شناسهٔ خبر: 67639194 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

نرخ اشتغال ترکیه رکورد ۱۲ ساله را شکست

صاحب‌خبر -
گروه اقتصادی: نرخ بیکاری ترکیه در ماه مه به پایین‌ترین میزان در ۱۲ سال گذشته رسید.به گزارش ایسنا، ارقام رسمی موسسه آمار ترکیه نشان داد بیکاری در ترکیه طی ماه مه به ۸.۴ درصد کاهش یافت که پایین‌ترین نرخ آن از ماه نوامبر ۲۰۱۲ یعنی تقریبا ۱۲ سال پیش است.   این نرخ در ماه آوریل ۸.۵ درصد و در ماه مه سال ۲۰۲۳ به میزان ۹.۵ درصد بود.
 
تعداد بیکاران در ماه مه ۲۷هزار نفر کاهش یافت و به ۳.۰۱ میلیون نفر رسید. در همین حال، تعداد افراد شاغل در ماه مه ۲۰۲۴ نسبت به ماه قبل با ۲۷۳ هزار نفر افزایش به ۳۲.۹ میلیون نفر رسید.نرخ اشتغال در مدت مشابه ۵۰ درصد بوده است. نرخ بیکاری جوانان، برای گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال، به میزان ۱۵ درصد بود که ۰.۳ درصد افزایش ماهانه ثبت کرده است.

معاون رئیس‌جمهور ترکیه، جودت یلماز اظهار کرد با کمک سیاست‌های سازگار با اشتغال که در طول روند کاهش تورم اجرا شده است، اقتصاد ترکیه همچنان به ایجاد اشتغال ادامه می‌دهد.وی گفت: برای رشد اقتصادی باثبات، فراگیر و پایدار، به نقش بیشتر جوانان و زنان در تولید اهمیت می‌دهیم. با پیشروی در دوره کاهش تورم، با سیاست‌های توسعه‌محور خود که همه بخش‌های جامعه به‌ویژه جوانان و زنان را شامل می‌شود و از کارآفرینی و نوآوری حمایت می‌کند، به افزایش اشتغال ادامه خواهیم داد.

عمر بولات، وزیر بازرگانی ترکیه نیز اظهار کرد: روند صعودی صادرات و روند نزولی واردات به رشد اقتصادی و حمایت از شاخص‌های اشتغال کمک می‌کند.وی با بیان اینکه اقتصاد ترکیه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به میزان ۵.۷ درصد رشد داشته و صادرات خالص آن در این رشد ۱.۶ درصد بوده است با اقداماتی که برای تقویت صادرات انجام داده‌ایم، به حمایت از تولید و اشتغال ادامه خواهیم داد. سیاست‌های واردات ما از تولیدکنندگان داخلی در برابر رقابت ناعادلانه و غیرقانونی حمایت می‌کنند.

وزیر کار و تامین اجتماعی ترکیه نیز گفت: با اقداماتی که کشور برداشته، اشتغال رو به رشد و بیکاری همچنان رو به کاهش است. در نتیجه گام‌های قاطعی که برای سرمایه‌گذاری، تولید، اشتغال و رشد صادرات محور برداشته‌ایم، نتایجی را که در زمینه آمار بیکاری انتظار داریم، به دست می‌آوریم.
انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما