شناسهٔ خبر: 67636779 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

توصیه امام جمعه تهران به پزشکیان درباره معیارهای ۱۸گانه تشکیل کابینه | پس از ۴۵ سال این دوگانه را باب نکنید ...

آیت الله خاتمی گفت: یک شاخصی که من بر آن تاکید دارم این است که از رئیس جمهور منتخب می‌خواهم دعوای دوگانه «تعهد و تخصص» دوباره بعد از ۴۵ سال باب نشود چرا که به لطف خدا در این ۴۵ سال به اندازه کافی متخصص متعهد داریم؛ معیارهای ۱۸ گانه عالی هستند اما دوگانه «تعهد و تخصص» مطلقاً به مصلحت کشور نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران (۲۲ تیر) به امامت آیت الله سید احمد خاتمی در مصلی امام خمینی (رحمةالله علیه) تهران آغاز شد.

آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی اظهار کرد: حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام دعوت به تقوا را در روز عاشورا محور قرار داده است. ایشان توصیه کردند که تقوا داشته باشید و برای خداوند حریم نگه دارید و مراقب باشید تا دنیا شما را فریب ندهد.

وی افزود: ایشان همچنین توصیه کردند که تا زمانی حضور در این دنیا برای آخرت توشه جمع‌آوری کنید که بهترین توشه شما برای آخرت تقواست.

خطیب جمعه تهران گفت: در مباحث توحیدی شاهد هستیم که برخی از مکان‌ها با مکان‌های دیگر متفاوت هستند. مانند؛ بیت‌الله الحرام و برخی از زمان‌ها نیز با زمان‌های دیگر تفاوت دارند. مانند؛ ماه رمضان. همچنین برخی افراد نیز با سایرین متفاوت هستند.

وی افزود: حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام را شاهد هستیم که امروز ۱۳۸۵ سال از شهادت ایشان می‌گذرد، یعنی نزدیک به چهار قرن، اما، آنچنان ماندگار است که گویا این مردم دیروز حضرت حسین علیه السلام را از دست داده‌اند.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به راز ماندگاری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام تصریح کرد: راز این ماندگاری یک کلمه است، در این جهان هستی فقط خداوند است و هر کس به همان اندازه که به خدا نزدیک باشد به همان اندازه نیز ماندگار خواهد بود.

وی ادامه داد: هر مسجدی که برای خدا ساخته شود به همان میزان که اخلاص در آن وجود داشته باشد، به همان میزان نیز در آن اقبال وجود دارد. میزان ماندگاری افراد نیز به اندازه‌ای است که به خداوند نزدیک باشند. امام حسین (ع) بنا به روایات وجه الله هستند به این معنا که هیچ چیز جز خدا در زندگی ایشان وجود نداشته است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به فضیلت‌های تاسوعا و عاشورا بیان کرد: تاسوعا و عاشورا در حقیقت رزمایش پیروان اهل بیت(ع) در کل دنیاست و نه تنها در ایران بلکه هرجا که یک پیرو اهل بیت(ع) هست روز تاسوعا و عاشورا روز رزمایش اوست.

وی افزود: برخلاف حرف‌هایی که بعضی‌ها می‌زنند و می‌گویند معنویت کمرنگ شده است، معنویت کمرنگ نشده است چرا که یک جلوه آن همین دهه اول محرم است و می‌بینیم که چه تعداد هیأت عزاداری برپا شده است و تعبیر صدها هزار هیأت عزاداری مبالغه نیست. ماه صفر و راهپیمایی اربعین از دیگر جلوه‌های معنویت است؛ در این راهپیمایی، راهپیمایان ۱۵۰۰ عمود از نجف تا کربلا با عشق و گریه پیاده‌روی می‌کنند و در مسیر خیمه‌های پذیرایی از زائران التماس می‌کنند که پذیرایی شوند.

خطیب جمعه تهران با تاکید بر اینکه عشق به اهل بیت کمرنگ شدنی نیست و روز به روز نیز افزوده می‌شود، عنوان کرد: عزاداران باید برای شرکت در مراسمات عزا افتخار کنند.

آیت‌الله خاتمی در ادامه با اشاره به انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اظهار کرد: از آیت الله العظمی امام سید علی خامنه‌ای مقام معظم رهبری تشکر و قدردانی داریم چرا که مدیریت ایشان در این ۵۰ روز معرکه کرد و هیچ کاری تعطیل نشد و به خوبی مملکت را اداره کردند؛ این است نقش ولایت فقیه و این است آنچه که امام خمینی(ره) فرمود پشتیبان ولایت فقیه باشید تا کشور آسیب نبیند. از خدا می‌خواهم سایه این رهبر بزرگوار را تا ظهور امام زمان (عج) بر سر ما مستدام بدارد.

