شناسهٔ خبر: 67639837 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روسیه: مواضع ترکیه در قبال ناتو و سازمان همکاری شانگهای متضاد است

تهران-ایرنا- سخنگوی کاخ کرملین، عضویت کامل ترکیه در سازمان همکاری شانگهای را با تعهدات آنکارا در پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در تضاد دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا از خبرگزاری روسی «تاس»، «دیمیتری پسکوف» در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد: کرملین از تمایل ترکیه برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای مطلع است.

این دیپلمات روس به عضویت آنکارا در ناتو اشاره کرد و گفت: بین تعهدات ترکیه به عنوان عضوی از پیمان ناتو و ایدئولوژی مطرح شده در اساسنامه تاسیس سازمان شانگهای، تضاد منافع وجود دارد.

«رجب طیب اردوغان» بعد از نشست اخیر ناتو در واشنگتن اعلام کرد که آنکارا در آستانه پیوستن به پیمان شانگهای است. وی بعد از شرکت در نشست اخیر سازمان شانگهای در قزاقستان، برای تقویت روابط با روسیه و چین از طریق سازمان شانگهای اعلام آمادگی کرد.

«ژانگ مینگ» دبیر کل شانگهای اخیرا از فعالیت ترکیه در این نهاد منطقه ای تقدیر کرده بود. آنکارا در سال ۲۰۱۳ به عنوان شریک گفتگو در این نهاد منطقه ای پذیرفته شد.

سازمان همکاری شانگهای که در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد، شامل هند، ایران، قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، پاکستان و ازبکستان هم می‌شود. افغانستان و مغولستان کشورهای ناظر هستند. جمهوری آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، امارات متحده عربی، ترکیه، سریلانکا، کویت، مالدیو، میانمار و بحرین شریک گفتگو هستند.

نظر شما