شناسهٔ خبر: 67640169 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

«مایکروسافت زندگی آنلاین مرا بعد از تماس با غزه نابود کرد»

زندگی دیجیتال فلسطینیانی که با اسکایپ با غزه تماس می‌گرفتند، پس از بسته شدن بدون هشدار حساب‌های ایمیل‌شان توسط مایکروسافت، نابود شده است. با ۲۰ فلسطینی مقیم کشور‌های خارجی صحبت کرده ایم که می‌گویند شرکت مایکروسافت، که مالک اپلیکیشن تماس صوتی و تصویری اسکایپ است، آن‌ها را از حساب‌هایشان بیرون انداخته است. تعداد کل افرادی که تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، احتمالا بسیار بیشتر است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بی بی سی: زندگی دیجیتال فلسطینیانی که با اسکایپ با غزه تماس می‌گرفتند، پس از بسته شدن بدون هشدار حساب‌های ایمیل‌شان توسط مایکروسافت، نابود شده است.
 
 با ۲۰ فلسطینی مقیم کشورهای خارجی صحبت کرده ایم که می‌گویند شرکت مایکروسافت، که مالک اپلیکیشن تماس صوتی و تصویری اسکایپ است، آنها را از حساب‌هایشان بیرون انداخته است. تعداد کل افرادی که تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، احتمالا بسیار بیشتر است.
 
بعضی از آدرس‌های ایمیلی که مسدود شده‌اند، بیش از ۱۵ سال پیش ایجاد شده‌ بودند و کاربران آنها هیچ راهی برای بازیابی ایمیل‌ها، اطلاعات تماس افراد یا خاطرات خود ندارند.
 
مایکروسافت می‌گوید آنها قوانین استفاده از خدمات این شرکت را نقض کرده‌اند - هر چند نمی‌گوید چگونه این کار را کرده‌اند - و تاکید می‌کند که این تصمیم نهایی است.
 
غزه‌‌ای‌هایی که حساب‌ آنها بسته شده، می‌گویند هیچ ارتباطی با حماس ندارند و مایکروسافت را، که در حال حاضر ارزشمندترین شرکت جهان است، به تعقیب ناعادلانه خود متهم می‌کنند.
 
قطع ارتباط
 
صلاح السعدی در آمریکا زندگی می‌کند و مانند بسیاری از فلسطینی‌های مقیم خارج، از اسکایپ برای تماس با تلفن همراه همسر، فرزندان و والدین خود در غزه استفاده می‌کرد.
 
اینترنت به‌ دلیل عملیات نظامی اسرائیل به صورت مکرر در غزه مختل یا قطع می‌شود و تماس‌های تلفنی بین‌المللی هم بسیار گران است.
 
با اشتراک پولی اسکایپ، می‌توان با قیمتی نسبتا ارزان و بدون نیاز به وصل بودن اینترنت در غزه، با شماره تلفن همراه ساکنان آن تماس گرفت. به همین دلیل این خدمات برای بسیاری از فلسطینی‌ها به راه اصلی تماس با غزه تبدیل شده است.
 
اما در ماه آوریل، حساب مایکروسافت آقای سعدی مانند بسیاری دیگر بسته شد و او تمام خدمات مرتبط با حساب هات‌میل خود را از دست داد.
 
او می‌گوید بعد از بسته شدن ایمیلش پیشنهادهای شغلی را از دست داده و دیگر نمی‌تواند به حساب‌های بانکی خود، که به هات‌میل او متصل است، دسترسی پیدا کند.
 
آقای السعدی می‌گوید: «من ۱۵ سال است که این حساب هات‌میل را دارم. آنها بدون دلیل فعالیت من را ممنوع کردند، گفتند که قوانینشان را نقض کرده‌ام - کدام قوانین؟ به من بگویید. من حدود ۵۰ فرم پر کرده‌ام و بارها با آن‌ها تماس گرفته‌ام.»
 
دیگران نیز در شبکه‌های اجتماعی از برخوردهای مشابه شکایت کرده‌اند. بعضی نگرانند که به اشتباه متهم به عضویت در حماس شده باشند.
 
«فعالیت‌های کلاهبردارانه»
 
ایاد حمتو می‌گوید: «ما شهروندانی بدون سابقه سیاسی هستیم که فقط می‌خواستیم از خانواده‌هایمان خبر بگیریم.» او از عربستان سعودی با خانواده خود تماس می‌گرفت.
 
«آن‌ها حساب ایمیل مرا که تقریبا ۲۰ سال آن را داشتم، معلق کرده‌اند. این حساب به تمام کارهای من متصل بود. آن‌ها زندگی آنلاین من را نابود کردند.»
 
مایکروسافت مستقیما به این اتهام که به این افراد برچسب ارتباط با حماس زده‌اند، پاسخ نداد، اما یک سخنگوی این شرکت گفت که مایکروسافت تماس‌ها را مسدود نمی‌کند یا فعالیت کاربران را بر اساس منطقه یا مقصد تماس ممنوع نمی‌کند.
 
او گفت: «مسدود کردن اسکایپ می‌تواند در پاسخ به فعالیت‌های مشکوک کلاهبردارانه رخ دهد» و بدون توضیح بیشتر گفت که کاربران می‌توانند اعتراض کنند.
 
اما بسیاری از افرادی که بی‌بی‌سی با آن‌ها صحبت کرده، می‌گویند بارها تلاش کرده‌اند اعتراض کنند اما همان پاسخ کلی را دریافت کرده‌اند.
 
یکی از آنها، خالد عبید است که می‌گوید اعتماد خود را به مایکروسافت از دست داده است.
 
او می‌گوید: «من دیگر به آن‌ها اعتماد ندارم. من برای استفاده از سرویس تماس تلفنی، از قبل پول پرداخت کرده بودم. اما آنها بعد از ۱۰ روز، بدون هیچ دلیلی فعالیت من را ممنوع کردند. آن‌ها هیچ دلیلی ارائه نکرده‌اند. این یعنی فقط به‌ این دلیل این کار را کرده‌اند که من یک فلسطینی هستم که با غزه تماس می‌گیرم.»
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما