شناسهٔ خبر: 67639503 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سوگواره آواها و نواهای عاشورایی فارس بین‌المللی شد

شیراز – ایرنا - مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان برنامه‌های فرهنگی و هنری ایام محرم و صفر در این استان گفت: سوگواره بین المللی آواها و نواهای عاشورایی از مهمترین برنامه‌های ایام محرم و صفر است که این دوره به صورت بین‌المللی با حضور گروه‌هایی از کشورهای مسلمان همسایه برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمیدرضا قانعی، عصر جمعه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رابطه‌ هنر و دین، ارتباطی پیچیده و قابل تامل است که می تواند به هدایت نوع بشر منجر شود و همین جاست که هنرمندان دست به خلق آثاری می‌زنند که انگار در دل همان برهه از تاریخ با چشمانی اشک آلود و دلی غمگین به تماشای تاسوعا و عاشورا نشسته‌ایم.

وی افزود: هنر عاشورایی که به واسطه ذهن و تخصص خلاقانه اهالی هنر بازآفرینی می‌شود، آنقدر محتوای غنی و موثری دارد که می‌تواند مفاهیم عاشورایی را بی‌واسطه و در میان جامعه، به تصویر بکشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: این اداره‌کل در پاسداشت حماسه کربلا با همراهی اهالی فرهنگ، ادب و هنر استان، دست به برگزاری و اجرای فعالیت هایی زده است تا بتواند گوشه ای از زحمات هنرمندان برای زنده نگه داشتن قیام امام شهید را ظهور و بروز دهد که از این شمار می‌توان از حمایت انجمن های ادبی و بطور خاص رویداد هایی از جنس شب شعرهای آیینی نام برد.

قانعی ادامه داد: شب شعر عاشورای شهرستان استهبان، شب شعر ماه ساقی در شهرستان ارسنجان، شب شهرهای فاطمی داراب، جهرم، شب شعر مجتبوی داراب، شب شعرهای رضوی و علوی در شهرستان های اقلید و شیراز و حمایت از شب شعرهای ایثار و شهادت در آستانه کنگره شهدای استان و شب شعر شهدای شاهچراغ در دستور کار فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس قرار دارد.

وی یادآو شد: همه این رویدادهای شعر، مردم پایه هستند و نقش اداره کل ارشاد تنها تسهیل‌گرانه و حمایتی است.

قانعی اضافه کرد: حمایت فارس از برگزاری سوگواره ملی عاشورایی اقوام و عشایر کشور، امسال نیز با قوت بیشتر ادامه پیدا می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به حمایت از هنر تعزیه در این ایام، عنوان کرد: تعزیه قمربنی هاشم و ورود کاروان امام حسبن در شهرستان قادرآباد، سوگواره تعزیه شهرستان لامرد، سوگواره تعزیه بوانات و خرمبید و سوگواره دهه آخر صفر در شیراز و بازسازی ورود کاروان کربلا در لارستان مورد حمایت قرار گرفته اند.

سومین سوگواره آواها و نواهای عاشورایی بین المللی شد

قانعی ادامه داد: سومین سوگواره بین المللی آواها و نواهای عاشورایی از مهمترین برنامه‌های ایام محرم و صفر فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس است که تفاوت این دوره از سوگواره با دوره گذشته برگزاری آن به صورت بین‌المللی است.

وی افزود: امسال گروه‌هایی از کشورهای مسلمان افغانستان، عراق و آذربایجان نیز با آواها و نواهای مرتبط با واقعه عاشورا در این رویداد شرکت می‌کنند.

قانعی یادآور شد: این سوگواره به میزبانی شیراز با هدف احیا و تحکیم سنت‌ها ‌و میراث عاشورایی اقوام و مناطق سراسر ایران اسلامی و جهان تشیع در سه بخش آیین‌ها، آواها و نواها برگزار می‌شود که در بخش آیین‌ها شاهد نمایش سنت‌های بومی یا نمایشی، اجرای بخشی از تعزیه‌های میدانی و اجرای نقالی و پرده‌خوانی هستیم.

وی اضافه کرد: در بخش نواها، آثار تکنوازی وتک‌خوانی، گروه‌نوازی و اجرای تک قطعه‌ موسیقی عاشورایی می‌توانند شرکت کنند و در بخش آواها میزبان چاووش‌خوان‌ها، لالایی‌های عاشورایی و مداحی آیینی و بومی خواهیم بود که این سوگواره روزهای چهارم و پنجم مردادماه، همزمان با ۱۹ و ۲۰ محرم برگزار می‌شود.

