شناسهٔ خبر: 67638720 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شیرین کننده‌های مصنوعی را از رژیم غذایی خود حذف کنید

تهران - ایرنا - سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده است که مردم باید روی کاهش کلی شیرین کننده ها در رژیم غذایی از اوایل زندگی کار کنند، زیرا شیرین کننده‌های غیر قندی، ارزش غذایی ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سازمان بهداشت جهانی، رهنمود (گایدلاین) جدیدی در خصوص شیرین کننده‌های غیر قندی که اغلب با عنوان شیرین کننده های مصنوعی یا کم کالری شناخته می شوند، منتشر کرده که بر پرهیز از مصرف شیرین کننده‌های غیر قندی جهت کنترل وزن بدن یا کاهش خطر بیماری های غیر واگیر، توصیه کرده است.

محققان بعد از انجام یک مطالعه مروری، نتیجه گرفتند که جایگزینی شیرین کننده های قندی با شیرین کننده های غیر قندی، پیشرفتی در کاهش وزن افراد بزرگسال و کودکان در طولانی مدت ایجاد نمی کند.

با این وجود، داده‌های کارآزمایی بالینی نشان داد که دریافت بالای شیرین کننده‌های غیرقندی زمانی که جایگزین شکر یا نوشیدنی‌ها و حتی غذاهای شیرین شده با شکر شوند، منجر به کاهش دریافت کالری می شود.

همچنین شیرین کننده‌های غیر قندی روی سطوح گرسنگی یا سیری، هیچ تاثیر قابل ملاحظه‌ای نداشتند. بعضی از کارآزمایی ها، گرسنگی کمتر با مصرف شیرین کننده‌های غیر قندی را نشان دادند، اما بعضی دیگر، اشتهای قوی تری (افزایش اشتها) در شرکت کنندگان با دریافت بالای نوشیدنی های حاوی شیرین کننده‌های غیرقندی، نشان دادند.

به گزارش دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، مطالعات نشان داد که مصرف طولانی مدت نوشیدنی های حاوی شیرین کننده های غیرقندی با افزایش خطر بیماری قلبی عروقی و مرگ زودرس در بزرگسالان مرتبط است.

همچنین دریافت بالای شیرین کننده‌های غیرقندی، در نوشیدنی ها یا اضافه شده به غذاها با افزایش خطر پیشرفت دیابت نوع ۲، ارتباط دارد.

سازمان جهانی بهداشت اشاره کرده است که "علیت معکوس" ممکن است به ارتباط مثبت کمک کرده باشد به طوری که شرکت کنندگان با دریافت بالای شیرین کننده‌های غیر قندی، تمایل به نمایه توده بدنی بالاتر و چاقی یا فاکتورهای خطر سندرم متابولیک دارند و بنابراین ممکن است از قبل در معرض خطر بیماری مزمن قرار گرفته باشند.

در این مطالعه هیچ ارتباطی بین دریافت نوشیدنی های حاوی شیرین کننده های غیر قندی با سرطان یا مرگ ناشی از سرطان، یافت نشد.

باتوجه به این یافته ها، سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده است که مردم باید روی کاهش کلی شیرین کننده ها در رژیم غذایی از اوایل زندگی کار کنند، زیرا شیرین کننده های غیر قندی، ارزش تغذیه ای ندارند.

شیرین کننده‌های مصنوعی را از رژیم غذایی خود حذف کنید

آسه سولفام کا، آسپارتام، ساخارین، سوکرالوز و استویا از جمله این شیرین کننده های مصنوعی به شمار می روند که آنالیزشان، روی قندهای الکلی (پلی اول ها) از قیبل مالتیتول، زایلیتول و سوربیتول که به غذاها و نوشیدنی های زیادی، اضافه می شوند، انجام نشده است.

متخصصان هاروارد با توصیه سازمان جهانی بهداشت برای کنترل مصرف شیرینی ها موافقند، اما انتقادهایی دارند که متاآنالیز انجام شده، مطالعات بزرگی را حذف کرده است.

مطالعه کوهورت حذف شده که شامل بیش از ۱۰۰ هزار فرد است، نشان داد افزایش مصرف نوشیدنی های حاوی شیرین کننده های مصنوعی به همان نسبت نوشیدنی های شیرین شده با شکر با افزایش وزن کمتر در طول زمان ارتباط داشته که هم راستا با مطالعات کارآزمایی کوچک، کوتاه مدت است.

براساس مدل های آماری، تخمین زده شده است که جایگزینی یکی از نوشیدنی های شیرین شده با شکر با نوشیدنی های حاوی شیرین کننده های مصنوعی با کاهش ۴ درصدی خطر مرگ و میر کل ، کاهش ۵ درصدی خطر مرگ مرتبط بیماری های قلبی عروقی و کاهش ۴ درصدی خطر مرگ مرتبط سرطان، ارتباط دارد.

البته، وقتی سر بحث بر مصرف نوشیدنی ایده آل برای سلامت طولانی مدت می آییم، باید سایر گزینه ها را نیز بررسی کنیم. فرانک هو، رئیس گروه تغذیه دانشگاه هاروارد توضیح می دهند که می توان برای مصرف کنندگان همیشگی نوشیدنی های شیرین شده با شکر، نوشیدنی های حاوی شیرین کننده های مصنوعی به عنوان جایگزین موقتی، استفاده کرد. اگرچه، بهترین انتخاب ها، آب و قهوه شیرین نشده یا چای خواهد بود.

نظر شما