شناسهٔ خبر: 67642361 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

غبار از صفحه روشن عاشورا بگیریم

روزنامه جوان

این شب‌ها هر آنچه می‌بینیم و می‌شنویم، گریه و روضه برای آن لشکر مظلوم شکست‌خورده رنج‌کشیده است. نه گریه بر آنکه برای اصلاح دین و قیام عدالت برخواست و سفینه‌ای ساخت برای هدایت ابنا بشر در طول تاریخ.  این مقدمه بر فهم نهضت عاشورا، موجب شده است در چند سال گذشته همواره تلاشم بر آن باشد که ماه محرم را با کتابی مرتبط با این ماه به سر کنم تا از شعور حسینی بهره‌ای بردارم. عناوین آنچه را که تا امروز روزی‌ام شده است به اشتراک می‌گذارم

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: محمدصادق عبداللهی، در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: شهید مطهری (ره) می‌فرمودند: که صحنه عاشورا دو صفحه دارد؛ صفحه‌ای تاریک که امام حسین (ع) در این صفحه مغلوب تاریخ و شکست‌خورده جنگ است. روایت این صفحه، روایت درد و رنج و اسیری اهل‌بیت (ع) است. اما عاشورا صفحه روشنی نیز دارد که در آن امام حسین (ع) قهرمان همیشه تاریخ و رهبر آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی است. در این صفحه درد و رنجی که روایت می‌شود، نه مایه فسردگی آدمی که مایه حماسه، بیداری و فغان علیه ظلم است. اکنون در میان ما شیعیان صفحه روشن حادثه عاشورا کمتر جایی دارد. این شب‌ها هر آنچه می‌بینیم و می‌شنویم، گریه و روضه برای آن لشکر مظلوم شکست‌خورده رنج‌کشیده است. نه گریه بر آنکه برای اصلاح دین و قیام عدالت برخواست و سفینه‌ای ساخت برای هدایت ابنا بشر در طول تاریخ. 

این مقدمه بر فهم نهضت عاشورا، موجب شده است در چند سال گذشته همواره تلاشم بر آن باشد که ماه محرم را با کتابی مرتبط با این ماه به سر کنم تا از شعور حسینی بهره‌ای بردارم. عناوین آنچه را که تا امروز روزی‌ام شده است به اشتراک می‌گذارم:

آثار داستانی:

«کرشمه خسروانی»، «سقای آب و ادب»، «آفتاب در حجاب»، «پدر، عشق و پسر» و «از دیار حبیب» همگی به قلم بی‌نظیر سید مهدی شجاعی

«شماس شامی» نوشته مجید قیصری

«نامیرا» اثر صادق کرمیار

آثار تحلیلی:

«حسین وارث آدم» اثر دکترعلی شریعتی»

«حماسه حسینی» اثر سترگ استادشهید مرتضی‌مطهری (ره)

«عاشورا؛ فساد و اصلاح» مجموعه ۹ سخنرانی از مرحوم دکتر داود فیرحی

«پس از ۵۰ سال: پژوهشی تازه پیرامون قیام حسین (ع)» اثر مرحوم دکتر سیدجعفر شهیدی

آثار تاریخی:

«فتح خون» اثر جاودان شهید آوینی (ره)

«تأملی در نهضت عاشورا» اثر ارزشمند دکتر رسول جعفریان

«کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی» نوشته دکتر محمدحسین رجبی دوانی

آثار عرفانی:

«رحمت واسعه» بیان خصائص حضرت سیدالشهدا (ع) در اشارات آیت‌الله بهجت (ره)

«چراغ هدایت» اثر آیت‌الله محمد شجاعی (ره)

«حماسه و عرفان» اثر آیت‌الله جواد آملی (حفظه‌الله)

فصل «کربلا، عاشورا، امام حسین (ع)، گریه و سوگواری» از کتاب «مصباح الهدی - گفتار‌های ناب مرحوم دولابی (ره) در نگرش اهل محبت و ولایت معصومین» به اهتمام مهدی طیب

لازم است عرض کنم که رویکرد‌های برخی از این کتاب‌ها با یکدیگر متفاوت می‌باشد، اما هر کدام از دریچه‌ای به این رویداد بزرگ و بغرنج تاریخ نگریسته‌اند که ارزشمند است.

نظر شما