شناسهٔ خبر: 67638834 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

اهل بیت(ع) معالم دینداری ما هستند

ما بحران بی‌هنجاری داریم، نه ناهنجاری. ناهنجاری زمانی است که هنجاری وجود دارد ولی امروز دنیا به سمت بی‌هنجاری می‌رود و هر روز یک اسم هم رویش می‌گذارند.

صاحب‌خبر -

ششمین جلسه سوگواری دهه اول ماه محرم با محوریت شرح زیارت جامعه کبیره، با سخنرانی سیدمجتبی حسینی، کارشناس دین و مفسر قرآن شب گذشته ۲۱ تیر در دبیرستان صدیقین برگزار شد که گزیده آن را در ادامه می‌خوانیم؛

«بموالاتکم علمنا الله معالم دیننا و اصلح ما کان فسد من دنیانا؛ به واسطه ولایت و دوستی شما است که خداوند نشانه‌های دین‌مان را به ما آموخت و تباهی‌های دنیای ما را به سامان آورد».

عرض کردیم معالم دین با احکام دین فرق دارد. معالم آن بنچ مارک‌هایی است که وقتی شما حرکت می‌کنید در نقاط حساس بقیه مسیر شما را راهنمایی می‌کنند. همین که معالم برای ما وجود دارد یعنی برای ما یک حرکت تعریف شده و الا اگر در خانه نشسته بودیم نیاز به معالم نداشتیم. اگر شما بخواهید حرکت کنید معالم می‌خواهید، نشان می‌خواهید. معالم نه تنها جهت را نشان می‌دهد بلکه در آن محتوا هم می‌ریزند. مثلا در بیمارستان‌ها راه را با یک فلش نشان نمی‌دهند بلکه خط‌هایی با رنگ‌های مختلف وجود دارد که نه تنها راه را نشان می‌دهد بلکه در آن یک توضیحی هم وجود دارد. معالم هم فقط یک فلش نیست و تو را از علم پر می‌کند.

معالم قرار است تو را رشد دهد

یک مثال بزنم؛ شما می‌خواهی به یک منطقه‌ای بروی و اپلیکیشن به تو راه را نشان می‌دهد و یک مرتبه به مقصد می‌رسی. ما به این معالم نمی‌گوییم چون معالم به شما علم هم می‌دهد. معالم قرار است تو را حرکت بدهد، معالم قرار است تو را رشد بدهد. بنابراین قرار نیست مثلا یک گله را از یکجا به جای دیگری ببریم و فقط رسیدن به مقصد مهم باشد. قرآن می‌فرماید ما پیامبران را فرستادیم، کتاب هم فرستادیم که خود مردم قسط را اقامه کنند. اگر قرار است مردم قسط را اقامه کنند باید دانش هم داشته باشند، باید از نظر شخصیتی آدم‌های قابل قبولی باشند که بشود به آنها اعتماد کرد. بنابراین همه این تعالیم و تزکیه‌های پیامبران برای این است که مردم قسط را اقامه کنند.

لذا معالم برای این است که شما حرکت کنید، حرکت‌تان هم کور نباشد والا اسم معالم را روی آن نمی‌گذاشتند. برای اینکه راه را با معالم پیدا کنی باید چشمت باز باشد که نکند مَعلمی را از دست بدهی. اهل بیت(ع) معالم دینداری ما هستند.

هر کس یک دینی در وجودش دارد و اینطور نیست که دینداری یک چیز ثابت و مشخص باشد. یک مثال بزنم. در نماز جماعت صف اول خیلی ثواب دارد. حالا یک نفر همه را کنار می‌زند تا در صف اول قرار بگیرد و ثواب ببرد. یکبار دیدند امیرالمومنین(ع) صف اول نرفت. به ایشان گفتند چرا صف اول نرفتی؟ فرمودند ترجیح می‌دهم مردم را اذیت نکنم تا اینکه در صف اول نماز بخوانم. بنابراین دینداری هر کس بر حسب مقتضیات متفاوت می‌شود.

بحران بی‌هنجاری در دنیای معاصر

یکی از مشکلات امروز ما این است که معالم نداریم. طراحی کلان در دنیا برای این است که کسی معالم نداشته باشد. اگر بنچ مارک(معیار) نداشته باشید هر روز می‌شود شما را به یک سمت برد. ما بحران بی‌هنجاری داریم، نه ناهنجاری. ناهنجاری زمانی است که هنجاری وجود دارد ولی امروز دنیا به سمت بی‌هنجاری می‌رود و هر روز یک اسم هم رویش می‌گذارند. ما الآن دچار این مشکل شدیم و بشر امروز نیازمند معالم است. امروز نیاز ما به وجود امیرالمومنین(ع) بیشتر است تا نشانه‌های متعدد را به ما نشان بدهند. الآن انواع جذابیت‌ها حتی جذابیت‌هایی به نام دین وجود دارد که اگر معالم نداشته باشی راه را اشتباه می‌روی کما اینکه آیه قرآن می‌فرماید زیانکارترین افراد کسی است که در کارش خطا کرده و به گمراهی رفته ولی فکر می‌کرده عمل حسن و نیکو انجام داده است. معالم برای این است که ما این اشتباه را نکنیم.

ما امروز دچار بی‌هنجاری هستیم و جهان امروز نیازمند معالم است تا بفهمد بین چند تا راه کدام راه را طی کند. الآن انواع تکنیک‌های تبلیغات در دنیا هست تا من و شما را جذب کند. بنابراین باید بنچ مارکت را پیدا کنی. هر وقت می‌خواهی تصمیم بگیری فکر کن اگر الآن امام صادق(ع) بود کدام راه را می‌رفت. اینکه الآن صف اول نماز جماعت بروم ثوابش بیشتر است یا اینکه همان عقب نمازم را بخوانم.

اویس قرن شنیده بود پیامبر(ص) در جنگ یک دندانش شکسته است لذا یک دندان خودش را شکست. با این عشق و علاقه یکبار خواست پیامبر(ص) را ببیند مادرش گفت رفتی مدینه از مرکب پیاده نمی‌شوی، فقط پیامبر(ص) را می‌بینی و برمی‌گردی. وقتی اویس به مدینه می‌رود، به او می‌گویند پیامبر(ص) به سفر رفته است. لذا اویس به یمن برمی‌گردد. وقتی پیامبر(ص) به مدینه برمی‌گردد می‌فرماید دارم عطری از یمن احساس می‌کنم. آیا اهل بیت(ع) این عطر را از طرف ما هم استشمام می‌کنند؟

نظر شما