شناسهٔ خبر: 67642461 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

پزشکیان در پاسخ به سران ۴۰ کشور:

رهیافت دولت جدید  گشایش افق‌های جدید است

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: رئیس‌جمهور منتخب در پاسخ به تماس‌های تلفنی یا پیام‌های مکتوب سران و مقامات بیش از ۴۰ کشور جهان، تأکید کرد: رهیافت اصلی سیاست خارجی دولت جدید گشایش افق‌های جدید و گسترش همه جانبه روابط دوستانه با سایر دولت‌ها بر اساس گفتگو، همکاری، برابری و احترام متقابل خواهد بود. 
به گزارش ایرنا، «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب در تماس‌های تلفنی و همچنین در پاسخ کتبی به پیام‌های تبریک سران و مقامات کشور‌های مختلف اعلام کرد: رهیافت اصلی سیاست خارجی دولت جدید گشایش افق‌های جدید و گسترش همه جانبه روابط دوستانه با سایر دولت‌ها بر اساس گفتگو، همکاری، برابری و احترام متقابل خواهد بود و جایگاه ویژه و رفیعی برای تعمیق هر چه بیشتر مناسبات همه جانبه با کشور‌های همسایه، منطقه و دیگر دولت‌ها قائل است. 
رئیس‌جمهور منتخب تا کنون پاسخگوی تماس‌های تلفنی یا مکتوب سران و مقامات کشور‌هایی همچون روسیه، چین، امیر کویت، امارات (رئیس و نخست وزیر)، عراق (رئیس‌جمهور و نخست وزیر)، پادشاه بحرین، بنگلادش (رئیس‌جمهور و نخست وزیر)، پاکستان (رئیس‌جمهور و نخست وزیر)، اردن، مصر، سوریه، الجزایر، موریتانی، آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان. تاجیکستان، بلاروس، گرجستان، کوبا، بولیوی، ونزوئلا، نیکاراگوا، اتیوپی، آفریقای جنوبی، سیشل، هند، مالدیو، ترکیه، صربستان، کرواسی، ژاپن، اندونزی، مالزی، تایلند، کره جنوبی و کره شمالی بوده است. 
رئیس‌جمهور منتخب همچنین روز پنج‌شنبه در یادداشتی اختصاصی برای روزنامه فرامنطقه‌ای «العربی الجدید» ملت‌ها و دولت‌های عربی را مخاطب قرار داد و بر تلاش خود برای گفت‌وگوی سازنده و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای تأکید کرد. در بخشی از این یادداشت تصریح شده است: تا هنگامی که ما در منطقه به انسجام نرسیم و برای آینده روشن و بهره‌برداری درست از نعمت‌های خدادادی و موقعیت ژئوپلتیک استثنایی، همکاری نکرده و زمینه رشد و توسعه عمومی منطقه را فراهم نکنیم، طرح‌های جداگانه برای پیشرفت کشور‌های منطقه از موفقیت جدی برخوردار نخواهد شد. گفت‌وگوی عمیق، سازنده و هدفمند با هدف ایجاد انسجام منطقه‌ای و همکاری در زمینه‌های مختلف تنها راه گذار ما از چالش‌ها و تلاطم‌های موجود، و ایجاد ثبات و امنیت پایدار و بهره‌مندی مردم منطقه از مواهب و ثروت‌های خود است. اینجانب در آغاز کار خود برای محقق شدن این هدف و حرکت واقعی و جدی در مسیر همکاری، دست دوستی و برادری به سوی همه همسایگان و کشور‌های منطقه دراز می‌کنم. پزشکیان اضافه کرده: ایران و همسایگان عرب و مسلمان در بسیاری از مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای دیدگاه و منافع مشترک دارند. همه ما با انحصار تصمیم‌گیری‌های جهانی توسط چند قدرت خاص مخالفیم. همه ما با تقسیم جهان و قطب‌بندی بر اساس منافع قدرت‌های بزرگ مخالفیم. در بخش دیگری از یادداشت رئیس‌جمهور منتخب تصریح شده است: درمان زخم دیرینه اشغال فلسطین و حل آن مسئله همه ما است. جمهوری اسلامی ایران با احترام به ایستادگی اسطوره‌ای ملت و مقاومت فلسطین در غزه در برابر یورش وحشیانه رژیم صهیونیستی بر این باور است که برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه، باید حق مقاومت همه جانبه ملت فلسطین برای رهایی از اشغال و تأمین حقوق طبیعی و بدیهی خود به ویژه در زمینه استقلال و حق تعیین سرنوشت به رسمیت شناخته شده و با کمک به این ملت، به اشغال و تبعیض نژادی و کشتار جمعی و تروریسم دولتی رژیم اشغالگر صهیونیستی پایان داده شود. تروریسم و افراط گرایی درد مشترک ماست و معالجه ریشه‌ای آن نیازمند همکاری است. رویارویی نظامی میان کشور‌های منطقه می‌بایست بر اساس حق و عدالت و حقوق مشروع ملت‌ها پایان یافته و بحران‌های داخلی از راه‌های مسالمت آمیز حل و فصل شود. ادامه بحران‌ها و تناقض‌های درون منطقه‌ای، تنها به سود رژیم اشغالگر اسرائیل و قدرت‌های بیگانه است. 
جمهوری اسلامی ایران قدرت همسایگان را قدرت خود می‌داند و معتقد است توانمندسازی همسایگان نباید به حساب یکدیگر باشد. اَبَر اولویت سیاست خارجی ایران گسترش همکاری‌ها با همسایگان است و دولت جدید خواهد کوشید با حفظ و ارتقای رویکرد دولت فعلی در تحکیم روابط با کشور‌های همسایه، در صورت همکاری فعال و متقابل کشور‌های منطقه، روابط دوجانبه با آن‌ها را بر اساس احترام متقابل به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی یکدیگر ارتقا دهد. دکتر پزشکیان در بخش پایانی یادداشت خود تأکید کرده است‌: سلاح‌های اتمی رژیم صهیونیستی تهدیدی برای منطقه و صلح و امنیت بین‌المللی است و می‌بایست با همکاری کشور‌های منطقه و جهان در جهت خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتارجمعی گام برداشت. همچنین صلح وثبات پایدار در منطقه خلیج‌فارس و مقابله با تهدیدات، نیازمند ایجاد نوعی نظام همکاری و امنیت جمعی میان کشور‌های پیرامونی آن است.

نظر شما