شناسهٔ خبر: 67640985 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

آیا نام و سن فرزند شیرخوار امام حسین مشخص است؟ - مردم سالاری آنلاين

نام و سن فرزند شیرخوار امام حسین(ع) در ناریخ چگونه نقل شده است؟

صاحب‌خبر - به گزارش مردم سالاری آنلاین ، در برخی منابع کهن، از نام این طفل، سخنی به میان نیامده، اما در برخی دیگر با نام عبدالله بن الحسین یا عبدالله رضیع از او یاد شده است. هم چنین بسیاری از منابع، در باره سن او سکوت کرده اند.

از طرف دیگر، برخی مورخان و مقتل نگاران، اصل تیر خوردن و شهادت او را به اختصار بیان کرده و بعضی دیگر گفته اند که در کنار خیمه در آغوش امام(علیه السلام) هدف تیر قرار گرفت. گروه سوم، گزارش کرده اند که امام(ع) او را در برابر سپاه کوفه گرفت و تشنگی او را مطرح کرد و در این هنگام روی دست امام(علیه السلام) با تیر دشمنان به شهادت رسید.

نام دقیق فرزند خردسال امام حسین(ع)

بنابر اطلاعات پژوهشی که درباره نام، سن و کیفیّت شهادت طفل شیرخوار امام حسین(علیه السلام) انجام شده، منابع تاریخی، نام این طفل را گوناگون نوشته اند؛ در برخی منابع از او (بدون ذکر نام) تعبیر به «صبی» شده، چنان که در روایتی، امام باقر(علیه السلام) نیز از این طفل، تعبیر به «صبی» کرده است. دسته ای از منابع نیز با عنوان «صغیر» از او یاد کرده اند.

فضیل بن زبیر (از اصحاب امام باقر(ع) و امام صادق(ع) هم به صراحت نام او را عبدالله ضبط کرده است.

ابومخنف در خبری که از حُمَید بن مسلم نقل کرده، به نقل از برخی، نام او را عبدالله دانسته است، اما در جای دیگر، به صراحت نام او را می آورد.

نخستین مورخان چه می گویند؟

ابن اعثم (متولد قرن 314قمری) نخستین مورخی است که از این طفل شیرخوار با نام «علی» یاد کرده و از او با نام «علیٌ فی الرضاع» تعبیر کرده است.

خوارزمی (متولد قرن 568 قمری) نیز (که بسیاری از مطالب مقتل خود را از ابن اعثم گرفته) از او به «علیٌ الطفل» (بدون ذکر اصغر) تعبیر کرده است.

اما تا جایی که بررسی ها نشان می دهد، اولین کسی که نام یکی از فرزندان امام(ع) را (افزون بر علی اکبر و امام چهارم(ع) و عبدالله، «علی اصغر» دانسته است، طبری، تاریخ نگار شیعی (از علمای قرن چهارم) است.

سن حضرت علی اصغر(س)
درباره سن فرزند خرسال امام حسین(ع) باید گفت که بسیاری از منابع تاریخی چنان که در گزارش های آن ها ملاحظه خواهد شد سخنی از سن این کودک به میان نیاورده و تنها به عناوینی، همانند صبی، صغیر، طفل و رضیع (شیرخوار) اکتفا کرده اند.

در گزارش های قابل اعتنای تاریخی سن وی را متفاوت نوشته اند. نخستین گزارش به ترتیب قدمت آن ها گزارش محمد بن سعد (متولد 230 قمری) است که از پسری سه ساله برای امام حسین(ع) سخن به میان آورده که عقبة بن بشر اسدی، او را با تیری شهید کرد.
بلعمی هم از مورخان قرن چهارم، ذیل گزارش چگونگی شهادت طفل شیرخوار، او را یک ساله دانسته است.

برچسب‌ها:

نظر شما