهی از اینکه تخصص چشم پزشکی چیست و دکتر چشم کیست به بیمار کمک می‌کند تا برای حفظ سلامت چشم‌ها، اقدامات لازم را انجام دهد. بیمار با مراجعه به‌موقع به دکتر چشم، از ابتلا به انواع بیماری‌های چشم مانند آب‌مروارید، آب‌سیاه، تنبلی چشم و شب‌کوری پیشگیری می‌کند. از مهم‌ترین وظایف چشم پزشک، معاینه چشم با هدف مدیریت و درمان بیماری‌های چشم است. مهم‌ترین روش‌های درمانی این بیماری‌ها، تجویز دارو، تجویز عینک و لنز، لیزردرمانی و جراحی چشم هستند. در صورت مشاهده هرگونه علائم آسیب و اختلال در چشم مانند دوبینی، تاری دید، سوزش و التهاب چشم و دردهای مکرر چشمی، حتما به متخصص چشم پزشکی مراجعه کنید.

برگرفته از سایت دکتردکتر (https://drdr.ir/mag/what-is-ophthalmology-specialty/)

نظر شما