وی با اشاره به مشارکت مردم در انتخابات افزود: آنچه مردم ما در این دو مرحله انتخابات انجام دادند انصافاً کاری بزرگ و شگفتی آفرین برای دنیا بود؛ مردم در دو مرحله صندوق‌های رای را از ۵۵ میلیون رای انباشته کردند؛ این مردم آفرین دارند.

امام جمعه موقت تهران همچنین عنوان کرد: دشمن در حال انجام یک غوغاسالاری و به دنبال تحریم انتخابات و القای ناامیدی بود اما مردم به عنوان رزمندگان و مجاهدان فی سبیل الله با حضورشان پای صندوق‌های رنگ این توطئه دشمن را خنثی کردند.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به پایان دوران رقابت‌های انتخاباتی تاکید کرد: دوره تبلیغات و رقابت‌های انتخاباتی به پایان رسیده است و بعد از انتخابات دوران رفاقت فرارسیده است؛ این رشد یک ملت است که انتخابات را این چنین باشکوه برگزار می‌کند و بعد همه رقبای گذشته به رئیس جمهور منتخب که رای آورده است تبریک می‌گویند؛ این نشانه رشد یک ملت است و جا دارد که همگان برای آبادانی مادی و معنوی کشور تلاش کنیم.

وی ادامه داد: آقای رئیس جمهور منتخب فقط رئیس جمهور کسانی که به او رای دادند نیست بلکه ایشان رئیس جمهور کل ملت ایران اعم از کسانی که به او رای دادند و کسانی که به او رای ندادند و حتی کسانی که در انتخابات شرکت نکردند، است؛ همه از این ملت هستند و باید خدمات بایسته‌ای که در قانون اساسی وجود دارد به آنها داده شود.

خطیب جمعه تهران در ادامه با تبریک به رئیس جمهور منتخب گفت: می‌خواهم هدیه‌ای از امام علی (ع) برای ایشان بخوانم چرا که ایشان در مناظرات از نهج البلاغه می‌گفت؛ امام علی (ع) می‌فرمایند که اگر کسی بخواهد درست ریاست کند باید سعه صدر داشته باشد چراکه این کشور گرایشات و ذوق‌های مختلف که برای کشور نیز مفید است، دارد.

آیت الله خاتمی در ادامه از مردم، نامزدهای انتخاباتی، ناظران شورای نگهبان، مجریان انتخابات و همچنین حافظان امنیت، رسانه‌ها به دلیل مشارکت در برگزاری انتخابات تقدیر و تشکر کرد و به برگزاری مراسم‌های تنفیذ حکم رئیس جمهور منتخب و همچنین؛ مراسم تحلیف او در ماه مرداد اشاره کرد.

وی در این باره افزود: آقای رئیس جمهور ۱۵ روز بعد از آن مراسم تحلیف فرصت معرفی کابینه خود را دارد؛ ایشان در مکتوبی ۱۸ شاخص برای همکاران خود مطرح کردند که همه آن‌ها شاخص‌های درستی است، اما، یک شاخصی که من بر آن تاکید دارم این است که از رئیس جمهور منتخب می‌خواهم دعوای دوگانه «تعهد و تخصص» دوباره بعد از ۴۵ سال باب نشود چرا که به لطف خدا در این ۴۵ سال به اندازه کافی متخصص متعهد داریم؛ معیارهای ۱۸ گانه عالی هستند اما دوگانه «تعهد و تخصص» مطلقاً به مصلحت کشور نیست.

آیت الله خاتمی با اشاره به فرمایشات حضرت امیر المومنین (ع) گفت: حضرت می‌فرمایند، کسی که توانایی داشته باشد و اعلم به امر خدا باشد. کسی که توان داشته باشد را در جایگاهی که هست قرار دهید. پس معیارها آری اما دوگانه تعهد و تخصص مطلقا به مصلحت کشور نیست.

امام جمعه تهران همچنین با اشاره به سالگرد واقعه تحصّن درباره حجاب در مسجد گوهرشاد و شهادت صدها نفر با دستور رضاخان عنوان کرد: دیروز ۲۱ تیرماه بود، روزی که رضاخان دستور داد درهای گوهرشاد را بستند و کسانی که در آنجا جمع شده بودند را به گلوله بستند، این است پیشینه حجاب در این کشور. به خانم‌هایی که رعایت حجاب را نمی‌کنند حواسشان باشد که با این صدها شهید طرف هستند و کاری نکند که در فردای قیامت گله این‌ها را داشته باشند.

وی گفت: پیشینه حجاب فاطمه و زینب است؛ ای زن به تو از فاطمه اینگونه خطاب است، ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است.

نظر شما