شناسهٔ خبر: 67636138 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران خبر داد

شناسایی ۲۰ واحد اقامتی غیرمجاز در یکی از گردشگر پذیرترین مناطق خراسان رضوی

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران از شناسایی ۲۰ واحد اقامتی غیرمجاز در روستای هدف گردشگری اخلمد به عنوان یکی از گردشگر پذیرترین مناطق خراسان رضوی خبر داد.

صاحب‌خبر -

محمد طاهریان مقدم در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه این تعداد واحد که به صورت علنی اقدام به نصب بنر و تابلو برای پذیرش مسافر کرده‌اند در تیرماه شناسایی شده‌اند، اظهار کرد: مرحله اول به صورت کتبی به تمامی این واحدها اخطار داده شده تا پیگیر مجوزهای لازم باشند که برخی نیز به این اداره مراجعه داشته و تشکیل پرونده داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه این ۲۰ واحد که به کمک بخشداری مرکزی و بازدید میدانی در تیرماه سال جاری شناسایی شده‌اند شرایط تبدیل به مراکز اقامتی را دارند، بیان کرد: هدف میراث فرهنگی از ساماندهی مراکز اقامتی کمک به بخش خصوصی است تا بتوان بعد از صدور موافقت اصولی تأسیسات گردشگری از تسهیلات اشتغال‌زایی نیز استفاده کنند.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران گفت: برخی واحدهای غیرمجاز به دلیل اینکه در حریم و بستر رودخانه واقع شده‌اند باید برای صدور مجوز اقامتی بر اساس ضوابط و قوانین آب منطقه‌ای حریم را رعایت کرده باشند تا بتوانیم مجوز لازم را برای این واحدها صادر کنیم.

وی با اشاره به اینکه هر چند پیک‌ مسافر در روستای اخلمد ۶ ماهه اول سال است ولی با گازرسانی به روستا در پاییز و زمستان هم پذیرای گردشگران بسیاری هستیم، خاطرنشان کرد: به دلیل دریافت گزارش و گلایه‌هایی از سوی گردشگران مبنی برای دریافت هزینه بالا برای اقامت و همچنین پارکینگ‌ها از طرف برخی افراد سودجو، نداشتن نرخ نامه و تناسب نداشتن هزینه‌های پرداخت شده با خدمات دریافتی، کارگروهی برای ساماندهی واحدها در اخلمد در دفتر بخشدار مرکزی چناران تشکیل و تصمیمات خوبی گرفته شد.

تمامی واحدهای غیرمجاز اقامتی تا پایان تیرماه برای دریافت مجوز مهلت دارند

 طاهریان مقدم با بیان اینکه از تیرماه اقدامات لازم برای ساماندهی واحدها در روستای اخلمد آغاز شد، گفت: در مرحله اول شناسایی واحدهای غیرمجاز در اخلمد سفلی و علیا به کمک بخشداری مرکزی و میراث فرهنگی انجام شده و تاکنون اقدامات قانونی برای صدور مجوز صورت گرفته و متقاضیانی که تاکنون هیچ اقدامی نکرده‌اند از فعالیت آنها جلوگیری خواهد شد.

وی گفت: تمامی واحدهای غیرمجاز اقامتی در اخلمد و کسبه آن فقط تا پایان تیرماه مهلت دارند برای مجوز پروانه کسب فعالیت واحدهای پذیرایی به میراث فرهنگی و اصناف مراجعه کنند در غیر این صورت طبق ضوابط با همکاری اماکن شهرستان نسبت به پلمب واحد اقامتی غیرمجاز اقدام و با آنها برخورد خواهد شد.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران افزود: تاکنون سه واحد اقامتی در روستای گردشگری اخلمد که دارای پروانه بهره‌برداری هستند افتتاح شده و در حال حاضر آماده پذیرایی گردشگران و مسافرین هستند.

وی با تأکید کرد: هیچ واحد اقامتی بدون مجوز نمی‌تواند پذیرش مسافر داشته باشد در غیر این صورت چنانچه واحدی شناسایی شود که به‌صورت غیرقانونی و بدون مجوز اقدام به پذیرش مسافر کرده برابر قانون با واحدهای غیرمجاز برخورد شده و از فعالیت آن جلوگیری می‌شود.