بداهه نویسی"مشق عشق" با حضور اهالی خوشنویس

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و انجمن خوشنویسان این استان در نظر دارند برنامه بداهه نویسی"مشق عشق" را با حضور جمعی از خوشنویسان بنام استان برگزار کنند.

قانعی اعلام کرد: این برنامه یکشنبه ۲۴ تیر ماه مصادف با هشتم محرم از ساعت ۱۹ تا ۲۳ در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

سوگواره آواها و نواهای عاشورایی فارس بین‌المللی شد

سوگواره عکس و فیلم عاشورایی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: انجمن فیلم و عکس با همکاری فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گراش به مناسبت ایام محرم و صفر و با هدف حفظ و ترویج فرهنگ عاشورایی، دوازدهمین دوره سوگواره عکس و فیلم عاشورایی را برگزار کرده است.

قانعی توضیح داد: این دوره از سوگواره عکس و فیلم گراش به صورت رقابتی در ۲ بخش منطقه‌ای و شهرستان گراش از دهم تاچهاردهم شهریورماه برگزار می‌شود و علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۰۹۱۷۹۸۱۰۳۱۴ با مجید افشار،دبیر برگزاری سوگواره تماس بگیرند.

وی عنوان کرد: تولید محتوای رسانه ای ویژه شبکه‌های اجتماعی با موضوع اربعین حضرت سید الشهدا (ع)، سوگواره تعزیه در ایام پایانی ماه صفر، محفل قرآنی ماه محرم «بشری» و نمایشگاه پوسترهای عاشورایی در شهرستانهای فرهنگ و ارشاد اسلامی که نمایشگاه تابلو های عاشورایی در ده شهرستان فارس که از مرودشت و تخت جمشید آغاز شده است و به شهرستان های شمالی استان نیز می رود را از دیگر ویژه برنامه‌های فرهنگی و هنری فارس در محرم و صفر است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس افزود: مراسم چاووش خوانی روز اول محرم از سوی پیر غلامان و پیر چاووشان شهرستان بوانات با همکاری هیئات مذهبی این شهرستان برگزار شد و در پایان، امام جمعه و فرماندار بوانات و رییس سازمان تبلیغات اسلامی و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از پیر غلامان و چاووش خوانان تجلیل کردند.

برپایی ۲ مسابقه کتابخوانی

مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس گفت: مسابقه کتاب «همرزمان حسین (ع)» ویژه ترویج مکتب عاشورا نیز بزودی فراخوان می‌شود؛ این کتاب دارای ۱۰ گفتار از رهبر معظم انقلاب در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم (ع) است.

وی اعلام کرد: این کتاب به صورت پی دی اف به اشتراک گذاشته می‌شود و شیوه شرکت در این رویداد کتابخوانی نیز اعلام خواهد شد.

قانعی افزود: مسابقه «دلیران لبنان» در پاسداشت فرهنگ ایثار و شهادت جهان مقاومت نیز با هدف آشنایی بیشتر با این قهرمانان کم نظیر طراحی و منتشر می شود و به ۱۰ نفر از برگزیدگان هر کدام مبلغ ۱۰ میلیون ریال اهدا می شود.

وی عنوان کرد: لینک شرکت در این مسابقه کتابخوانی https://survey.porsline.ir/s/FJN۳EIw۰ است.

قانعی بیان کرد: هنر دینی یکی از دوران‌های شکوهمند تاریخ هنر و یکی از ارزشمندترین دستاوردهای بشری در عرصه هنری به‌شمار می‌آید و شامل انواع متنوعی از هنر همچون معماری اسلامی،خوشنویسی، نقاشی، پرده خوانی، نقالی، تعزیه و مانند آن‌ها می‌شود که در ایام شکوهمند و تاثیرگزار محرم و صفر نمود احساسی و اندیشه های شگرف آن در آثار هنرمندان جلوه گری می‌کند که از مهم‌ترین این آیین‌ها، آیین عزاداری عاشورا است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: رونمایی از آلبوم پادکست یک مشت زیتون پیشکشی به مردم رشید و داغدار غزه با شعار غزه امتداد کربلا در دهه دوم محرم و برنامه صحبت یار که در این نوبت به پاسداشت هنرمندان تعزیه خوان استان خواهد رفت؛ از دیگر برنامه های فرهنگی و هنری فارس در ایام عزای سالار شهیدان است.

نظر شما