شناسهٔ خبر: 67641635 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

چطور در نمایشگاه‌های خارجی شرکت کنیم؟

صاحب‌خبر -

رپورتاژ آگهی

یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای بازاریابی بین المللی، شرکت در نمایشگاه‌های خارج از کشور است. این روش در عین سادگی نکاتی دارد که اگر به‌درستی اجرا نشود نه تنها نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد؛ بلکه می‌تواند نتایج معکوس به همراه داشته باشد. شرکت در نمایشگاه‌های خارجی با تور مسافرتی نیز مانند مشارکت در نمایشگاه داخلی به طور کلی شامل ۳ مرحله است که شامل:

عملیات قبل از نمایشگاه

هنگام برگزاری نمایشگاه

عملیات بعد از نمایشگاه

عملیات قبل از نمایشگاه

پیش از حضور در نمایشگاه این کارها را انجام دهید:

بررسی اهداف نمایشگاه:

این اهداف ممکن است ورود به بازار خارجی یا ادامه بازار

یافتن نماینده

معرفی محصول جدید

آزمایش محصول

تبلیغ نام تجاری (برندینگ)

مطالعه بازار و موارد دیگر باشد.

حضور هر شرکت بسته به اهدافش ممکن است متفاوت باشد. برای شرکت‌هایی که قصد دارند برای اولین بار در یک نمایشگاه بین المللی شرکت کنند، قطعاً استفاده از تجربه شرکت برگزارکننده و یا شرکت گروهی در نمایشگاه توصیه می‌شود.

انتخاب نمایشگاه: با توجه به تعداد نمایشگاه‌ها در سراسر جهان و تخصصی بودن آنها، انتخاب نمایشگاه مورد نظر مطابق با اهداف شرکت و نوع محصول بسیار مهم است. بازار هدف یکی از مهمترین عوامل در انتخاب هر نمایشگاهی به شمار می‌رود.

تعیین غرفه و اندازه آن: از موارد مهم در زمان شرکت در نمایشگاه مکان غرفه خواهد بود؛ بنابراین اقدامات سریع برای مکان یابی غرفه می‌تواند هم برای مکان بهتر و هم قیمت مناسب‌تری ختم شود.

قرار دادن اطلاعات شرکت و محصولات در وب سایت نمایشگاه: ناگفته نماند که اگر ثبت نام و غرفه گذاری زودتر انجام شود، نام و مشخصات شرکت سریع‌تر در سایت نمایشگاه منتشر می‌شود و متقاضیان بیشتری با ما تماس خواهند گرفت.

فعالیت‌های هنگام برگزاری نمایشگاه

حداقل ۲ روز قبل از شروع نمایشگاه باید با خرید بلیط هواپیما ارزان (https://www.alibaba.ir/cheap-ticket) در شهر مورد نظر حضور داشته باشید تا به طور کامل از آمادگی غرفه و امکانات آن مطمئن شوید. فاصله محل اقامت خود تا نمایشگاه را قبل از شروع نمایشگاه و زمان مورد نیاز برای رسیدن به نمایشگاه با وسیله ایاب و ذهاب خود مشخص کنید و دقت نماید که در زمان نمایشگاه معمولاً ترافیک زیادی وجود دارد و زمان بیشتری را باید در نظر بگیرید.

نکات مهم در زمان برگزاری نمایشگاه‌های خارجی:

– آموزش‌های نهائی برای نحوه برخورد پرسنل با متقاضیان و ایجاد ارتباط اولیه با متقاضیان (first impression) از اهمیت زیادی برخوردار است. به‌خصوصی در خارج از کشور ایجاد فضای گرم و صمیمانه و چهره‌ای خندان از نکات اولیه جذب مخاطبان به شمار می‌رود.