طاهریان مقدم یادآور شد: تمامی واحدهای صنفی، پارکینگ داران و ... باید برای صدور پروانه کسب به اصناف شهرستان مراجعه کرده و کسانی که متقاضی دریافت پروانه اقامتی شامل؛ اقامتگاه بوم گردی، خانه مسافر، مهمان‌پذیر و سفره‌خانه سنتی هستند برای پیگیری صدور مجوز به میراث فرهنگی شهرستان مراجعه کنند.

                                                                                                                                    

شناسایی ۲۰ واحد اقامتی غیرمجاز در یکی از گردشگر پذیرترین مناطق خراسان رضوی

وی همچنین با تقدیر از حمایت‌ها و همکاری دادستان، فرماندار شهرستان، بخشدار، دهیار و شورای اسلامی روستای اخلمد در راستای ساماندهی واحدهای اخلمد، ادامه داد: خوشبختانه تمامی دستگاه‌های شهرستان در راستای حوزه وظایف خود اقداماتی را شروع کرده‌اند.

اخلمد یک مکان گردشگری بین‌المللی

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران در ادامه نقش مردم را در روستای گردشگری اخلمد در توسعه و رشد صنعت گردشگری بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: تاکنون ۱۱ واحد اقامتی در رادکان، چناران، بقمچ، آبگاهی و اخلمد به بهره‌برداری رسیده‌اند.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران اظهار کرد: اخلمد به عنوان یک مکان گردشگری بین‌المللی سالانه بیش از ۲ میلیون گردشگر از جاذبه‌های طبیعی آن دیدن می‌کنند.

طاهریان مقدم هدف از ساماندهی مراکز اقامتی را نظارت بر قیمت‌ها و ارائه خدمات بهتر به گردشگران و مسافران دانست و گفت: در حال حاضر که با کمبود واحدهای اقامتی مواجه‌ایم با ساماندهی واحدهای اقامتی در اخلمد می‌توان صنعت گردشگری و اشتغال‌زایی را در این منطقه توسعه داد.

وی با بیان اینکه تاکنون با ایجاد واحدهای اقامتی برای بیش از ۵۰ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است، به سایر واحدهای اقامتی غیرمجاز در روستای هدف گردشگری اخلمد اخطار داد تا هر چه سریع‌تر نسبت به اخذ مجوزهای لازم اقدام کنند.

مردم منطقه گردشگری اخلمد به کمک دستگاه‌ها بیایند

وی افزود: انتظار داریم مردم منطقه گردشگری اخلمد به کمک دستگاه‌ها بیایند تا بتوانیم ضمن اشتغال‌زایی و توسعه رشد گردشگری، افزایش چشمگیر گردشگر داخلی و خارجی را در منطقه داشته باشیم.

 مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران ضمن اینکه هر گردشگر را سفیر فرهنگی دانست، اظهار کرد: در صنعت گردشگری اخلاق‌مداری و رضایت گردشگر از خدماتی که ارائه می‌شود در بالاترین مرتبه قرار دارد، باید با اخلاق و رفتار خوب و مناسب به رشد گردشگری در منطقه کمک کرد.

                                                                                                                                        

شناسایی ۲۰ واحد اقامتی غیرمجاز در یکی از گردشگر پذیرترین مناطق خراسان رضوی

وی ادامه داد: تاکنون در راستای جذب گردشگر سه جشنواره غذاهای سنتی عشایری، جشنواره آش انغوزه و نمایشگاه صنایع دستی در رادکان و روستای آبگاهی و ...در شهرستان چناران برگزار شده است.

طاهریان مقدم در پایان گفت: روستای هدف گردشگری اخلمد دارای پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های زیادی است و هرساله پذیرای مسافر و گردشگران زیادی هست، برای جذب گردشگر و رونق گردشگری با دستگاه‌های مرتبط باید خدمات مطلوب‌تر به گردشگران ارائه بدهیم تا بتوانیم در جهت رضایت گردشگران و مسافران قدم برداریم.

روستای گردشگری اخلمد در ۲۵ کیلومتری شهرستان چناران و ۷۲ کیلومتری شهر مشهد واقع شده و جاذبه‌های طبیعی موجود در اخلمد سبب شده تا سالانه بیش از میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی از این منطقه بازدید کنند.

انتهای پیام

نظر شما