شناسهٔ خبر: 67652342 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

گفتمان پزشکیان

صاحب‌خبر -

نگار فیض‌آبادی، انصاف نیوز: یکی از مواردی که باعث تفاوت دولت‌ها با یکدیگر می‌شود، نوع گفتمان و نحوه‌ی اجرایی کردن دیدگاه‌های رئیس جمهور است. علی باقری، مدیرکل سیاسی وزارت کشور دولت خاتمی، گفتمان پزشکیان را مبتنی بر حق و عدالت، دوری از فساد و رانت، تفاهم و تعامل ملی می‌داند. 

آقای باقری درباره‌ی گفتمان پزشکیان در حوزه‌ی اقتصادی، به انصاف نیوز می‌گوید «همان‌طور که مردم هم در مناظره‌های انتخاباتی شنیدند، کلیدواژه‌ی اصلی آقای پزشکیان، حق و عدالت بود. بخش قابل ملاحظه‌ای از این گفتمان و کلیدواژه، در حوزه‌ی اقتصاد و معیشت جامعه جا دارد. 

عدالت اجتماعی و حمایت از اقشار فرودست

با توجه به نگاه و پیشینه‌ی عملکردی پزشکیان در حوزه‌ی بهداشت و درمان، شاید بشود مدعی شد که گفتمان او به‌نوعی تداعی‌کننده نگاه عدالت‌گرای چپ و خط امامی در دهه ۶۰ و ۷۰ باشد. سابقه‌ی اولین جناح‌بندی سیاسی به دهه‌ی ۶۰ برمی‌گردد و محور اصلی‌اش اقتصادی بود. آنچه دولت مهندس موسوی را سمبل یک جناح سیاسی در کشور کرد، معطوف به حوزه‌ی اقتصادی بود. نگاهی که به دنبال عدالت اجتماعی، حمایت از اقشار فرودست و توزیع عادلانه‌ی منابع و امکانات کشور است.

این فعال سیاسی میانه‌رو گفت: به نظر می‌رسد نگاه پزشکیان در کلیات به آن نگاه نزدیک است و گزافه نیست اگر بگوییم گفتمان دولت پزشکیان به گونه‌ای، بازسازی گفتمانی این جناح سیاسی در دهه‌ی ۶۰ و ۷۰ بدانیم. گانم این است که اقتصادی که پزشکیان به دنبال آن خواهد رفت، در کنار مولفه‌هایی که به اقتصاد کلان و اصلاح وضعیت اقتصاد برمی‌گردد، مبتنی بر توزیع عادلانه‌ی منابع و مقابله با فساد و رانت است.

باور به آزادی‌های سیاسی و تنوع دیدگاه‌ها

باقری درباره‌ی گفتمان سیاسی و اجتماعی پزشکیان گفت: همان‌طور که از شخصیت و گفتار او برمی‌آید، پزشکیان به بسط آزادی‌های سیاسی در کشور معتقد است و این نگاه هم را او به نگاه چپ خط امامی کلاسیک در دهه‌ی ۷۰ و ۸۰ نزدیک می‌کند. انتظار این است که فضای آزادی بیان که ساحت‌های مختلفی مثل اندیشه و آزادی عمل برای فعالان سیاسی دارد، در دولت پزشکیان محقق شود.

او در ادامه اضافه کرد: پزشکیان در آستانه‌ی تشکیل کابینه است و از او انتظار داریم که وزرای سیاسی و فرهنگی منتخب او نشانگر این نوع نگاه باشند. چند وزارتخانه داریم که شخصیت وزرایشان مبین گفتمان پزشکیان در عرصه‌ی عمل است.

باقری گفت: مثلا وزارت کشور که حوزه‌ی کاری خودم هم به آن برمی‌گردد، حوزه‌ی مهمی است و پزشکیان آزمون بزرگی در انتخاب وزیر کشور دارد و انتظار عمومی این است که وزیر کشور آقای پزشکیان به آرامش جامعه کمک کند و بتواند گفتمان او را عملی کند. یعنی بتواند از تشکل‌های سیاسی و مدنی و آزادی‌ تجمعات و راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز حمایت کند.

همان‌طور که پزشکیان بارها در کمپین انتخاباتی‌اش به آنها پرداخت، دو سه موضوع ملتهب و حساس در جامعه به دسترسی آزاد به فضای مجازی و انتخاب سبک زندگی مورد نظر از سوی اقشار جامعه اختصاص دارد. این موارد، شرایط سختی را برای پزشکیان ایجاد می‌کند؛ چون بخش‌هایی از جامعه و حاکمیت نگاه‌های متفاوتی نسبت به این موضوعات دارند و از پزشکیان انتظار می‌رود که با توافق‌سازی، کشور را به نقطه‌ی تعادلی سوق بدهد. درباره‌ی بحث‌هایی مثل آب، محیط‌زیست و… نگاه او باید به گونه‌ای باشد که پیام‌هایی را به جامعه بدهد که نشان‌دهنده‌ی وضعیت رو به بهبود باشند.

موانعی که سر راه پزشکیان هستند

باقری درباره‌ی مسائلی که مانع عملیاتی شدن گفتمان رئیس‌جمهور منتخب می‌شوند، گفت: اقشار مختلف جامعه نگاه‌های متنوعی دارند و نگاه واحد یا نزدیک به هم (بین اقشار مختلف) در کشور وجود ندارد. تعارض بخش‌های سنتی با بخش مدرن جامعه یکی از موانعی است که وجود دارد و جامعه و سیاست‌های کلان جامعه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

بخشی از جامعه و حاکمیت به اعمال سیاست‌های دستوری و اجباری در این حوزه‌ها معتقد هستند، اما نگاه پزشکیان مبتنی بر اقناع و تفاهم فرهنگی است. رسیدن به تعامل در این حوزه‌ها کار مشکلی است، بنابراین باید نگاه‌های متفاوت در جامعه به رسمیت شناخته شوند و از مطلق گرایی دوری کرد. تجربه نشان داده است که جزم‌اندیشی و خودحق‌پنداری در هر جناح به نتیجه نرسیده است. 

باقری درباره‌ی عملی کردن این گفتمان در حوزه فرهنگی و اجتماعی گفت: باید در گام اول از مطلق‌گرایی دوری کرد و اگر جامعه و حاکمیت نتواند حقوق دیگری را به رسمیت بشناسد، رسیدن به وفاق ملی سخت می‌شود. تفاهم و تعامل ملی از راه فرهنگ‌سازی اتفاق می‌افتد. 

او روحانیون، مراجع تقلید، دانشگاهیان و اقشار جامعه را کمکی برای رسیدن به تعامل و تفاهم دانست و در ادامه گفت: بستر چنین اتفاقی هم یک دولت توافق‌ساز است. گذشته‌ی کشور هم نشان داده است که جزمیت و خودحق‌پنداری در هر دوطرف، دشمن رسیدن به تعادل است و باید کاری کرد تا همه، دیگری را به رسمیت بشناسند. شخصیت و نگاه پزشکیان مستعد ایجاد تفاهم در جامعه است و امیدوارم او بتواند چنین فضایی را ایجاد کند.»

انتهای پیام

نظر شما