– حضور به‌موقع پرسنل در غرفه

– تعیین وظایف هر یک از کارکنان

– تهیه پرسش‌نامه و قراردادن کارت ویزیت و پرسش‌نامه در جای مناسب

– ارائه هدایای تبلیغاتی به مشتریان بالقوه

– در دسترس بودن بروشور محصولات

– برگزاری جلسات توجیهی برای کارکنان در اتاق قبل از ورود به غرفه‌ها

– در صورت امکان، نمایش فیلم‌های تبلیغاتی شرکت و محصولات خود در روی یک صفحه نمایش بزرگ

– پذیرایی در غرفه به‌ویژه با توجه به میهمان نوازی مردم ایران

– برگزاری سمینار یا نمایش تولید محصولات کارخانه از طریق مانیتور و ارائه توضیحات توسط یک کارشناس

– کاوش در غرفه‌های دیگر به‌ویژه رقبای تجاری کاوش

به یاد داشته باشید که در هر صورت می‌توانید از افراد بومی که آشنایی بیشتری با آداب و رسوم مردم کشور دارند استفاده کنید و ضمن کاهش هزینه‌ها از کارایی بیشتری نیز بهره‌مند شوید. برای رسیدن به این هدف می‌توانید از شرکت‌های تخصصی در این زمینه کمک بگیرید.

بعد از برگزاری نمایشگاه

– در جمع‌آوری غرفه و وسایل خود با انضباط عمل کنید.

– کلیه اطلاعات جمع آوری شده در طول نمایشگاه را در مکانی امن نگهداری کرده و ترجیحاً یک نسخه پشتیبان داشته باشید.

– لطفاً در مدت زمان برگزاری نمایشگاه به درخواست‌ها توجه فرمایید و در اسرع وقت به آنها رسیدگی نمایید.

– نقاط قوت و ضعف خود را بر اساس اطلاعات آماری به‌درستی ارزیابی کنید.

ویزای نمایشگاهی

ویزای نمایشگاهی نوعی ویزای تجاری است که برای متقاضیان شرکت در دوره‌ها، نمایشگاه‌ها یا جشنواره‌ها صادر می‌شود و افراد برای شرکت در برنامه‌های بین‌المللی مختلف که در کشورهای دیگر برگزار می‌شود باید در زمان تور مسافرتی برای ویزای نمایشگاهی اقدام کنند.

شرایط لازم برای ویزای نمایشگاه

– افرادی که مایل به شرکت در نمایشگاه یا سمینار ویژه در کشور مقصد هستند باید کارنامه مرتبط با موضوع نمایشگاه را ارسال کنند.

– معرفی نامه باید توسط سازمان برگزارکننده نمایشگاه در کشور مقصد خطاب به سفارت نوشته شود و یکی از شرایط اصلی اخذ ویزای نمایشگاهی دریافت این نامه است.

– افرادی که مایل به اخذ ویزای نمایشگاهی هستند باید با ارائه دعوتنامه رسمی از سازمان برگزار کننده نمایشگاه و یا با اخذ بلیط سمینار مربوطه موفق به اخذ ویزا شوند.

مزایای شرکت در نمایشگاه های خارج از کشور

به طور کلی هزینه حضور در یک نمایشگاه بین المللی به‌خصوص برای نمایشگاه‌هایی که در خارج از کشور برگزار می‌شود، بالا و بعضاً غیرمنطقی به نظر می‌رسد. چنین هزینه‌های بالایی باعث شده است که اکثر شرکت‌های فرامرزی و چند ملیتی تمایلی به شرکت در این رویداد نداشته باشند و اغلب به‌عنوان یک کار گران قیمت و بی فایده در نظر گرفته می‌شود.

اگر شما به‌عنوان یک صاحب کسب و کار فرامرزی چنین فکر می کنید، توصیه می کنیم حداقل یک بار به‌عنوان بازدیدکننده یک بلیط هواپیما ارزان تهیه کرده و در چنین رویدادهایی شرکت کنید.

مهم ترین هدف نمایشگاه‌های بین المللی ارتباط دو طرفه با رقبا و مشتریان است. شرکت در نمایشگاه‌های بین المللی به شما این امکان را می‌دهد که برند و محصول خود را در ذهن مخاطب بارگذاری و تبلیغ کنید. با مشتریان رودررو و شفاهی ارتباط برقرار کرده و اجازه دهید محصول شما را از نزدیک ببینند و لمس کنند.

نمایشگاه‌های بین‌المللی پتانسیل واقعی بازار را به شما نشان خواهند داد. شرکت‌ها معمولاً داغ‌ترین اخبار و آخرین محصولات خود را در چنین رویدادهایی به نمایش می‌گذارند. از سوی دیگر، بازدیدکنندگان از چنین رویدادهایی تنها با هدف اطلاع از این نوآوری‌ها و بازدید از این محصولات به نمایشگاه می‌آیند.

نظر شما