شناسهٔ خبر: 67641001 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

روایت قالیباف ار سفر به روسیه

خبرگزاری فارس

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مهم‌ترین موضوع مذاکره با پوتین کریدور شمال‌جنوب و خط انتقال انرژی بود.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امشب (جمعه، ۲۲ تیرماه) از سفر خود به سن پترزبورگ که جهت شرکت در اجلاس پارلمانی بریکس انجام شده بود، به تهران بازگشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی سپس در نشست خبری با خبرنگاران عنوان کرد: کشور‌های بریکس بیش از نیمی از جمعیت جهان و ۳۰ درصد ظرفیت اقتصادی را در دست دارند.

به گفته قالیباف، کشور‌های بریکس در حال ایجاد نهاد‌های موازی مانند سیستم‌های پیام رسان مالی مانند سوییفت هستند.

وی افزود: معاملات دو جانبه بریکس با ارز‌های غیر دلار انجام می‌شود. عمدتا قدرت‌های مهم اقتصادی در اوراسیا عضو بریکس هستند.

رئیس مجلس بیان کرد: از فرصت استفاده کردیم و با کشور‌هایی مانند تاجیکستان، قزاقستان بلاروس و ارمنستان مسائل دو جانبه را پیگیری کردیم. 

وی ادامه داد: مسائل دو جانبه ایران و روسیه در دیدار با پوتین و روسای دومای و شورای فدراسیون روسیه پیگیری شد.

به گفته وی، مسائلی که پیگیری شد شامل مسئله کریدور شمال به جنوب و همکاری‌ها در حوزه انرژی بود. در حوزه بریکس تنها موضوع اقتصاد مطرح نیست و موضوعات فرهنگی، ورزشی و علمی مطرح است.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه سفرش به سن پترزبورگ یکی از سفر‌های موفق و موثر در حوزه عملیاتی بود، تصریح کرد: امیدواریم ثمرات این سفر در زندگی مردم لمس شود.

قالیباف تاکید کرد: کشور‌های مهم و اساسی در بریکس حضور دارند که عموماً در حوزه اقتصادی حرف‌های جدی برای گفتن دارند.

وی ادامه داد: در سفر فشرده‌ای برای دهمین مجمع بریکس در سنت پترزبورگ حضور پیدا کردیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه در دوره ریاست روسیه بسیاری از کشور‌های آسیای میانه در نشست بریکس حضور پیدا کردند، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین بحث ما در بریکس که بسیار جدی و مهم است تحریم‌های یکجانبه آمریکا است که مورد تایید قوانین بین المللی نیست.

نظر شما